جمعه 7 اردیبهشت 1403

18 آبان 1395

بيش از 150 هزار زائر ايراني اربعين از گيت هاي مرزي عبور كردند

براساس گزارش هاي دريافتي از مرزهاي مشترك ايران و عراق در زرباطيه(مهران)، شيب(چذابه) و شلمچه و نيز مندلي (سومار)، تا روز يكشنبه اين هفته بيش از 150 هزار زائر ايراني وارد عراق شده اند و در همين حال مقام هاي مرزي عراق، بخاطر همكاري و نظم در ترددها، از جمهوري اسلامي ايران تشكر كردند.


به گزارش ايرنا، روز يكشنبه گذشته اوج ورود زائران ايراني از مرزهاي زميني و هوايي به خاك عراق بود كه براساس گزارش ها 74 هزار نفر از گيت هاي مرزي عبور كردند.

•مرز شيب(چذابه)
سرتيپ ابراهيم الساعدي مدير گذرگاه مرزي شيب عراق درمقابل چذابه در خوزستان ايران، دوشنبه شب به خبرنگار ايرنا اطلاع داد كه از روز اول ماه صفر و همزمان با آغاز زيارت اربعين، بيش از 40 هزار زائر ايراني از اين مرز وارد عراق شده اند.
وي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، گفت اوضاع در مرز شيب كاملا طبيعي است و ترددها با نظم و انضباط انجام مي شود و تاكنون هيچ مشكلي در اين راه وجود نداشته است.
الساعدي با اشاره به اينكه سال گذشته ماموران مرزي عراق در مرز شيب ، با 40 دستگاه كامپيوتر كار زدن مهر ورود در گذرنامه ها را انجام مي دادند، گفت امسال براي تسهيل در تردد زائران اين تعداد به 60 دستگاه كامپيوتر افزايش يافته است.
سرتيپ الساعدي در خصوص تعامل ماموران مرزي و مسئولان ايراني در خصوص تسهيل در امر ورود زائران نيز گفت كه ما با طرف ايراني جلسات مستمر داريم و تعامل و همكاري خوبي برقرار است و ما از اين همكاري صادقانه برادران ايراني خود تشكر مي كنيم.

• مرز شلمچه
مرتضي كريم الشحماني رئيس كميته گذرگاه هاي مرزي استان بصره نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، اعلام كرد كه از روز اول ماه صفر و شروع حركت زائران اربعين به سوي كربلاي معلا، بيش از 80 هزار زائر از 3 مرز صفوان (كويت)، شلمچه(ايران) و مرز هوايي(فرودگاه بصره) وارد استان بصره شده اند.
وي افزود: بيشترين زائران ورودي از مرزهاي استان بصره ، زائران ايراني بوده اند كه از شلمچه وارد خاك عراق شدند و همچنين از ساير كشورها مانند آمريكا، پاكستان، افغانستان، هند، مغرب و نيز كشورهاي اروپايي و آفريقايي و استراليا نيز زائراني وارد اين استان شده اند.
الشحماني با بيان اينكه كار تردد زائران بخوبي و با نظم و ترتيب در حال انجام است، گفت مقام هاي دولت عراق و استان بصره طي روزهاي گذشته بطور مستمر از مرزها سركشي كرده و بر روند ورود زائران و خدمات رساني به آنان نظارت داشته اند، بطوري كه وزير ارتباطات عراق روز شنبه گذشته و سرپرست وزارت كشور (عقيل الخزعلي) روز دوشنبه از مرزهاي استان بصره، بويژه شلمچه بازديد كرده اند.
وي گفت: ما هم دفتر خود را از شوراي استان به مرز شلمچه انتقال داده ايم.'
رئيس كميته گذرگاه هاي مرزي استان بصره در شوراي استان بصره همچنين در خصوص تعامل و همكاري مسئولان و مديران مرزي استان بصره با مقام هاي ايراني گفت از جمهوري اسلامي ايران به خاطرنظم و ترتيب خوب و ايده آلي كه تاكنون در حين ورود زائران ايراني وجود داشته است، تشكر و قدرداني مي كنيم و اميدواريم تا پايان مراسم اربعين اين نظم حفظ شود.
وي اضافه كرد: ما با مقام هاي ايراني بطور مستمر در تماس هستيم و جلسات روزانه برگزار مي كنيم و تاكنون هيچ مشكلي در روند ورود زائران نداشته ايم و هيچ زائر ايراني بدون مدارك معتبر و ويزا وارد مرز نشده است.

• مرز زرباطيه (مهران)
براساس آخرين آمار استخراجي از مرز زرباطيه عراق، تاكنون بيش از 50 هزار زائر ايراني از اين گذرگاه وارد خاك عراق شده اند.
سرتيپ عاطف ناجي غازي مدير مرز زرباطيه(مقابل مهران) در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، ضمن اشاره به هماهنگي خوب ميان مسئولان مرزي دو كشور و نظم و ترتيب حاكم بر جريان تردد زائران از اين مرز گفت روز شنبه دستكم 17 هزار زائر ايراني از اين گذرگاه وارد خاك عراق شده اند.
وي افزود: روز يكشنبه نيز 16 هزار زائر ايراني از اين مرز وارد خاك عراق شده اند و پيش بيني مي شود، موج زائران ايراني براي ورود به خاك عراق از اين مرز از اواخر اين هفته براه بيفتد.
عاطف، پيش از اين آمار روزهاي پنجشنبه و جمعه را به ترتيب 11 و بيش از 12 هزار تن اعلام كرده بود كه با آمار روزهاي شنبه و يكشنبه تعداد زائراني كه از مرز زرباطيه وارد عراق شده اند، به حدود 56 هزار زائر مي رسد.
در عين حال سرتيپ سامي السوداني مديركل گذرگاه هاي مرزي عراق، روز دوشنبه به رسانه هاي عراقي گفته كه در روز يكشنبه اين هفته تنها در يك روز 74 هزار زائر ايراني از مرزهاي چهارگانه شلمچه، شيب (چذابه)، زرباطيه (مهران) و سومار (مندلي) و دو فرودگاه بصره و نجف، وارد خاك عراق شده اند.
امسال ورود زائران اربعين به عراق همزمان با آغاز حركت پياده زائران عراقي از بصره به سمت كربلا در روز 29 محرم الحرام آغاز شد كه نسبت به سال گذشته چند روز جلو افتاده است.
موج زائران ايراني نيز همانطور كه پيش بيني مي شد، از روز پنجشنبه گذشته و از مرز مهران شكل گرفت كه طي آن بيش از10 هزار زائر ايراني وارد خاك عراق شدند و اين رقم طي دو سه روز گذشته بصورت تصاعدي در حال افزايش است.
مقام هاي عراقي پيش بيني مي كنند كه تعداد شركت كنندگان اربعين امسال از مرز 20 ميليون عبور خواهد كرد.
سال گذشته از ايران بيش از يك و نيم ميليون زائر در زيارت اربعين شركت كردند كه به دليل مراجعه زائران در روزهاي منتهي به اربعين، براي زائران مشكلاتي از جمله در زمينه هاي حمل و نقل و اسكان بوجود آمد كه در صورتي كه زائران زودتر حركت كنند، با اين مشكلات كمتر روبه رو خواهند بود.