جمعه 10 فروردین 1403

18 آبان 1395

حضور صدها خدمتگزار مردمي ازمشهددركاروان خادمان اربعين

توليت آستان قدس رضوي در مراسم بدرقه خادمين زائران پياده اربعين حسيني فرياد «لبيك يا حسين»، را فرياد ادامه راه نهضت حسيني و بيزاري جستن از هر ذلت و خاري توصيف كرد.


 توليت آستان قدس رضوي در مراسم بدرقه خادمين زائران پياده اربعين حسيني با تاكيد بر اينكه وجه مشترك تمام عازمان به سفر روحاني اربعين، عشق به ساحت قدسي حضرات معصومين(عليهم‌السلام) است، هدف زيارت اربعين را گره خوردن زندگي مادي انسان با عاشورا و متعاقب آن پيوند حيات اخروي با اباعبدالله الحسين(عليه‌السلام) معرفي و تصريح كرد: ارتباط با عاشورا، ارتباط با همه كمالات عالي نفساني انساني و حفظ پيوند با نهضت حسيني، معنايش حفظ ارتباط با آموزه‌هاي الهي و آموزه چگونه زيستن براي بشريت در تمام نسل‌ها و اعصار است.

عضو مجلس خبرگان رهبري راهپيمايي اربعين را شكوهمندترين اجتماع بشريت برشمرد و وجه تمايز اين اجتماع با ديگر اجتماعات بشري را دلدادگي به خداوند و عشق به اهل بيت عصمت و طهارت (عليه‌السلام) ذكرو خاطرنشان كرد: هيچ اجتماعي در كره زمين به شكوه‌ اربعين نيست و اين راهپيمايي بزرگترين اجتماع بشري بوده كه تفاوت اساسي آن با ديگر اجتماعات عالم در دلدادگي به خدا و عشق به اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) است.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اينكه معناي فرياد «لبيك يا حسين» مبارزه هميشگي و ابدي با كژي‌‌ها و پليدي‌هاي‌ ظالمان عالم است، گفت: فرياد «لبيك يا حسين»، فرياد ادامه راه نهضت حسيني و مبارزه با هر ستم و ظلم و بيزاري جستن از هر ذلت و خاري است.

سيد وحيد موسويان، رئيس ستاد اربعين حسيني شهرداري مشهد مقدس در اين مراسم گفت : در حال حاضر دو موكب در نجف؛ يك موكب در كاظمين و چهار موكب در كربلا براي اسكان زاپران پياده برپا شده است.

موسويان با اشاره به تهيه 3 پيوست براي اقدامات شهرداري مشهد در اربعين عراق بيان كرد: اولين پيوست تهيه شده استفاده از فعاليت‌هاي مردمي و تشكل‌ها است كه در اين راستا 400 نفر را براي خدمت‌رساني به زايران شناسايي و گزينش كرديم كه حضور آنها داوطلبانه است.

وي با بيان اينكه تمام مواكب به نام موكب‌ الامام رضا(ع) نامگذاري شده است؛ گفت: موكب اصلي شهرداري مشهد در نجف اشرف به متراژ 12 هزار مترمربع برپا شده است.

رئيس ستاد دايمي اربعين شهرداري مشهد اضافه كرد: استفاده از ظرفيت مردمي سبب شد تا در حوزه حمل و نقل و تغذيه يك ميليارد تومان هزينه‌ها كاهش پيدا كند كه اين مهم نشان مي‌دهد مي‌توان جهادي نيز خدمت كرد.

وي با بيان اينكه پيوست دوم تبليغي و معرفتي است؛ تصريح كرد: در اين بخش با همت و مشاركت معاونت تبليغ حوزه علميه خراسان رضوي 700 طلبه آموزش داده شد كه 250 طلبه از اين تعداد در كاروان شهرداري مشهد حضور دارند.در هر اتوبوس شهرداري مشهد و همه مواكب طلاب مبلغ حضور خواهد داشت.

رئيس ستاد دايمي اربعين شهرداري مشهد اضافه كرد: پيوست سوم كه براي اولين بار اجرايي شده پيوست بهداشتي و درماني است كه يكي از نيازمندي‌هاي زائران در ايام اربعين در كشور عراق است.

وي ادامه داد: در اين اقدام به همت ظرفيت‌هاي مردمي؛ بسيج ؛ سپاه پاسداران ؛دانشگاه علوم پزشكي و... 120 پزشك و پرستار براي حضور در مواكب و درمانگاه سيار در عراق به صورت داوطلبانه حضور دارند.

وي به راه‌اندازي پويش نذر پتو اشاره كرد و گفت: در اربعين امسال در مواكب نجف، كربلا و كاظمين شبانه بين 20 تا 30 هزار نفر زائر را پذيرش مي‌كنيم كه اين تعداد به 40 تا 60 هزار پتو نياز دارند لذا تصميم گرفته شد پويش نذر پتو راه‌اندازي شود كه خوشبختانه حضور مردم در اين طرح و مشاركت آنان سبب شد تا نياز فوري به پتو رفع شود؛ همچنين از بدنه كاركنان شهرداري و خيران به ارزش نيم ميليارد تومان پتو جمع‌آوري شد.

گزارش ستاد مردمي اربعين، نوحه سرايي حاج صادق آهنگران، مداحي به سه زبان توسط مداحان و ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) سيد حجت بحرالعلومي، جواد قربان پور و نويد طاعتي، چاووشي خواني و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء از جمله برنامه هاي اين مراسم بود.

در پايان اين مراسم خادمان اربعين حسيني از دروازه قرآن زير ايوان نقاره خاني صحن انقلاب اسلامي عبور كردند و با مدد از امام رضا(ع) عازم كربلاي معلي شدند.