جمعه 10 فروردین 1403

17 آبان 1395

توصیه‌های آیت‌الله مکارم‌ به زائران اربعین حسینی/ پیاده‌روی اربعین در دنیا بی‌نظیر است

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آسیب‌های مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: ممکن است برخی رعایت مسائل مربوط به نماز را نکنند ازاین‌رو وقتی نماز جماعت تشکیل می‌شود خطبا به زوار درباره مستحبی بودن زیارت و واجب بودن نماز اطلاع‌رسانی کنند.


 آیت‌الله ناصر مکارم‌ شیرازی در دیدار با مسئولان اجرایی موکب حضرت معصومه(س) بابیان اینکه مسئولان این موکب تجربیات بالایی در زمینهٔ پیاده‌روی اربعین دارند، اظهار داشت: اگر به جابر می‌گفتند که روزی خواهد آمد که این‌چنین خواهد شد و جمعیت عظیمی در پیاده‌روی اربعین شرکت خواهند کرد باور نمی‌کرد که یک چنین مراسم عظیمی که در دنیا بی‌نظیر است، بر پا شود؛ حتی تا چند سال پیش هم یک چنین پیش‌بینی نمی‌شد که فاصله نجف و کربلا مملو از موکب‌ها و جمعیت شود.

مرجع تقلید شیعیان بابیان اینکه کارهای امام حسین(ع) قابل پیش‌بینی نیست و عظمت امام حسین(ع) عظمت الهی است، افزود: مراسم پیاده‌روی اربعین تبلیغات خودجوشی برای اسلام و شیعه است که در دنیا در هیچ ملت و مذهبی چنین مراسمی وجود ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آسیب‌های مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: ممکن است برخی رعایت مسائل مربوط به نماز را نکنند ازاین‌رو وقتی نماز جماعت تشکیل می‌شود خطبا به زوار درباره مستحبی‌بودن زیارت و واجب‌بودن نماز اطلاع‌رسانی کنند.

وی بیان کرد: ممکن است در پیاده‌روی اربعین بی‌نظمی پیش آید خطبا باید نظم را به زوار گوشزد کنند، همچنین مسئله رعایت نظافت تا آنجا که امکان دارد باید سفارش شود که زوار حداکثر نظافت را رعایت کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه بابیان اینکه آسیب دیگر عبارت از اسراف است و باید مراقب باشیم آن مقداری که نیاز است از مواد غذایی استفاده کنیم، افزود: همچنین برخی از زوار اصرار دارند که 3 روز در کربلا بمانند اما زوار باید زیارت را مختصر کرده و ملاحظه حال دیگران را کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با توصیه به رعایت حجاب و موازین شرع از سوی خانم‌ها خاطرنشان کرد: خطبا باید مرتب زوار را توصیه به رعایت موازین شرع کنند و این‌ها را می‌توان به‌صورت بروشور در اختیار مردم قرار داد.

وی بابیان اینکه اصل زیارت ترکیبی از ارائه خدمات و فرهنگ است، تصریح کرد: در این زمینه باید دقت شود که بار از روی دوش افراد برداشته شود. همچنین گروه‌هایی از غیر مذاهب اسلامی می‌آیند که با آن‌ها باید برخوردهای خوبی داشت و آن‌ها را از خودمان بدانیم.