پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

17 آبان 1395

زيارت اربعين؛ يك ظرفيت تربيتي بي نظير

روزنامه خراسان در شماره يكشنبه 16 آبان با درج يادداشتي به قلم علي صفوي شاملو، مي نويسد: هر چه زمان مي گذرد، ميدان هاي مقابله جديدي در برابر جبهه حق گشوده مي شود و هجمه ها و حمله ها با شكل ها و قالب هايي نو به نو در برابر تفكر توحيدي قد علم مي كنند.


در ادامه اين مطلب مي خوانيم: 5 سال پيش، فضاي مجازي با عمق نفوذ امروزين وجود نداشت، شبكه هاي اجتماعي به عمق خلوت هاي جوانان راه نبرده بودند و شبكه فساد پراكني و شبهه انگيزي به وسعت و وضوح امروز در سطح جامعه فعال نبود.

لطف خداوند متعال ايجاب مي كند كه در هنگام شدت يافتن فتنه ها، جلوه هاي جديدي از نصرت و ظفر خود را براي اصحاب حق نمايان كند و زمينه هاي تازه اي براي ظهور حقايق الهي در زمين فراهم نمايد و بي شك «زيارت اربعين»، يكي از ويژه ترين اين جلوه هاست.

چه بسيار انسان هاي به ظاهر گناهكار و آلوده اي كه با يك زيارت اباعبدا... (عليه السلام)، متحول و متعبد به آداب شريعت مي شوند كه نمونه هاي متعدد آن را همه ما ديده يا شنيده ايم و بي شك بهترين فرصت براي ايجاد اين تحول معنوي، زيارت اربعين است. هر انسان غافل و دنيا زده اي در برابر اين سيل عظيم انساني و اين اقيانوس بي پايان اظهار ارادت به ساحت ابا عبدا...(عليه السلام)، بي شك وادار به تفكر مي شود و به جست و جوي سرّ اين حركت عظيم مي پردازد و راهي براي سوار شدن به سفينة الحسين در برابرش گشوده مي شود.

اما وظيفه ما در اين ميان چيست؟ ما كه عمري از سفره امام حسين(عليه السلام) رزق و روزي مادي و معنوي گرفته ايم و زيبايي اين پياده روي ملكوتي را با اعماق جان حس كرده ايم.

كمترين انجام وظيفه و اداي دين ما، متصل كردن حداقل يك نفر به اين دستگاه عظيم است. در بين اطرافيان همه ما، هستند كساني كه به ظاهر چندان مذهبي و متخلق به آداب ديني نيستند و ارتباطات و آشنايي هاي كافي هم براي انجام اين سفر ندارند. (از مراحل تهيه ويزا و بليت، تا فرايند عبور از مرز، اسكان در عراق، اتفاقات چند روزه پياده روي و...) اما اوصاف زيارت اربعين را شنيده اند و حداقل كنجكاوي شان تحريك شده است.

بسياري از اين نزديكان، بعد از يك تعارف ما، اگر بدانند در سفر مي توانند با ما همراه باشند، تصميم مي گيرند و راهي مي شوند. اين همراهي ممكن است براي ما اندكي زحمت و وقت گذاشتن داشته باشد، اما در بسياري موارد، زندگي افرادي را متحول مي كند و مسير ارتباط با اباعبدا...(ع) و بندگي خداوند متعال را برايشان مي گشايد و اين يعني «ظرفيت تربيتي ويژه اربعين». با اين نگاه، چه خوب است كه شعار و محور زيارت امسال همه ما، اين جمله باشد: «هر زائر اربعين يك نفر را با خود همراه مي كند».

از همين الان بايد شروع كنيم. دوست و همكلاسي و فاميل و همسايه و... هر كسي كه با او صميميت و رفاقتي داريم، مخصوصاً اگر قدري آلوده گناهان و انحرافات است، مي تواند همراه ما در سفر اربعين باشد. به ياد داشته باشيم اين فرموده گرانسنگ پيامبر مكرم اسلام(صلي ا... عليه و آله و سلم) را كه: «اگر يك انسان به دست تو هدايت شود، براي تو از تمام آنچه آفتاب بر او مي تابد بهتر است».

*منبع: روزنامه خراسان ،16 آبان 1395