شنبه 8 اردیبهشت 1403

16 آبان 1395

حجت الاسلام منجزي تشريح كرد؛ تدابير ستاد بازسازي عتبات براي ايام اربعين

مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات عاليات مستقر در كربلا آخرين اقدامات اين ستاد را در مديريت و رهبري خدمات ارائه شده به زائران حسيني تشريح كرد.


حجت الاسلام عليرضا منجزي در گفت وگو با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلا، با تشريح اقدامات ستاد بازسازي عتبات در ايام اربعين، شناسايي و اجاره كردن زمين براي احداث موكب و مديريت ارائه خدمات به زائران حسيني را از كارهاي عمده اين ستاد در اين ايام برشمرد.

وي با بيان اينكه مهم ترين وظيفه ستاد بازسازي عتبات بازسازي، مرمت و طرح توسعه حرم هاي شريف است، گفت: در ايام سال كه با تعداد زيادي از زوار روبه رو مي شويم مانند ميلاد امام زمان (عج)، دهه عاشورا و به ويژه ايام اربعين، بايد خدماتي را ارائه دهيم، هرچند بخش عمده كارهاي بازسازي تعطيل شود.

مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات از گروه هاي خودجوش مردمي كه براي خدمت رساني به زائران در ايام اربعين اعلام آمادگي مي كنند و عازم عراق مي شوند به عنوان نقطه هدف اين ستاد نام برد و اظهار داشت: ستاد بازسازي عتبات مديريت خدمت رساني به زائران حسيني را به عهده دارد.

مردم پشتوانه ستاد بازسازي عتبات
وي با بيان اينكه تمام بودجه و پشتوانه ستاد بازسازي عتبات عاليات مردمي است، افزود: همانطور كه عراقي ها نسبت به اربعين حساسيت ويژه اي دارند و در خدمت رساني پررنگ ظاهر مي شوند، طي چند سال اخير كه تعداد زائران ايراني افزايش يافته است، اين حساسيت در كشور ايران نيز احساس مي شود.

حجت الاسلام منجزي ادامه داد: پيش از اين در مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه تداركات چنداني از نظر تغذيه و اسكان براي زائران وجود نداشت، اما الآن با استقبال مردم و زوار، مواكبي برپا و در طول مسير امكانات اوليه از نظر پذيرايي و يا استراحت و سرويس هاي بهداشتي و حمام براي مردم فراهم شده است.

وي اظهار داشت: در صورتي كه پايگاه هاي مردمي و سازماني داراي امكانات و نيروي انساني لازم براي خدمت رساني به زائران، آمادگي خود را به ستاد بازسازي عتبات عاليات اعلام كنند، ستاد نسبت به فراهم كردن زمين و جاي مورد نياز اقدام كرده و شرايط را براي تمركز خدمات فراهم مي كند.

انتقال امكانات براي مسيرهاي كاظمين و سامرا
مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات گفت: برخي درخواست استقرار در بين راه نجف تا كربلا را مي دهند و در تلاش هستيم تا محل استقرار مردمي و يك سري از امكانات به اين مسيرها انتقال يابد و آنجا هم عرض ارادت بيشتر شود.

وي با بيان اينكه كربلا هدف نهايي زائران در پياده روي اربعين است، به تشريح مديريت ويژه ستاد بازسازي عتبات در اين شهر مقدس پرداخت و افزود: تعداد زائراني كه در طول روز از مبدأهاي ورودي بصره، نجف يا كوت به سمت حله مي آيند مشخص و پيش بيني امكانات مورد نياز براي ارائه خدمات امكان پذير است.

حجت الاسلام منجزي خاطرنشان كرد: وقتي همه زائران در كربلا جمع مي شوند، تعداد مواكب زياد و ازدحام جمعيت بي نهايت است و كساني كه مي خواهند خدمات دهند، بايد در يك نظام مشخص قرار گيرند.

وي با بيان اينكه هرچه حجم زائران گسترده تر باشد زمين ها هم كمتر مي شود، گفت: سال گذشته بهترين زميني كه براي احداث موكب در اختيار قرار داده شد، صحن حضرت عقيله(س) بود كه الآن يك قسمت آن كارگاه، قسمتي اداري و بخش ديگر براي ترفيع گنبد تدارك ديده شده است و امكان احداث موكب وجود ندارد.

تشويق افراد براي خريد زمين و ساخت حسينيه
مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات، تشويق افراد براي خريد زمين و ساخت حسينيه را بهترين راهكار در شرايط فعلي دانست و اظهار داشت: ستاد بازسازي عتبات به افرادي كه امكان خريد زمين براي ساخت حسينيه را دارند يا مي خواهند از حرم زمين بگيرند، كمك مي كند تا براساس اعتباري كه دارند حسينيه بسازند.

وي با بيان اينكه در بسياري از جاها كه اقدام به ساخت حسينيه شده است، هم در طول سال از آن استفاده مي شود و هم در ايام اربعين مي تواند به زائران خدمت رساني كرد، گفت: با توجه به شرايط داخلي عراق و به ويژه شرايط اقليمي كربلا و افزايش تعداد زوار امام حسين (ع) بايد خدمات بهتري ارائه شود.

حجت الاسلام منجزي با اشاره به حساسيت هاي موضوع تصريح كرد: مقام معظم رهبري مي فرمايند كارتان را به گونه اي پيش نبريد كه شما ميزبان شويد بلكه ميزبان خود عراقي ها هستند و ما در كنار آنها در حد وسعت خدمات مي دهيم كه همان هم بايد با برنامه ريزي و هدف انجام شود.

خدمات ستاد بازسازي عتبات فراگير است
وي با بيان اينكه خدمات ستاد بازسازي عتبات تنها شامل موكب هاي ايراني نمي شود و تا آنجا كه بتواند اين خدمات را در اختيار موكب هاي عراقي نيز قرار مي دهد، گفت: در صورتي كه ساختمانهاي نيمه ساز براي پذيرايي از زائران اختصاص يابد، ستاد شرايط را از جهت ايمني و ديگر موارد لازم براي اسكان فراهم مي كند.

مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات در پايان و به عنوان نتيجه، تكميل و تجميع امكانات در صورتي كه چند گروه مردمي براي ارائه خدمات ويژه اي اعلام آمادگي كنند، تسطيح زمين و فراهم كردن امكانات سرويس بهداشتي، حمام و منبع آب براي مواكب را از خدمات ستاد عنوان كرد.

براساس گفته هاي حجت الاسلام منجزي، وظيفه ستاد بازسازي عتبات در تقسيم بندي ستاد اربعين فراهم كردن اسكان و تغذيه در حد توان است كه با توجه به امكانات مالي و انساني گروهاي مردمي، اين امكانات در راستاي ارائه خدمات بيشتر به زائران حسيني، مديريت، راهبري و تجميع مي شود.