پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

16 آبان 1395

همايش متمركز زائران عتبات عاليات استان تهران برگزار شد

همايش متمركزآموزشي توجيهي زائران عتبات عاليات استان تهران در سازمان حج و زيارت برگزارشد.


همايش متمركز زائران عتبات عاليات استان تهران با حضور جمعي از مسئولان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري و زائران عتبات عاليات استان تهران در سازمان حج و زيارت برگزار شد.

درابتداي اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين صحبت الله رحماني مدير حج و زيارت استان تهران به برنامه ريزي ها و اقدامات سازمان حج و زيارت در زمينه خدمات دهي به زائران اربعين اشاره كرد و در خصوص عظمت زيارت امام حسين(ع) اظهار داشت: در حديثي از امام صادق(ع) ايشان مي فرمايند كه زيارت امام حسين(ع) را رها نكنيد كه خداوند عمرت را طولاني و روزي ات را زياد و زندگي ات را همراه با سعادت قرار خواهد داد و جز با سعادت از دنيا نخواهي رفت و نام تو در ميان سعادتمندان ثبت خواهد شد.

وي با بيان اينكه حماسه عاشورا بعد از 1400 سال در عالم و در قلب ها زنده است، افزود: خون شهداي كربلا درخت اسلام را آبياري مي كند و همانگونه كه امام صادق(ع) فرمودند محبت امام حسين(ع) حرارت و گرمي در دلهاي مومنين ايجاد مي كند كه هيچ چيز آنرا سرد نمي كند.

در ادامه اين مراسم حجت الاسلام و المسليمن بهاري توضيحاتي در خصوص احكام زيارت ارائه كرد و گفت: حج از فروع دين است و تنها زيارتي است كه در صورت حصول شرايط آن يك بار بر مسلمانان واجب مي شود اما بقيه زيارات مستحب است كه افضل آن زيارت ها ، زيارت قبر مطهر حضرت سيد الشهدا(ع) است.

وي ادامه داد: در روايات آمده كه مسافر كربلا، سه روز قبل از عزيمت به سفر روزه بگيرد و در روز چهارم عازم كربلا شود همچنين سفر خود را با دادن صدقه آغاز كند.

وي همچنين در سخنانش به آداب زيارت و احكام اماكن مقدس كربلا و نجف اشاره كرد.

در ادامه اين همايش محمدرضا بيات معاون اداره كل حراست سازمان حج و زيارت توصيه هاي امنيتي سفر عتبات را به زائران گوشزد كرد و گفت: دشمن بيش از 300 سال است كه برنامه ريزي مي كند تا دين را از زندگي بشر حذف كند و براي رسيدن به اين اهداف تلاش زيادي كرده كه امروز شاهديم در جهان جنگ بين شيعه و سني راه انداخته و مسلمانان ناآگاه را با عنوان تكليف شرعي در مقابل هم قرار داده است.

وي با اشاره به حديث امام صادق(ع) كه فرمودند كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا، بيان كرد: درست است كه ما سال 61 هجري در واقعه عاشورا حضور نداشتيم اما هر روز ما مي تواند عاشورا و صحنه انتخاب بين حق و باطل باشد.

آقاي بيات به زائران عتبات توصيه كرد: در سفر عتبات ، از تردد انفرادي به شهرهاي مقدس عراق خودداري كرده و در تمام سفر با كاروان خود همراه باشند.

وي تأكيد كرد: زائران از همراه بردن وسايل اضافه و جواهرآلات و همچنين مدارك شناسايي غير ضروري و كارت هاي بانكي و ... خودداري كنند همچنين درهتل ها درخواست هاي خود را از مسئولين كاروان و يا مسئولان ايراني هتل ها درخواست نمايند.

وي همچنين توصيه كرد: زائران براي تنظيم رمز اينترنت واي فاي هتلها از سپردن تلفن همراه خود به ديگران خودداري نمايند.

وي در پايان گفت: زائران مشكلات و هرگونه مورد مشكوك در سفر را با دفاتر حراست سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري كه تلفن هاي آن در هتلها نصب شده است، در ميان بگذارند.

اين مراسم با مديحه سرايي اهل بيت(ع) توسط آقاي سادات رضوي ادامه يافت.

در انتهاي اين برنامه حجت الاسلام و المسلمين محمدي مسئول بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران در سخناني زائران را به زيارت با شناخت كافي توصيه كرد و گفت: چكيده سفر شما اين باشد كه به امام بگوييد هرچه را امام امر كرده انجام مي دهيد و هر آنچه را نهي كرده از انجام آن خودداري مي كنيد.

وي در ادامه گفت: ما در زندگي امام حسين(ع) فقط خود را محدود به زمان وقوع واقعه عاشورا نكنيم و زندگي سراسر نور امام حسين(ع) را كه نكاتي از تحكيم خانواده، تربيت و ... در آن نهان است مورد توجه قرار دهيم.