چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

15 آبان 1395

فتواي آيت الله سيستاني در مورد نظافت مسير اربعين

هرچيزي كه موجب تسهيل زيارت مؤمنان و ترغيب آنها به زيارت و موجب راحتي و رفاه آنها در اين راه باشد مستحب است.


آيت الله سيستاني به تازگي به استفتاء برخي مقلدان در مورد رعايت نظافت در مسير اربعين پاسخ دادند:

متن سؤال ها و پاسخ معظم له بدين شرح است:

با نزديك شدن روزهاي زيارت اربعين دوست داريم مسائلي درباره نظافت مسير پياده روي اربعين از شما بپرسيم به ويژه با توجه به اينكه تعداد زائران به ميليون ها نفر رسيده و كنترل اوضاع با تلاش هاي فردي امكان پذير نيست.

1. آيا پرداخت پول براي خريدن سطل زباله و كيسه زباله با هدف تميز شدن موكب هاي حسيني و مسير پياده روي زائران مستحب و از مصاديق انفاق در راه شعائر حسيني به شمار مي رود؟

باسمه تعالي: بله، هرچيزي كه موجب تسهيل زيارت مؤمنان و ترغيب آنها به زيارت و موجب راحتي و رفاه آنها در اين راه باشد مستحب است و خرج كردن پول در اين راه نيز خدمت به زائران اباعبدالله و از مصاديق انفاق به شمار مي رود.

2. اگر عده اي از جوانان بخواهند وقت خود را صرف تميز كردن و نظافت اين مسير كنند، اين كار آنها مستحب است؟

برداشتن مانع و آلودگي از مسير مسلمانان در شرع مستحب است و انجام اين كار در مسير زائران امام حسين عليه السلام اجر بيشتري خواهد داشت.

3. حكم انداختن باقي مانده غذا در كنار راه چيست؟

اين كار شايسته نيست و اگر موجب آزار رهگذران يا از مصاديق اسراف باشد، شرعا جايز نيست.

4. اگر نصيحتي براي صاحبان مواكب و زائران در مورد رعايت نظافت و رعايت نظم و خدمت به زائران داريد بفرماييد.

بر همه لازم است نظافت را رعايت كنند، چراكه نظافت همان طور كه در حديث شريف آمده بخشي از ايمان است و از سوي ديگر لازم است همه به بهترين شكل در جهت برقراري نظم زيارت اربعين همكاري كنند تا راحتي و سلامتي زائران تامين شود و چه زيبا و دل نشين است اگر اين زيارت همراه با نظافت و نظم باشد كه در اين صورت نشان از ادب و رفتار عالي جمع زائران حسيني خواهد داشت. از خداوند متعال مي خواهيم همگان را براي زيارت و رعايت آداب آن موفق كند و اعمال آنها را قبول كند.

3 صفر 1438ق