سه شنبه 28 فروردین 1403

15 آبان 1395

راهپیمایی اربعین فرصت ویژه‌ای برای ترویج مکتب سیدالشهدا است

استاد حوزه و دانشگاه خراسان شمالی گفت: راهپیمایی اربعین و تجمع میلیونها زائر در عتبات عالیات فرصت ویژه‌ای برای ارتقای معارف اسلامی و ترویج آموزه‌های مکتب حسینی است.


حجت‌الاسلام سیدمحمد افشین‌فر، استاد حوزه و دانشگاه و مسؤول قرارگاه فرهنگی صاحب‌الامر (عج) استان خراسان شمالی، جمعه در تجمع بزرگ زائران اربعین حسینی که همزمان با سراسر کشور در بجنورد، مرکز این استان برگزار شد، بر استفاده حداکثری از فرصت معنوی اربعین حسینی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه امروز دیگر مراسم راهپیمایی میلیونی اربعین از آیینی صرفاً مذهبی فراتر رفته و دارای جنبه‌های عبادی، سیاسی و اجتماعی شده است، تصریح کرد: باید برای بهره‌گیری بیشتر از فرصتها و ظرفیتهای زیارت روز اربعین برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

قائم‌مقام مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی افزود: اگرچه مراسم راهپیمایی اربعین سبقه و صبغه شیعی دارد اما امروز توسعه یافته و اهل سنت و حتی مسیحیان هم برای ادای حق امام حسین (ع) به زیارت اربعین می‌روند.

حجت‌الاسلام افشین‌فر که دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان خراسان شمالی هم است، تصریح کرد: درواقع راهپیمایی اربعین و تجمع میلیونها زائر در عتبات عالیات فرصت ویژه‌ای برای ارتقای معارف اسلامی و ترویج آموزه‌های مکتب حسینی است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه بیش از شش هزار زائر از استان خراسان شمالی در تجمع اربعین امسال شرکت می‌کنند، افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون و 500 هزار زائر ایرانی در تجمع میلیونی زائران اربعین حسینی حضور داشته باشند.

حجت‌الاسلام افشین‌فر هماهنگی و آشنایی زائران با مسیرها و نکات امنیتی مسیر راهپیمایی اربعین حسینی را مهم دانست و گفت: باید زائران ایرانی در مراسم پیاده‌روی اربعین هم از نظر نظم و هماهنگی و هم از نظر معنوی برای زائران دیگر کشورها نمونه و الگو باشند.

وی با بیان اینکه از امام رضا (ع) در مورد زیارت اربعین سؤال کردند، فرمود به زیارت جدم اباعبدالله الحسین (ع) رفته و به او جفا نکنید، افزود: ادای حق اباعبدالله الحسین (ع) بر هر مسلمانی واجب است؛ ازاین‌رو باید با هر توان و امکانی که دارید برای برگزاری سفر اربعین تلاش کنید.

حجت‌الاسلام افشین‌فر خطاب به زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: آماده استفاده از این فرصت معنوی باشید، به قوانین کشور عراق احترام گذاشته و نظم در مراسم اربعین را رعایت کنید.

وی ادامه داد: باید زائران اربعین حسینی رعایت ادب و احترام نسبت به حاکمیت کشور عراق را از لب مرز آغاز کنند؛ زیرا به محض عبور از مرز، مرزبانهای عراقی شروع به میزبانی و پذیرایی از زائران می‌کنند و درواقع نخستین موکب زائران اربعین حسینی مرزبانی عراق است