جمعه 10 فروردین 1403

14 آبان 1395

موج زائران ایرانی اربعین به حرکت درآمد - ورود بیش از 20 هزار ایرانی به خاک عراق از مرز مهران

مسئولان مرز زرباطیه عراق جمعه شب به خبرنگار ایرنا اطلاع دادند که از روز پنجشنبه تا عصر جمعه بیش از 20 هزار زائر ایرانی از مرز مهران عبور کرده و داخل خاک عراق شده اند؛ موضوعی که مسئولان مرزی را شگفت زده کرد.


، مسئولان ذیربط در امر مراسم میلیونی اربعین، با توجه به شروع زودهنگام پیاده روی اربعین در عراق، پیش بینی کرده بودند که موج زائران ایرانی نیز امسال زودتر از سال های قبل به حرکت در آید و پنجشنبه شب و صبح جمعه اولین گروه ها وارد مرز شدند تا مسئولان مرزی را هم شگفت زده کرده و هم غافلگیر کنند. 

خبرنگار ایرنا از مرز مهران – زرباطیه گزارش کرد، موج اولیه ورود زائران همزمان با شروع زودهنگام مراسم اربعین در عراق، از روز پنجشنبه گذشته به حرکت در آمد و گزارش مقام های مرزی حاکی است که عبور زائران از مرز بانظم کامل و بصورت کاملا روان انجام شده است. گزارش خبرنگار ایرنا را از مرز زرباطیه می خوانید:

با لباس اسپورت، کوله پشتی بسته و یک نوار سبز یا سیاه دور گردان براه افتاده است و پرچمی را که حمل می کند، هر از گاهی از روی شانه هایش به حرکت درآورده و آن را دور سرش می چرخاند تا آغاز پیاده روی اربعینی ایرانیان را اعلام کرده باشد.

نامش حسن، از یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی، خود را به مهران رسانده و با عبور از نقطه صفر مرزی وارد گذرگاه زرباطیه شده بود. می گفت، ابتدا به نجف اشرف می رود و از آنجا با خیل عظیم پیادگان اربعین حسینی راهی کربلا می شود.

-چر زود راه افتادی؟، حسن گفت: مهم در زیارت اربعین 'نیت' است، بنابراین زودتر راه افتادم تا به ازدحام نیفتم و باری از مشکلات ایام منتهی به اربعین و روز اربعین را ازدوش مسئولان هر دو کشور عراق و ایران کم کرده باشم.

حسن اعتقاد دارد که در این ایام که هنوز ازدحام جمعیت به اوج نرسیده، هم راحت تر سفر می کند و هم زیارت.

حسن و اعضای گروهی که با هم راهی کربلای معلا هستند، می گفتند سال گذشته نیز در مراسم اربعین شرکت کردند، اما با مشکلات زیادی در طول سفر روبه رو شدند که با چنین جمعیتی امری طبیعی است. 

دیگری اسد نام داشت، ازبچه های خطه آذربایجان بود و چهره اش سرشار از شوق زیارت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) و می گفت به عشق همه شهدای سرزمینش ایران و شهدای مدافع حرم و الحشدالشعبی و همه آنانی که در جنگ علیه تکفیری ها جان خود را تقدیم کردند، می خواهد پیاده از نجف تا کربلا را طی کند و اکنون هم با پدر و یکی از اقوامش به دنبال خودرویی است تا آنان را به نجف اشرف برساند.

اسد، درباره انتخاب زمان سفرش گفت، ششمین سال است که بطور مرتب اربعین را به کربلا می آید، اما به این نکته اشاره کرد که عراق و بویژه کربلا امکانات و فضای زیادی برای پذیرایی از همه زائران در یک یا دو روز را ندارد و امسال تصمیم گرفتیم برای کم کردن بار ازدحام جمعیت زائر زودتر حرکت کنیم.

پنجشنبه شب و صبح جمعه که مرز مهران – زرباطیه، شاهد ورود اولین طلایه داران ایرانی زیارت اربعین بود، مسئولان مرزی دو طرف به تکاپو افتادند، چرا که هنوز برخی اقدامات از جمله آماده سازی مرز در حال اجراست و کارگران شبانه روزی سرگرم کار هستند. 

برخی ها درحال تکمیل سالن های ترانزیت و باجه های پلیس گذرنامه هستند تا امر تردد زائران تسهیل و روان سازی شود و برخی در حال کار بر روی پروژه های ساخت حسینیه در بخش عراقی مرز هستند و دیگرانی هم به سختی تلاش می کنند تا سرویس های بهداشتی تازه ساز را آماده بهره برداری کنند. 

با اینکه هنوز برخی پروژه های مرزی کامل نشده، اما مسئولان عراقی مرز مهران-زرباطیه اطمینان داده اند که این گذرگاه مرزی آماده استقبال از زائران ایرانی است. 

سرتیپ عاطف ناجی غازی مدیر مرز زرباطیه روز پنجشنبه گذشته به خبرنگار ما گفته بود که مرز در شرایط عادی ظرفیت عبور دادن روزانه حدود 120 تا 140 هزار زائررا دارد و استاندار واسط ، استان هم مرز با ایران، خلف

الوادی هم به خبرنگار ما اطمینان داد که امسال نیز تمام امکانات استان را برای پذیرایی و استقبال از زائران ایرانی بسیج کرده اند. 

مسئولان مرزی، جمعه شب به خبرنگار ایرنا گفتند که روز پنجشنبه حدود 11 هزار تن از زائران ایرانی از مرز عبور کردند و روز جمعه تا ساعت چهار بعد از ظهر نیز حدود بیش از 10 هزار زائراز مرز گذشتند که آمار روز جمعه را یک روز بعد اعلام خواهند کرد. 

این مسئولان تاکید کردند که عملیات عبور زائران از مرز درنظم کامل و بصورت کاملا روان در دو روز گذشته انجام شده است.