شنبه 8 اردیبهشت 1403

14 آبان 1395

نماینده مجلس خبرگان رهبری: راهپیمایی اربعین حرکتی دشمن‌ستیز است

اسماعیلی گفت: با حمایت رهبر معظم انقلاب، راهپیمایی اربعین از مناسک مذهبی محدود در یک منطقه به حرکتی سیاسی، عبادی و دشمن‌ستیز در جهان تبدیل شده است.


محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز 13 آبان در همایش توجیهی آموزشی پیاده روی اربعین که در مرکز همایش های بین المللی شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد، گفت: زیارت اباعبدالله الحسین(ع) دارای فضیلت، ارزش و آثاری است که بسیاری از شما به آن آگاه هستید.

وی افزود: راهپیمایی اربعین به عنوان نماد اقتدار شیعه در طول تاریخ شناخته شده است متاسفانه در چند دهه اخیر که صدام فاسق و نظام منحط بر عراق حکومت می کرد تلاش داشت تا این نهاد تضعیف و سنت دیرینه شیعه به فراموشی سپرده شود.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: خداوند به دست شیعیان ایرانی این سنت را احیا کرد که امروز به عنوان مظهر اقتدار شیعه جای خود را باز کرده است.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان عنوان کرد: با حمایت رهبر معظم انقلاب چند سالی است که راهپیمایی اربعین از مناسک مذهبی محدود در یک منطقه به حرکتی سیاسی، عبادی و دشمن‌ستیز در جهان تبدیل شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین نماد تولی و تبری شیعه شده است، بیان داشت: ما هم با یک حرکت عشق به خدا و اهل بیت ان را به نمایش می گذاریم و در همان حال برائت از دشمنان خدا و ستمگران خاندان رسول خدا را هم به نمایش می گذارییم

وی ابراز کرد: در روایات وارد شده است که دین چیزی جز حب و بغض نیست و راهپیمایی اربعین جمع بین هر دو است هم شیفتگی و عشق مردم به اباعبدالله الحسین(ع) را نمایش داده و هم خاری در چشم دشمنان شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: امروز در دنیا سرمایه گذاری می کنند تا در این حرکت شبهه ایجاد کنند حتی در داخل کشور نیز شنیده می‌شود که برخی با حرکت های خبیثانه قصد دارند عظمت این حرکت را نبینند و خاک به سمت خورشید بپاشند.

وی افزود: امیدواریم به برکت خون شهدا این حرکت تاریخی شود و مانند بسیاری از بنیان های دیگر که مردم در تعظیم شعائر الهی انجام دادند راهپیمایی اربعین نیز هر سال مقتدرانه و موثرتر برگزار شود.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان گفت: باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم که دشمنان از غفلت ما استفاده کرده و به اهداف نامیمونی که دنبال می کنند برسند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه این زمزمه که چرا همه باهم یا پیاده به پیاده‌روی اربعین برویم از دل پاک نیست، عنوان کرد: قرآن و روایات ما بر گام‌هایی که برای عمل صالح برداشته می‌شود تاکید دارند به ویژه گامی که در مسیر کربلا و برای زیارت امام حسین(ع) برداشته ‌شود، در روایت آمده که قدم‌ها را کوتاه‌تر بردارید تا از پاداش و آثار آن بیشتر بهره‌مند شوید.

اسماعیلی گفت: در روایتی آمده که امام صادق(ع) برای صورت‌هایی که در اثر تابش آفتاب در مسیر زیارت امام حسین(ع) تغییر رنگ داده و سوخته می شوند دعا کردند، برای هر گامی هزار حسنه و هزار سیئه از نامه اعمال انسان پاک ‌می‌شود بنابراین این گام‌ها را نباید ساده تلقی کرد.

وی ابراز کرد: قرآن می‌فرماید: آنچه دشمنان دین را عصبانی می‌کند عمل صالح است، خداوند سوگند خورده است که همه انسان‌ها در زیان هستند مگر صالحان؛ بدون شک یکی از مصداق‌های عمل صالح همین راهپمایی اربعین حسینی است که دشمنان از آن عصبانی می‌شوند.

اسماعیلی افزود: در راهپیمایی اربعین حسینی هیچ گامی برداشته نمی‌شود مگر اینکه خداوند برای او بهترین پاداش‌ها را قرار می‌دهد.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان گفت: امروز دشمن از این حرکت عصبانی است بنابراین ما باید به آن توجه بیشتر و بهتری داشته باشیم، راهپیمایی اربعین حسینی ترجمه این بخش زیارت عاشورا «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه» است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینه باید حرکت ارزشمند اربعین حسینی همیشه مراقبت شود که آفت‌زده و آسیب نبیند، بیان داشت: این حرکت که مولود معرفت به مقام اباعبدالله الحسین(ع) است باید مولد معرفت بیشتر شود.

وی ابراز کرد: زیارت اربعین را فراموش نکنید از دعایی که به عنوان زیارت اربعین وارد شده است مدبرانه و تاملانه غفلت نکنیم زیارت اربعین مخصوص امام حسین(ع) و قرائت آن از نشانه های مومنان است که سبب تولید معرفت می‌شود.

اسماعیلی اظهار داشت: کسی که نادان  و سرگشته است از برکت زیارت اربعین و قیام سیدالشهدا(ع) کمتر بهره‌مند شده است.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان عنوان کرد: روایات ما را بر حذر داشتند که در این مسیر به خورد و خوراک بپردازیم؛ ائمه معصومین(ع) وقتی برای زیارت می‌رفتند در بین راه از آنها پذیرایی می‌شد با مهربانی قبول نمی‌کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: در آداب زیارت امام حسین(ع) آمده است که همه باید کمک کنیم زائران در این مسیر راحت باشند اما خود زائر نیز باید به یاد مصائب اهل‌بیت(ع) از عیش و نوش پرهیز کند تا معرفت بیشتری حاصل کند.

وی ابراز کرد: امروز دست‌های پنهانی همچون تشیع انگلیسی می‌خواهد راهپیمایی اربعین را که اکسیر وحدت و الفت جامعه اسلامی است دچار تفرقه و اختلاف کند، اهل‌سنت مانند ما عشق به امام حسین(ع) دارند و در علاقه و محبت به این خاندان کم نمی‌گذارند به شما خدمت می‌کنند مبادا دل آنها را بشکنید.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: زائران اربعین حسینی به نیابت از امام زمان(عج)، امام راحل و شهدا عازم زیارت شوند، چیزی از پاداش آنها کاسته نمی‌شود.

منبع: رسا