سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

13 آبان 1395

لطفا از مرزهاي تعيين‌شده خارج شويد! مصائب سفر بدون ويزا به عراق

خروج زائران از ايران در اربعين فقط از سه مرز خاكي مهران، چزابه و شلمچه مجاز است. مرز خروجي هر زائر هنگام صدور ويزا مشخص خواهد شد و زائران فقط و فقط از طريق مرز تعيين شده مي‌توانند رفت و آمد كنند، در غير اين صورت خروج آنها از كشور با مشكل رو به رو خواهد شد.


اربعين سال گذشته ازدحام جمعيت زائران در مرز مهران باعث شد، بسياري بويژه آنهايي كه قانوني ويزاي عراق را گرفته بودند، از اين سفر بازبمانند. سال پيش هم مرز خروجي هر زائر براساس استان محل زندگي‌اش مشخص شده بود اما خيلي‌ها بدون آنكه توجهي داشته باشند به "مهران" رفتند و با اين كار هم براي ساكنان اين شهر مرزي و هم براي آنهايي كه خروج‌شان از مهران تاييد شده بود، دردسر درست كردند.

مهران با بضاعت محدودش تا روز اربعين مملو از جمعيتي بود كه اميد داشت دروازه‌هاي مرزي به روي‌شان گشوده شود و بدون ويزا وارد خاك عراق شوند.

طبق گزارش دبير حمل ‌و ‌نقل ستاد اربعين، سال پيش ۶۰ درصد جمعيت از مهران و ۴۰ درصد از دو مرز ديگر به كشور عراق رفتند، درحاليكه هنگام برگشت، ۷۰ درصد از مرز مهران و ۳۰ درصد از شلمچه و چزابه به ايران وارد شدند.

با آن كه حرفش بود امسال مرز خاكي جديدي براي ورود و خروج زائران به كار گرفته شود، اما ستاد اربعين اين بار هم اعلام كرد؛ رفت و آمد زائران اربعين، صرف نظر از مرز هوايي ايران و عراق، همچنان بايد از مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه صورت گيرد. طبق اين برنامه‌ريزي، بايد ۴۲ درصد زائران از مرز مهران و ۵۸ درصد از مرزهاي شلمچه و چزابه از كشور خارج و وارد شوند.

مرز مهران براي ۱۷ استان درنظر گرفته شده كه با توجه به مسير دسترسي، استان‌هاي شمال و شمال غرب كشور را دربرمي‌گيرد. استان‌هاي مركزي و شمال شرقي نيز از مرز شلمچه و چزابه و استان‌هاي جنوبي و جنوب شرق از مرز شلمچه عبور مي‌كنند.

ستاد اربعين، مرز شلمچه را براي تردد اتباع خارجي در نظر گرفته است. يعني مراجعه آنها به مرزهاي ديگر بي‌ثمر است و اتباع خارجي اگر به دو مرز ديگر بروند، امور مربوط به خروج و ورود آنها انجام نمي‌شود و نمي‌توانند از كشور خارج و وارد خاك عراق شوند.

طبق مصوبه ابلاغي ستاد اربعين به استان‌ها، برگشت زائران به ايران نيز از همان مرزي بايد باشد كه هنگام خروج از كشور، از آن گذر كرده‌اند، يعني زائري كه از چزابه رفته و مُهر خروج از اين پايانه مرزي را دريافت كرده، نمي‌تواند از مرز مهران و يا شلمچه وارد شود.

طبق برنامه‌ريزي انجام شده، مسيرهاي فرعي در جاده‌هاي ايلام هم براي تردد اضطراري خودرو زائران در نظر گرفته شده است.

طبق تقسيم‌بندي صورت گرفته در اين سه مرز، امكانات نيز متناسب با جمعيت مراجعه كننده تامين خواهد شد و حضور بيش از حد تعيين شده در هر يك از مرزها، برابر است با محدوديت در توزيع امكانات.

به همين خاطر معاون امنيتي انتظامي وزارت كشور از مردم درخواست كرده است؛ سفر خود را حتما مديريت كنند و تعدادي زودتر بروند و بازگردند و تعدادي ديرتر به مرزها بروند و از عراق هم با تاخير برگردند.

همچنين درخواست شده است؛ با توجه به شرايط مناسب در مرزهاي جنوبي، زائران بيشتر از طريق مرزهاي اين منطقه سفر كنند تا با محدوديت و ازدحام كمتري مواجه شوند.

به گزارش ايسنا، از سوي ديگر نيز با اين پيش‌بيني كه عده‌اي بدون توجه به هشدارهاي هميشگي به اميد دريافت ويزا و يا حتي بدون داشتن گذرنامه به مرزها مراجعه مي كنند به اين اميد كه شايد دروازهاي كشور به روي شان گشوده شود، فرمانده انتظامي جمهوري اسلامي ايران با خطاب قرار دادن آن گروه از مشتاقان زيارت، قويا چندين بار تاكيد كرده است؛ زائران بدون داشتن رواديد و گذرنامه به مرزها مراجعه نكنند.

طبق قوانين عراق، زائران بدون ويزا در صورت دستگيري به دو تا شش سال زنداني محكوم مي شوند. اربعين سال پيش بنا بر اظهارات رييس سازمان حج و زيارت، نزديك به ۳۰۰ زائر ايراني كه بدون ويزا وارد خارك عراق شده بودند، دستگير شدند.