جمعه 7 اردیبهشت 1403

12 آبان 1395

۲۰ آبان آخرین مهلت ثبت نام اتباع افغانستان برای پیاده روی اربعین / شلمچه مرز خروجی

کانون انجمن های صنفی دفاتر کفالت اتباع خارجی در اطلاعیه ای، در مورد نحوه ثبت نام متقاضیان اربعین حسینی اتباع افغانستان توضیحاتی ارائه کرد.


متن اطلاعیه به شرح ذیل است:

نظر به اینکه حسب تدابیر ستاد محترم اربعین و اداره کل محترم امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ، فرایند ثبت نام اتباع محترم افغانستانی متقاضی شرکت در  مراسم راهپیمایی اربعین حسینی به عهده دفاتر کفالت اتباع خارجی موکول و به این ترتیب با عنایت الهی توفیق  نعمت پر افتخار خادمی زوار حضرت سید الشهدا (ع) برای مدیران و پرسنل دفاتر کفالت فراهم آمد.بر این اساس طبق شیوه نامه ابلاغی اداره کل محترم امور اتباع و مهاجرین خارجی، و حسب دستورالعمل ابلاغی دبیرخانه کانون به دفاتر محترم کفالت، اتباع محترم افغانستانی که دارای مدارک معتبر تحت عناوین کارت آمایش ، کارت هویت ،گذرنامه خانواری،گذرنامه مجردی،گذرنامه دارای پروانه اقامت ،دفترچه پناهندگی و دفترچه اقامت می باشند، می‏توانند از روز سه شنبه ۱۱ آبان الی پنجشنبه  ۲۰ آبان به دفاتر کفالت استانهای غیر ممنوعه مراجعه نمایند.

بنا به مراتب آندسته از اتباع محترم افغانستانی دارای مدارک معتبر مذکور که هم اکنون در دفاتر کفالت دارای پرونده هستند، می باید فقط به دفتر کفالت مربوطه مراجعه  نمایند و سایر متقاضیان دارای مدرک معتبر که فاقد سابقه در دفتر کفالت معینی هستند  به هر یک از دفاتر کفالت استان مراجعه تا پس از نوبتدهی ، در همان دفتر ثبت نام گردند.

کانون  در خصوص نحوه ثبت نام اتباع افغانستانی متقاضی مراسم اربعین حسینی در استانهای ممنوعه نیز برنامه ریزی های لازم معمول نموده و حسب هماهنگی های معموله با ستاد محترم اربعین اتباع خارجی مقرر است نام نویسی اولیه از داوطلبین در دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانهای مزبور  انجام و سپس نمایندگان کانون در ۲۰  آبان ماه  با عزیمت به استان مربوطه  در محل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی  استانداری  از داوطلبین نام نویسی شده ثبت نام قطعی به عمل خواهند آورد.ثبت نام از اتباع محترم افغانستانی واجد شرایط در استانهای سیستان و بلوچستان و خوزستان از طریق دفتر کفالت مستقر انجام خواهد پذیرفت.

برابر امریه ستاد محترم اربعین متقاضیان می باید معادل ریالی ۴۰ دلار هزینه روادید عراق و ۱۸۸.۰۰۰ ریال هزینه بیمه و ۶۰.۰۰۰ ریال هزینه امور هلال احمر و ۳۵۰.۰۰۰ ریال  برای دفترچه های اقامت (سفر) توسط متقاضی به حساب بانک مربوطه واریز و قبض آن به دفتر کفالت ارائه گردد. شماره حساب و نام بانک های مربوطه از طریق دفاتر کفالت به متقاضی ارائه و ثبت نام منوط به ارائه اصل قبوض بانکی می باشد. طبق تصمیم هیات مدیره کانون ، دفاتر کفالت در همراهی هر چند ناچیز با زائران حضرت ابا عبداله(ع) در اربعین هزینه ای برای ثبت نام دریافت نخواهند کرد.

حسب هماهنگی های معموله پس از ثبت نام  متقاضی در دفتر کفالت توسط پلیس محترم مهاجرت و گذرنامه دفترچه اقامت صادر می گردد و دفترچه های اقامت برای اخذ روادید عراق به سفارت محترم این کشور ارسال و پس از دریافت رواید جمعی و اخذ تصویر رنگی از روادید برای هر متقاضی ،مدارک مزبور از طریق انجمن یا نمایندگی دفاتر کفالت به دفتر کفالت محل ثبت نام زائر  ارسال تا در قبال دریافت مدرک اقامت ایشان به وی تحویل شود.

کانون و انجمنهای صنفی دفاتر کفالت در خصوص اعزام متمرکز زائرین محترم افغانستانی در سال جاری ماموریتی ندارند و نحوه عزیمت زوار محترم به مرز بر عهده خود آنان خواهد بود. لیکن زوار محترم توجه داشته باشند که به موجب تصویب ستاد محترم اربعین «مرز شلمچه»  مرز خروجی زوار محترم افغانستانی تعیین شده است و زائران با در دست داشتن «دفترچه اقامت» منضم به تصویر رواید صادره برای فرد و همراهان مندرج در دفترچه در مهلت زمانی متناسب از ۲۰ آبان تا قبل از ۳۰ آبان – روز اربعین – می تواند  از مرز شلمچه کشور را ترک و پس از شرکت در مراسم پرفیض راهپیمائی اربعین مجدداً به کشور بازگشت نمایند. مدرک اقامتی متقاضی پس از بازگشت در قبال دریافت دفترچه اقامت بلافاصله مسترد خواهد شد.

فرهاد باریکانی

دبیر و نایب رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی دفاتر کفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجی