چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

11 آبان 1395

در راستاي خدمت‌رساني به زائران پياده حسيني؛ اطعام روزانه 15 هزار زائر در سامرا

مسوول كميته خادمين ستاد مردمي اربعين حسيني از خدمت‌رساني بهتر به زائرين پياده روي اربعين از طريق پويش مردمي اربعين و جمع‌آوري 60 هزار تخته پتو و اطعام روزانه 15 هزار زائر در سامرا خبر داد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمين مجيد خداوردى گفت: ستاد مردمي اربعين حسيني از ارديبهشت‌ماه امسال در قالب جمعيت خدمتگزارى زائرين اربعين شكل گرفت و زيرمجموعه ستاد دائمي اربعين وزارت كشور است.

وي با اشاره به اينكه هدف از تشكيل ستاد خدمت صادقانه مردم به زائرين اربعين حسيني است، افزود: در ابتداي كار چند تا از تشكل‌هاي حاشيه شهر كه كارهاي فرهنگي جامعي درمجموعه خودشان داشتند، متولي جذب خادمين افتخاري شدند و درمجموع از ٤٥٠ نَفَر خادم افتخاري ثبت‌نام كردند.

وي تعداد خادمين افتخاري را ١٠٠ نَفَر زن و 350 نفر مرد برشمرد كه همگي با هزينه خود به عتبات عاليات براي خدمت‌رساني اعزام مي‌شوند.

وي تصريح كرد: همه خادمين در موكب امام رضا (ع) در كربلا، نجف، كاظمين و سامرا خدمت مي‌كنند.

مسوول كميته خادمين ستاد مردمي اربعين حسيني افزود: خدمات ما در كربلا، نجف و كاظمين اسكان زائر است، ضمن آنكه خدمات سرپايي پزشكي هم به زائرين ارائه مي‌دهيم.

خداوردي با اشاره به اينكه پزشكان و پرستاران با هماهنگي بسيج جامعه پزشكي به عراق مي‌آيند اين مجموعه درماني را جدا از كادر درماني هلال‌احمر دانست كه به زوار خدمات مي‌دهند.

وي خاطرنشان كرد: در سامرا با همكارى موسسه خدمتگزارى حضرت رضا (ع) روزانه از ١٥ هزار نفر پذيرايي خواهيم كرد و غذاي گرم به زوار داده مي‌شود.

وي درادامه مراسم اربعين را يك همايش بي‌نظير فرهنگي دانست و تصريح كرد: در تمام مواكب نيروهاي فرهنگي و روحانيون مستقر هستند و در بعد فرهنگي و معنوي همكاري مي‌كنند و درمجموع چهار موكب داريم كه فقط يكي از مواكب در نجف شامل ٨ سوله و حدوداً ١٠ هزار مترمربع است و در نجف اسكان ٢٠ هزار نفر در روز را بر عهده‌داريم.

مسوول ستاد مردمي خادمين اربعين حسيني اضافه كرد: در كربلا در سه‌نقطه ميدان فاطمه الزهرا (س) با ١٥ هزار نَفَر اسكان و در كاظمين در شارع صاحب‌الزمان (عج) با اسكان ١٠ هزار نَفَر در روز آماده پذيرايي از زواريم، در سامرا اسكان نداريم و فقط روزي ١٥ هزار نَفَر تغذيه مي‌شوند.

خداوردي با اشاره به حركت خدام از اول ماه صفرگفت: از دهم آبان حركت از مشهد به صورت زميني آغازشده و از ١٥ آبان آماده پذيرايي از زائران در عراق هستيم، ما به همه زوار تغذيه مي‌دهيم.

وي در مورد پويش مردمي نذر پتو نيز گفت: نذر پتو ايده‌اي بود كه در ستاد اسكان و مواكب به دليل بالا بودن حجم زائرين مطرح شد و بااطلاع رساني از طريق فضاي مجازي و رسانه‌هاي مختلف، اعلام‌شده كه در مواكب احتياج به پتو داريم و بيشتر در كربلا و نجف استفاده مي‌شود، چراكه در كاظمين پتو داريم.

مسوول ستاد مردمي خادمين اربعين حسيني تأكيد كرد: نذر پتو برگشتي به مشهد ندارد و بعد از اتمام كار اگر نياز به شستشو داشته باشد، شستشو و براي سال بعد استفاده مي‌شود، ما با همكارى مسوولان عراقي مكان‌هايي براي انبار پتو در نظر گرفته‌ايم كه براي سال بعد قابل‌استفاده باشد.

خداوردي با اشاره به اينكه كمك‌هاي مردمي كه از بابت پويش مردمي نذر اربعين مي‌شود، فقط صرف خريد پتو خواهد شد، افزود: با اين حجم و با مكان‌هاي جديد نياز به ٦٠ هزار تخته پتو داريم، كه مقدار زيادى ازآن توسط مردم تهيه‌شده و شهرداري هم به ما در اين زمينه كمك كرده است، و اكنون اعلام مي‌كنم كه ديگر نيازي به پتو نداريم.

وي اقلام موردنياز اين ستاد براي پذيرايي از زائران در سامرا را برنج، گوشت، عدس و روغن برشمرد و گفت: مردم مؤمن و خداجوي مي‌توانند كمك‌هاي خود را به شماره‌حساب بانك ملي ٠٢٢١٤٧٥٧٣٩٠٠٩ و شماره كارت ٢٧٤١-٦٢٦١-٩٩٧٢-٦٠٣٧ به نام ستاد مردمي اربعين واريز نمايند.

مسوول ستاد مردمي خادمين اربعين حسيني پايان كار مواكب را پنج روز بعد از اربعين (٢٥ صفر) اعلام كرد.