پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

10 آبان 1395

برگزاری نشست علمی تخصصی اربعین، پاسداشت فرهنگ عاشورایی

نشست علمی تخصصی اربعین، پاسداشت فرهنگ عاشورایی به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با حضور حجج اسلام دکتر نگارش، دکتر خطیبی، دکتر حسینی رودباری، دکتر فیروزجایی و دکتر منتظرزاده برگزار گردید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، نشست علمی تخصصی اربعین، پاسداشت فرهنگ عاشورایی به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با حضور حجج اسلام دکتر نگارش، دکتر خطیبی، دکتر حسینی رودباری، دکتر فیروزجایی و دکتر منتظرزاده برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر نگارش عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات اسلامی با اشاره به پشتوانه و ظرفیت عظیم فرهنگ عاشورایی و حجت خدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اظهار داشتند جایگاه رفیع امام علی(ع) و حضرت زهرا (س) ثمره شکل‌گیری چنین فرزندی است. بالاترین شاخصه امام علی(ع) عبدخدا و دست‌پرورده دامن وحی بودن است و در حدیث معروف خداوند به حضرت زهرا(س) مباهات می‌کند و شخصیت امام حسین(ع) از این ظرفیت‌ها شکل می‌گیرد به گونه‌ای که وجود مقدس حضرت و قیام‌شان علت مبقیه دین نام می‌گیرد.

ایشان به ذکر نمونه‌‌هایی از فرهنگ عاشورایی از جمله مقابله با تحریف دین، مقابله با ستم طواغیت، شهادت‌طلبی، عزت و شرافت انسان، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و ایثار و گذشت اشاره نموده و افزودند: مقام معظم رهبری تعابیر والایی در مورد اربعین بیان نموده‌اند و اربعین را شروع جاذبه مغناطیس حسینی، تداوم واقعه کربلا می‌دانند که با تدبیر الهی یا د وخاطره خاندان پیامبر(ص) همیشه جاودان باشد.

دکتر نگارش زنده نگه داشتن حماسه عظیم عاشورا را از طریق عزاداری،‌گریه کردن و حزن و ماتم را دارای اهداف والایی دانسته و گفتند آنچه در علت و قیام نهضت سیدالشهداء (ع) است با عزاداری‌ها مرتبط است و از این راه معرفت حقیقی حاصل می‌گردد. اگر نهضت امام حسین(ع) به دنبال ظلم‌ستیزی بوده است در عزاداری‌ها نیز بایستی ظلم‌ستیزی باشد امام حسین(ع) جانفشانی کردند برای اینکه جهل زادیی بشود. بنابراین خیلی از مهم‌ترین باورها اصل جهل‌زدایی و جهل‌ستیزی است که در عزاداری‌ها بایستی تبلور یابد.

در همایش بزرگ اربعین حسینی بایستی فرهنگ عاشورایی جهل زدایی شکل گیرد. جهل‌زدایی از اینکه دشمن واقعی مسلمانان در حال حاضر کیست؟ اینکه تفرقه‌ عامل شکست مسلمانان است. اینکه تفکرات تکفیری وحدت مسلمانان را به خطر انداخته است. اینکه جنگ بین مسلمانان به نفع کفار و دشمنان است. اگر به اینها توجه شود می‌توان فرهنگ عاشورایی را پاسداری کرد و واقعه عاشورا تداوم بخشید.

دکتر نگارش پیاده‌وری اربعین را یک حرکت خودجوش مردمی دانستند که ابعاد سیاسی مهمی پیدا کرده و تحولات عظیمی ایجاد کرده است. در صورتی که فرهنگ عاشورایی تقویت گردد و استمرار یابد می‌تواند با اتحاد مسلمانان بقای دین را تضمین کرده و در دنیا گسترش داد و فرهنگ عاشورایی را جهانی نمود.

در ادامه نشست، حجت الاسلام و المسلمین خطیبی طی سخنانی، اظهار کردند:

 اربعین به یک فقه الحقوق نیاز دارد. در فقه برای هیچ پیامبر و امامی اربعین نداریم و تنها زیارت اربعین سیدالشهداء علیه السلام است که برایش ثواب نوشته شده و از ویژگی‌های مؤمن شمرده شده است.

مؤلفه‌های فراوانی از گفتار و رفتار امام حسین (ع) اصحابش می‌توان در فرهنگ عاشورا برشمرد. امام حسین(ع) فرهنگ توحید مداری داشته ‌اند. در بخش اول تبری از فساد و خوشگذرانی و ظلم‌ و ستم و رواج منکرات (لا اله) و در بخش دوم اصلاح امت جدشان، امر به معروف، ایثار، شهادت (الا الله) و اگر این فرهنگ توحید‌مداری در جامعه حاکم شود. بسیاری از معضلات و مشکلات حل می‌شود و ارزش‌های انسانی حاکم می گردد.

در ادامه نشست، حجت الاسلام و المسلمین منتظرزاده از اربعین در فرهنگ شیعه به عنوان یک رمز و یک کد تکاملی یاد نمودند و اربعین را تکامل عاشورا دانستند. اربعین به خاطر اتصال و استمرار عاشورا قدرت بالایی پیدا می‌کند. اربعین مؤلفه‌هایی نظیر خداباوری، ولایت، ولایت‌مداری، شهادت، شهامت، عبادت، تقوا، توبه، ابلاغ دین، محبت، اطاعت و اطاعت‌پذیری، توجه به معاد به دنبال دارد و بدین خاطر کسانی که همراه امام نبودند در اربعین این فرصت ایجاد شد که به امام بپیوندند.

ایشان در ادامه اشاره کردند اسلام محمدی الصدور و حسینی البقاء است و اگر به مصیبت عظیم شهادت امام حسین(ع) تن می‌دهیم به خاطر جلوگیری از مصیبت بزرگتری است که همانا نابودی دین است. این مؤلفه بایستی در اربعین مورد توجه قرار گیرد. زیرا هنوز مصیبت اعظم که نابودی دین است از سر مسلمین برداشته نشده و در ارعبین باید این اتفاق بیفتد. در مرحله اول امت اسلامی باید نجات پیدا کند و در مرحله بعد بشریت را نجات داد. عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بایستی خود فرهنگ عاشورایی داشته باشند تا بتوانند فرهنگ عاشورا را منتقل کنند و برای تأثیرگذاری فرهنگ عاشورایی بایستی اربعین سالها و سالها تکرار شود. اربعین به عنوان یکی از بهترین مؤلفه و ابزار تقابل با تهاجم فرهنگی غرب است.

حجت الاسلام دکتر فیروزجایی اربعین را از اسرار الهی دانستند و با اشاره به روایات ظهور امام زمان(عج) اظهار داشتند که امام زمان (عج) خودشان را به واسطه امام حسین(ع) به مردم معرفی می‌کنند پس مردم بایستی امام حسین(ع) را بشناسند و اربعین می‌تواند روز معرفی امام حسین(ع) باشد. خداوند رحمان یک نعمتی به مسلمانان عطا کرده که به واسطه اربعین همه علت‌ها جمع می‌شوند و حسین را معرفی کنند تا دنیا نسبت به امام حسین(ع) شناخت پیدا کند. در اربعین هم عبرت‌ها و هم درس‌ها را بیان کنیم تا جهانیان نسبت به امام حسین(ع) و نهضت عاشورا معرفت کسب کنند.

حجت الاسلام دکتر حسینی رودباری قیام امام حسین (ع) را یک قیام همه‌جانبه و انقلاب تکاملی دانستند و اظهار کردند زیارت اربعین یک طرح از سوی اهل بیت(ع) بوده که در متن دین قرار داده شده و اگر به نحو شایسته از این ظرفیت استفاده شود پاسخگوی نیازهای افراد جامعه بشری است. در متن زیارت اربعین اشاره شده که بشریت به مرتبه ای رسید که در حال غرق شدن بود و اگر قیام امام حسین(ع) صورت نمی‌گرفت بشریت در بیماری جهل گرفتاربود. امروز نیز بشریت در حال غرق شدن است و نیاز به اربعین داریم. اربعین فرصت خوبی برای تقابل با شیطان است. در پیاده‌روی اربعین علاوه بر ابعاد عاطفی باید سایر ابعاد فرهنگ عاشورایی مورد توجه قرار گیرد.

ایشان اظهار داشتند اربعین و امام حسین(ع) تنها به شیعه اختصاص ندارد، بلکه برای تمامی مسلمانان و بلکه برای بشریت است. حرکت امام حسین(ع) یک حرکت فرامذهبی و فرادینی بوده است یک حرکت انسانی برای همه بشریت است.