جمعه 10 فروردین 1403

27 تیر 1395

در نشست خبری ویژه اربعین حسینی عنوان شد جایزه ویژه کنگره به «سرود» تعلق دارد/ تلاش می‌شود شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل کنیم

مسئول کمیته شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات گفت: یکی از بخش‌های این کنگره که دغدغه اصلی ما در برگزاری آن است، بخش نوحه و سرود است که به صورت جدی پیگیری می‌شود و جایزه ویژه این کنگره برای بخش سرود در نظر گرفته شده است.


حجت‌الاسلام حمید احمدی دبیر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات ویژه اربعین حسینی عصر امروز (یکشنبه 27 تیرماه) در نشست خبری گفت: برای برگزاری هرچه بهتر پیاده‌روی عظیم اربعین نیازمند همکاری و مشارکت دانشگاهیان، فرهیختگان، توده‌های مردم و زائران به عنوان مخاطبان اصلی این جمعیت بزرگ و میلیونی هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته، تجربه خوبی را در خصوص برگزاری سوگواره فرهنگی هنری عبرات داشتیم، اظهار داشت: برای این کار، سازوکارهای متعددی اندیشیده و پیش‌بینی شده است از جمله استفاده از ظرفیت اهالی قلم، شعرا، ادبیات و هنر.

دبیر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات عنوان کرد:‌ امسال در بخش هنر از دوستان شاعر درخواست کردیم به عنوان متصدی اصلی این کار وارد میدان شوند و مسئولیت سوگواره عبرات در بخش شعر را برعهده بگیرند که امیدواریم با مشارکت و استقبال خوب شعرای متعهد و آیینی همراه شود. از این‌رو مسئولیت کمیته شعر به جناب آقای سیدحمیدرضا برقه‌ای که آوازه و شهره خاصی در میان شعرایی آیینی دارد سپرده شد.

احمدی ادامه داد: طی سفری که به عراق داشتیم هماهنگی‌های ابتدایی انجام شده و مقدمات کار صورت گرفته است و امیدواریم کنگره شعر به همت آقای برقه‌ای و سایر شعرای متعهد شاهد آثار خوبی باشد.

وی تصریح کرد: قطعاً‌ بحث شعر و ادبیات در ترویج معارف حضرت سیدالشهدا (ع)‌ تأثیر به‌سزایی دارد و تلاش ما بر این است که این شوری که مردم با عشق تمام برای سیدالشهدا (ع) دارند به شعور حسینی تبدیل شود.

دبیر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات عنوان کرد: این کنگره با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه، ستاد مرکزی اربعین و بعثه مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا برای تشکر از مردم عراق که به پذیرایی از زائران حسینی در ایام اربعین می‌پردازند، محتوایی آماده شده است، گفت:‌ در بخش شعرای عرب‌زبان، در بخش سرود، درخواست اشعار و تولید نماهنگ، مواردی در نظر گرفته شده تا مردم ایران و فارسی‌زبانان متناسب با فرهنگ مردم عراق به قدردانی از مهمان‌نوازی خادمان حسینی بپردازند.

وی ابراز داشت: شعر به دو زبان فارسی و عربی است. علاقه‌مندانی که دوستان شاعر عرب‌زبان دارند ما نیز آثار آنها را خواهیم داشت و بخش بین‌الملل، فیلم، نگارگری، نرم‌افزارهای موبایلی، ادبیات، سفرنامه و دل‌نوشته نیز سوگواره فرهنگی هنری عبرات فعالیت دارند و جامعة‌المصطفی (ص) عهده‌دار بخش بین‌الملل دومین سوگواره عبرات خواهد بود و در تمام کشورهایی که جامعة‌المصطفی دفاتری دارد فراخوان سوگواره برای آنها ارسال خواهد شد.

جایزه ویژه کنگره به «سرود» تعلق دارد

در بخش دیگری از این نشست سیدحمیدرضا برقعی مسئول کمیته شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات عنوان کرد:‌خدا را شاکرم که این اتفاق مبارک رقم خورد تا ما بتوانیم از ظرفیت شعر که به گفته مقام معظم رهبری ثمره ملی ما ایرانیان است استفاده کنیم و این هنر ملی را با شور حسینی درآویزیم.

وی ابراز داشت:‌ این سیل عظیمی که اکنون اتفاق افتاده حاصل دستاورد حرکت عظیم حضرت سیدالشهدا (ع) بوده و نشان‌دهنده امتداد راه امام حسین (ع) است. خوشحالیم این اتفاق مبارک به گونه‌ای رقم خورد که دوستان شاعر ما خود را در این اتفاق بزرگ سهیم می‌دانند.

مسئول کمیته شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات تصریح کرد: بحث اربعین و پیاده‌روی میلیونی مردم در روز اربعین، لحظه به لحظه، واژه‌ به واژه شعر است. افراد متفاوتی ما را در اربعین می‌دیدند و می‌پرسیدند تا حالا چه شعری گفته‌اید.

وی افزود: خوشبختانه فضای خوبی ایجاد شده و دوستان شاعر ما با شرکت در سوگواره فرهنگی هنری عبرات حرف‌ها و دغدغه‌های خود را در قالب شعر عرضه می‌کنند. لذا مطمئناً چه برای کسانی که به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند و چه کسانی که نرفته‌اند لحظه به لحظه این سفر، شعر است.

برقه‌ای با ابراز امیدواری که دومین کنگره عبرات با اقبال زیادی روبه‌روبه خواهد شد، ادامه داد:‌ نگاه‌های متفاوتی را سال گذشته در کمیته هیأت داوران شاهد بودیم و امسال نیز سفر خاطره‌انگیزی را همراه با شعرای پیشکسوت در سرزمین کربلا خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: نوع موضوع کنگره، اربعین بوده که مزین به عبرات است. یکی از بخش‌های این کنگره که دغدغه اصلی ما در برگزاری آن است، بخش نوحه و سرود است که به صورت جدی پیگیری می‌شود و جایزه ویژه این کنگره برای بخش سرود در نظر گرفته شده است و ان‌شاءالله یک همخوانی خوبی در اربعین اتفاق خواهد افتاد.

مسئول کمیته شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات خاطرنشان کرد: اختتامیه شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات در روزهای 2-3 محرم برگزار خواهد شد و ما از آثار برگزیده، استفاده‌های متنوعی خواهیم داشت؛ در عرصه آهنگ‌سازی، کلیپ، نماهنگ و... صرفاً تقدیر نمی‌شود بلکه آثار ارسالی نیز به صورت معنوی تقدیر شده و در معرض عموم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در بخش شعر دومین کنگره فرهنگی هنری عبرات هیچ محدودیتی در قالب اشعار نداریم و شاعران می‌توانند اشعار خود را در قالب‌های مسمط، ترجیح‌بند، ترکیب‌بند، غزل، دوبیتی، شعر نو؛ شعر نیمایی و شعر سپید به دبیرخانه کنگره ارسال کنند و امیدواریم با استفاده از آثار ارسال شده در سال گذشته خروجی‌های مبارکی داشته باشیم.