پنج شنبه 30 فروردین 1403

09 آبان 1395

ثبت نام 600 هزار نفر زائر اربعين

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: تاكنون 600هزار نفر از زائران اربعين حسيني از طريق سامانه سماح ثبت نام كرده اند


سعيد اوحدي در نشست با خبرنگاران در كرج افزود: 35درصد ثبت نام شدگان را خانم ها و 65 درصد آقايان تشكيل مي دهند.

اين مسئول ادامه داد: ستاد مركز اربعين و مجموعه كميته هاي 13گانه براي پذيرايي از دو ميلون زائر اربعين آمادگي لازم را دارند .

اين مسئول خاطر نشان كرد: درسال 93، يك ميليون و400 هزار درسال 94 نيز يك ميليون 500 هزار نفر زائر اربعين داشتيم.

وي با تاكيد بر نام نويسي زائران از طريق سامانه سماح اظهار كرد: از مزاياي نام نويسي در اين سامانه، پرداخت هزينه هاي بيمه زائران است كه بر اساس قرارداد وزارت كشور بايكي از شركت هاي بيمه صورت گرفته است .

اوحدي گفت: كميته هايي مانند بهداشت و حمل و نقل از طريق سامانه سماح اطلاعات زائران را دريافت مي كنند و خدمات بهداشتي و حمل ونقل را به موقع به زائران ارائه خواهند داد.

رئيس سازمان حج و زيارت بيان داشت : از هفته گذشته 12مركز كنسولگري موقت عراق در 12 استان كشورمان از جمله البرز فعاليت خود را با پشتيباني سازمان حج و زيارت براي صدور ويزا آغاز كرده اند.

وي تاكيد كرد: در مجموع 16مركز در كشور كار صدور ويزاي زائران اربعين حسين(ع) را انجام مي دهند.

اين مسئول اظهار كرد: كشورهاي عراق و ايران با يكديگر تفاهم نامه امضا كرده اند كه هيچ زائري بدون ويزا وارد كشور عراق نشود و امسال با توجه به اينكه نيروي انتظامي مسئوليت كميته امنيت را عهده دار شده است در فواصل پنج تا 15كيلومتري مرز هاي ايران ايستگاه هاي كنترل ويزا فعال شده و تاكيد مي شود كه زائران اربعين با گذر نامه و ويزا به نقطه صفر مرزي بروند.

اوحدي خاطر نشان كرد: بر اساس اعلام مرزباني كشور سه مرز مهران، چزابه و شلمچه مرزهايي هستند كه گذر گاه عبوري زائران به سمت عراق تعيين شده اند.

وي اظهار اميدواري كرد كه شاهد مسير رواني در مرزهاي ايران براي خروج و ورود زائران اربعين حسيني باشيم.

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: امسال براي نخستين بار اعزام كارواني زائران هم در دستور كار قرار گرفته و از امروز پيامك مربوط به اين نوع اعزام ها از طريق سامانه سماح براي زائران اربعين ارسال مي شود.

وي بيان كرد كرد كه يكي از موضوعاتي كه مي تواند در برنامه ريزي ها چالش ايجاد كند افرادي هستند كه در خارج از سامانه سماح اقدام به ثبت نام مي كنند.

وي افزود: هيچ اطلاعاتي از اين افراد نداريم و پيشنهاد داده ايم كه اين اطلاعات در اختيار كميته اعزام قرار گيرد تا خدمات لازم به اين افراد صورت بگيرد.

اوحدي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به موضوع شهداي منا گفت: بر اساس مصوبات هيات دولت، وزارت امور خارجه و معاونت كنسولي مسئوليت پيگيري حقوقي اين موضوع را بر عهده دارند.

وي بيان داشت: جلسات متعددي تا كنون براي اين موضوع برگزار شده است، سفرهايي به كشورهاي مختلف انجام شده تا از ظرفيت حقوقي كشورهاي ديگر استفاده شود.

اوحدي گفت: در داخل كشور نيز قوه قضاييه و دادستان كل كشور جلسات متعددي تشكيل داده اند و ازظرفيت هاي داخلي به عنوان پشتيباني كنسولي استفاده مي شود تا ضمن ترسيم نقشه راه مشخص براي پيگيري هاي حقوقي به نتيجه مطلوب برسيم.

وي در خصوص اعزام زائران ايراني به عمره گفت: با توجه به رويكرد دولت عربستان و مغاير بودن خواسته هاي اين كشور با عزت و كرامت زائران ايراني تاكنون در اين زمينه نتيجه اي حاصل نشده است.

وي ادامه داد: امسال هم دولت عربستان به دليل مشكلات اقتصادي بسيار پيچيده كه با آن درگير شده است ويزاي عمره را بسيار بالا اعلام كرده و اين مبلغ بي سابقه است و كشورهايي مثل تونس، مصر و الجزاير و تعدادي از كشورهاي مسلمان در اعتراض به اين تصميم عربستان امسال زائر به اين كشور اعزام نخواهند كرد.

وي اظهار كرد: كشور ما نيز امسال زائر براي مراسم عمره اعزام نخواهد كرد و براي حج تمتع نيز اگر عربستان كرامت ، عزت، حرمت و امنيت زائران را تضمين كند حج تمتع برگزار خواهد شد و در غير اين صورت هيچ زائري به عربستان اعزام نمي شود.

وي اظهار داشت : امسال سازمان حج و زيارت پنج موكب شامل سه موكب در مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه و دو موكب در كربلا و نجف به نام شهداي منا مستقر خواهد كرد و فرزندان شهداي منا در اين موكب ها از زائران اربعين پذيرايي خواهند كرد.