جمعه 7 اردیبهشت 1403

08 آبان 1395

زمينه شركت 20 هزار تبعه خارجي مجاز خراسان رضوي در راهپيمايي اربعين فراهم شد

دبير ستاد اربعين حسيني (ع) در خراسان رضوي گفت : زمينه شركت 20 هزار تبعه خارجي مجاز و داراي مدارك اقامتي ساكن در اين استان، در راهپيمايي بزرگ اربعين حسيني (ع) فراهم شد.


عبدالله ارجاعي در گفت و گو با ايرنا افزود: اتباع خارجي علاقه مند، براي برنامه ريزي سفر بايد به دفاتر كفالت اتباع خارجي مراجعه كنند.

وي اظهار كرد : كميته اي با محوريت سازمان فرهنگ و ارتباطات، با عنوان ارتباطات بين الملل در ستاد اربعين ايجاد شده است و در اين زمينه برنامه ريزي مي كند.

وي گفت : همچنين پيگيري مي شود با راه اندازي سامانه سماح 2 امكان ثبت نام اين افراد از اين طريق نيز فراهم شود .

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اتباع خارجي ، تا كنون از خراسان رضوي بيش از 27 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام كرده اند كه نسبت به سال گذشته كاهش نشان مي دهد .

وي در عين حال از مردم خواست: ثبت نام براي اين سفر معنوي را براي روزهاي آخر نگذارند و سريعتر اقدام كنند .

وي در ادامه با اشاره به تعهدات استان براي خدمات رساني به زائران كربلاي معلي طي اين ايام گفت : بر اساس برنامه ريزي انجام شده خراسان رضوي در هر يك از شهرهاي نجف و كاظمين 140 هزار نفر شب اقامت و 420 هزار وعده غذايي بايد توزيع كند.

به گفته وي، بر اين مبنا 20 هزار اسكان و 20 هزار وعده غذايي در نجف وطول مسير و نيز همين ميزان اسكان و تغذيه در شهر كاظمين براي مدت 10 روز برنامه ريزي شده است.

وي عنوان كرد : تا كنون حجم مشاركت و كمك هاي مردمي استان براي انجام اين تعهد چندين برابر بوده است و اين جلب مشاركت ها همچنان ادامه دارد.

وي گفت:خراسان رضوي در قالب تشكل ها وهيات هاي مختلف برنامه مشخصي در سه ورودي به عراق شامل ايستگاه كوت و مرزهاي شلمچه ، چزابه و مهران و نيز درطول مسير اصلي راهپيمايي بين نجف و كربلا دارد كه اين ها علاوه بر تعهد رسمي استان به عراق است.

ارجاعي ادامه داد :تهيه بسته هاي فرهنگي، اعزام 1200 مبلغ و روحاني همراه زائران در طول سفر كه تعدادي از آنان آشنا به زبان هاي خارجي هستند، نيز بخشي از اقدامات استان براي اين ايام است.

وي با بيان اينكه شهرداري هم با اعزام نيروهاي خدماتي از جمله 600 پاكبان و نيز چند صد دستگاه اتوبوس و راننده و كمك راننده در حوزه نظافت و پاكسازي معابر شهرهاي نجف و كاظمين فعاليت خواهد داشت ، گفت : آستان قدس رضوي هم دو موكب در مسير جاده نجف و يك موكب هم در كربلا دارد اما كل ظرفيت خود را امسال براي استقبال از زائران در بازگشت از عراق در ورودي كشور متمركز كرده است.

وي مسيراعزام و عبور زائران خراسان رضوي را بر اساس برنامه ريزي انجام شده از مرز شلمچه و چزابه عنوان و ذكر كرد : فقط انتقال تجهيزات و نيروهاي خدماتي از مرز مهران انجام مي شود.

وي در عين حال يادآوري و تاكيد كرد : زائران بر اساس ويزاي صادره از زماني كه وارد كشور عراق مي شوند 20 روز مهلت دارند به كشور بازگردند از اين رو بايد برنامه ريزي سفر خود را بر اين مبنا انجام دهند.