جمعه 31 فروردین 1403

07 آبان 1395

ظهر امروز در ارومیه: همایش پیاده روی زائران اربعین برگزار شد

همایش پیاده روی زائران اربعین حسینی ظهر امروز در مسجد لطفعلی خان ارومیه برگزار شد.


همایش پیاده روی زائران اربعین حسینی ظهر امروز با حضور زوار حسینی(ع) و مسؤول حج و زیارات آذربایجان غربی و نماینده ولی فقیه در دانشگاه ارومیه و مسؤول بعثه رهبری استان در مسجد لطفعلی خان ارومیه برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام کیومرثی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه ارومیه به تبیین چرایی و چگونگی حضور در پیاده روی زیارت اربعین پرداخت و اظهار داشت: اخلاص و اخلاق در سفر دو شرط پذیرش زیارت اربعین است که باید زوار هر دو مورد را رعایت و عملی کنند، چرا که در این سفر به آمادگی دلها توجه می شود.

وی با بیان اینکه حضور در این زیارت خاص یک توفیق و دعوت الهی است، افزود: بر اساس احادیث زیارت حرم ائمه اطهار(ع) به مانند حضور در مشعر و عرفات بوده و سبب بخشودگی گناهان زوار می شود، پس در این سفر از خدای متعال طلب عفو و بخشش کرده و پس از بازگشت سعی بر حفظ معنویات به دست آمده در این سفر الهی کنید.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه ارومیه به وسایل ضروری و مورد نیاز در این سفر اشاره و تأکید کرد: از آوردن هر نوع وسیله سنگین و غیر ضروری به خاطر دوری و دشواری راه پرهیز کرده و تنها به حمل لوازم ضروری مانند وسایل بهداشتی یا دارویی مورد نیاز بسنده کنید.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: ائمه معصومین(ع) به مانند پدران امت اسلامی هستند و شما زائران پدران این امتید، پدر و مادر خطا و گناه فرزندان را زود بخشیده و عیب آنان را می پوشند و در این سفر حضرت زهرا(س) بر اساس روایتی هم نشین شما بوده و برایتان از خدای متعال طلب استغفار می کند، پس باید لحظه به لحظه این سفر معنوی را قدر بدانید.

حجت الاسلام کیومرثی با بیان اینکه هر روز این سفر به مانند یک شب قدر است، افزود: قدمهایی که در مسیر نجف تا کربلا بر می دارید همه ارزشمند است و همواره در طول سفر متوجه باشید که زائر و مهمان چه شخصیتهای عظیم و عزیزی هستید تا بهره و استفاده کافی و وافی را از این سفر برده و برای آخرت خود ذخیره نیکویی داشته باشید.

وی خواندن نماز شب، روزه داری، توبه و استغفار و طلب حلالیت از دیگران به ویژه والدین را از مقدمات لازم برای ایجاد آمادگی و حضور قلب در سفر پیاده روی زیارت اربعین دانست و تصریح کرد: گرفتن سه روز روزه پیش از رفتن به زیارت امام حسین(ع) توصیه شده و مستحب است.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه ارومیه با بیان اینکه در چهار مکان مسافر مخیر بین تمام و شکسته خواندن نماز خود است، گفت: طبق فتوای تمام مراجع تقلید مسافران می توانند در حرم امام حسین(ع) نماز خود را به صورت شکسته بخوانند اما در مورد اختیار تمام خواندن نماز در بین برخی از مراجع اختلاف نظر وجود دارد که باید هر کسی به مرجع تقلید خود رجوع کرده یا از روحانی کاروان جویا شود.

وی به حفظ حجاب و حدود دین از سوی بانوانی که به زیارت اربعین می روند تأکید و خاطرنشان کرد: حجاب برتر نشانه شیرزنان مؤمن و شجاع ایرانی است که باید در این سفر حفظ شود و سختی مسیر نباید مانع از حفظ این واجب الهی شود، چرا که سفر اربعین مستحب و حفظ حجاب و حدود و مرز با نامحرم واجب است.

حجت الاسلام کیومرثی ادامه داد: در هنگام زیارت حرم ائمه(ع) به ویژه در کربلا بانوان و حتی آقایان دقت کنند بخاطر رسیدن به ضریح با نامحرم برخورد نداشته و نسبت به این مسأله که رعایت آن به عنوان یک فرد مسلمان واجب است بی توجهی نکنند تا به خاطر امر مستحبی واجبی ترک نشود و در صورت ازدحام زیارت خود را با فاصله از حرم خوانده و برگردند.