شنبه 1 اردیبهشت 1403

27 تیر 1395

فراخوان کنگره شعر عبرات با موضوع اربعین

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: سوگواره اربعین در بخش های عکس، فیلم، مستند، کلیپ، نماهنگ، عکس و گرافیک، طنز و ادبیات، داستان، شعر، دلنوشته، نگارگری و سفرنامه توسط ستاد مرکزی اربعین برگزار می شود.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی در نشست خبری کنگره شعر عبرات گفت: برای بهره گیری و ساماندهی مراسم باشکوه اربعین کمیته های تخصصی تحت ستاد مرکزی اربعین شکل گرفته است که یکی از این کمیته های تخصصی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد است.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: ایجاد زیرساخت های لازم برای صیانت از اهداف بزرگ اربعین نیازمند فرهنگ سازی و ایجاد گفتمان در قشر نخبگان، دانشگاهیان، ‌فرهیختگان و اهل هنر است و همچنین باید فرهنگ سازی را برای توده های مردم که مخاطبان اصلی این جمعیت بزرگ و میلیونی هستند در دستور کار داشت.
وی ادامه داد: برای این کار ساز و کارهای مختلفی از جمله استفاده از ظرفیت اهل قلم و شعر و ادبیات و هنر پیش بینی شده است.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: سوگواره عبرات برگرفته از جمله معروف یا قتیل العبرات پارسال با استقبال خوبی از اهالی شعر و ادب مواجه شد، امسال نیز از اهالی هنر و شاعران خواستیم بخش شعر سوگواره عبرات را راهبری کنند و امیدواریم با همراهی با شاعران خوب و آئینی کشورمان بتوانیم به اهداف فرهنگی این سوگواره برسیم.
احمدی تاکید کرد: باید از طریق شعر و ادبیات فرهنگ پایداری و معارف حضرت سیدالشهدا (ع) را حفظ و تقویت و ترویج کرد و شور مردم را به یک شعور حسینی تبدیل کنیم تا همه مردم بتوانند از این سفره الهی استفاده کنند.
وی گفت: سوگواره اربعین در بخش های عکس،‌ فیلم، ‌مستند، ‌کلیپ، ‌نماهنگ، عکس و گرافیک، ‌طنز و ادبیات، ‌داستان، ‌شعر، ‌دلنوشته، ‌نگارگری و ‌سفرنامه توسط ستاد مرکزی اربعین برگزار می شود، اما کنگره شعر اربعین را به صورت جداگانه برگزار می‌کنیم.
این کنگره با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات، ‌معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، ‌جامعه المصطفی العالمیه، ‌ستاد مرکزی اربعین و بعثه مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
دبیر کنگره شعر اربعین نیز در این نشست خبری گفت: شعر به تعبیر مقام معظم رهبری سرمایه ملی ما ایرانیان است و باید بتوانیم از این سرمایه ملی استفاده کنیم و این هنر ملی را با شور حسینی بیامیزیم و این دستاوردی را که حاصل حرکت عظیم سید الشهداست ادامه دهیم.
سید حمیدرضا برقعی افزود: خوشحالیم که این اتفاق مبارک به گونه ای رقم خورد که شاعران خود را در این رویداد بزرگ سهیم بدانند چرا که صحنه به صحنه پیاده روی اربعین واژه به واژه شعر است و شاعران می توانند حرف ها و دغدغه ها و تجریبات شان را عرضه کنند.
وی گفت: امیدواریم این کنگره با استقبال زیادی رقم بخورد و اشعار زیادی سروده شود؛ موضوع این کنگره شعر است که مزین شده به نام عبرات.
دبیر کنگره شعر اربعین افزود: دومین سوگواره شعر اربعین بخش ویژه ای به نام سرود دارد که به صورت ویژه دنبال می شود و جوایز ویژه ای نیز برای این بخش در نظر گرفته شده است.
سید حمید برقعی در پاسخ به اینکه چرا که این کنگره زود برگزار می شود گفت: به این خاطر که می خواهیم دوم یا سوم محرم اختتامیه برگزار کنیم تا از آثار برگزیده در ماه محرم استفاده شود.
دبیر کنگره شعر اربعین با اشاره به اینکه علاقه مندان می توانند از طریق سامانه الاربعین آثارشان را ارائه کنند افزود: در این کنگره هیچ محدودیتی در قالب های شعری نداریم و علاقمندان می توانند در قالب های کلاسیک و سنتی مثل غزل و مثنوی، ‌شعر نو و‌ سپید آثارشان را ارائه دهند.
برقعی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار تا 15 شهریور است گفت: دومین سوگواره شعر اربعین نیز با موضوعات شهادت امام حسین (ع) و تاثیر تاریخی آن و ‌پیاده روی زائران حسینی در دو بخش آزاد و دانشجویی برگزار می شود.