جمعه 31 فروردین 1403

05 آبان 1395

تشریح نحوه حضور 25 هزار مهاجر افغانستانی در پیاده روی اربعین برای هیات های مذهبی

نشست مشورتی دست اندرکاران کاروان «هزاره عاشق» با مسولان هیات های مذهبی استان تهران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ این نشست با هدف تشریح فعالیت های این کاروان در طی سفر پیاده روی اربعین برای زائران مهاجر افغان به عراق در حسینیه سید الشهدا(ع) در زمزم تهران با حضور مسئولان هیات های مذهبی تهران صورت گرفت.

«محمد ابراهیم شریعتی» عضو مجمع فرهنگی مهاجران افغانستان و مسئول «کاروان هزاره عاشق» مهاجرین افغانستانی در ابتدای این نشست با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) گفت: کسی که به زیارت قبر حضرت امام حسین (ع) رود در حالی که به حق آن جناب عارف باشد خداوند متعال گناهان گذشته و آینده او را می‌آمرزد.

شریعتی در ادامه گفت: شیعیان افغانستان جزء قدیمی ترین و معتقدترین پیروان مکتب اهلبیت(ع) در تاریخ اسلام می باشد که همواره این مهم را ثابت نموده است. از گذشته های بسیار دور این مردم با تحمل رنج ها و مشقت های فراوان به سفر عتبات عالیات می رفتند و رسیدن به این بارگاه را از آرزوهای خویش می دانستند و برای رسیدن به آن تلاش می کردند. در سالیان اخیر با تسهیل این سفر معنوی سیلی از شیعیان افغانستان چه از داخل و خارج به سمت عتبات عالیات شتافتند که مهاجرین افغانستانی مقیم ایران سهم گسترده ای از خود نشان دادند.

مسئول «کاروان هزاره عاشق» همچنین بیان کرد: ما با راه اندازی کاروان هزاره عاشق ضمن نمایش شکوه و جلال مهاجرین افغانستانی به دنبال امر به معروف و اهمیت مسئله زیارت هستیم.

شرکت در پیاده روی اربعین به شکل کاروانی ضمن تسهیل در امر روادید، حمل و نقل، اسکان و کم نمودن هزینه های سفر، نمایشی از اتحاد و همدلی و برادری در بین مهاجرین افغانستانی می باشد و سرآغازی برای دوستی ها و مودت های فراوانی در بین این عزیزان در طول سفر و بعد از آن خواهد شد.

اعزام 25 هزار مهاجر شیعه افغانستانی در قالب «کاروان هزاره عاشق»

وی با بیان اینکه دفاتر کفالت نحوه دریافت ویزای مهاجرین افغانستانی به عراق را اعلام کرده است، عنوان کرد: اعزام 25 هزار تبعه افغانستانی در کاروانی با عنوان کاروان «هزاره عاشق» در 600 کاروان و در 3 مرحله 200 کاروان جهت شرکت در مراسم پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند.

شریعتی افزود: این اتوبوس‌ها 42 زائر دارد و 2 نفر از زائران مسئولیت و سرپرستی زائران را به عهده خواهند گرفت، از هر 10 نفر مسئول خواهد بود.

اعزام اولین کاروان مهاجرین افغانستانی از 5 صفر/15 عقرب

مسئول کاروان مهاجرین جهت اعزام به کربلا گفت: اولین کاروان مهاجرین افغانستانی از 5 صفر/15 عقرب اعزام می‌شوند و مرحله دوم در 8 صفر و مرحله سوم اعزام 11 صفر است بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده زائران افغانستانی، 20 صفر باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین ایران 50 تا 100 روحانی وظیفه آموزش زائران را به عهده دارند، خاطرنشان کرد: این روحانیون از ابتدا تا انتهای مسیر در عراق هستند و مسائل فرهنگی و سیاسی روز را برای زائران بازگو خواهند کرد.

اعزام مهاجرین در قالب یک کاروان جهت تأمین امنیت

شریعتی در ادامه با اشاره به اهداف گروه «کاروان هزاره عاشق» اظهار داشت: هدف از اعزام مهاجرین در یک قالب کاروان، امنیت زائران برای حضور در مراسم پیاده روی اربعین است که آرزوی هر شیعه برای سفر به کربلا و نجف است.

عضو مجمع فرهنگی مهاجران افغانستان گفت: هزینه‌های مربوط به سفر شامل ایاب و ذهاب و سه وعده غذای با خود مهاجرین است و از قبل دریافت می‌شود و تا عصر روز اربعین مسئولیت این زائران با «کاروان هزاره عاشق» است.

شریعتی با اشاره به نحوه اطلاع‌رسانی به مهاجرین گفت: اطلاع رسانی از طریق سایت سازمان حج و زیارت ایران و کانال‌های شبکه‌های مجازی انجام خواهد شد.

اعزام مهاجرین از تهران، اصفهان، یزد، شیراز، مشهد

وی با اشاره به اعزام مهاجرین افغانستانی از 5 شهر ایران گفت: اعزام مهاجرین به کربلا از 5 شهر اصفهان، تهران، یزد، مشهد، شیراز خواهد بود.

شریعتی با اشاره به حضور گسترده دسته جات سینه‌زنی اتباع افغانستانی در مراسم اربعین، گفت: با همکاری مسئول فرهنگی ستاد اربعین حسینیه قمی‌ها در اختیار اتباع افغانستان قرار داده می‌شود که مراسم پرشور سینه‌زنی در این حسینه انجام خواهد شد و دسته سینه‌زنی اتباع افغانستانی در روز اربعین در بین‌الحرمین برگزار خواهد شد.

شریعتی با اشاره به پیاد‌ه روی 90 کیلومتری از مسیر نجف تا کربلا گفت: سه روز را در راه هستیم و در طول مسیر بسته‌های فرهنگی در اختیار زائران قرار داده می‌شود تا فلسفه دسته جمعی عزاداری رفتن برای زائران افغانستانی تبیین شود.

مسئولیت خدمات پزشکی اتباع توسط ستاد اربعین

وی در رابطه با خدمات پزشکی و بهداشتی در طول مسیر برای اتباع افغانستانی گفت: ستاد مرکزی اربعین ایران مسئولیت خدمات پزشکی و بهداشتی را بعهده دارد، در خرمشهر و شلمچه به زائران محلی را برای اسکان زائران در نظر گرفته است.

شریعتی ضمن تأکید بر هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم اربعین توسط اتباع افغانستانی، گفت: با توجه به درگیری‌ها و نامنی‌ها در عراق امیداوریم این مراسم بدون حاشیه برگزار شود چرا که شیعیان افغانستان از معتقد‌ترین مردمان جهت برپایی مراسم عزادرای سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش هستند.

ساخت مستندی از حضور اتباع افغانستان در مراسم اربعین

«محمد انور پویا» از فعالان فرهنگی افغانستان و مسئولان مجمع فرهنگی مهاجرین افغانستان در ادامه این نشست ضمن توصیه به اتباع افغانستان جهت اعزام به مراسم راهپیمایی اربعین گفت: زائران تا آنجا که می‌تواند از آوردن بارهای سنگین خودداری کنند و تنها وسائل شخصی خود را به همراه داشته باشند و از یک پتوی مسافرتی کوچک استفاده کنند.
انور پویا در ادامه نشست با بیان اینکه به دنبال تهیه فیلم مستند از مراسم عزاداری اتباع افغانستان در راهپیمایی اربعین هستیم، گفت: از اهداف «کاروان هزاره عاشق» نمایش عشق و ارادت اتباع افغانستان به امام حسین (ع) است و در این راستا به دنبال تهیه مستندی از حضور باشکوه اتباع افغانستان در مراسم اربعین هستیم.

در انتهای این نشست شریعتی هزینه سفر در قالب این کاروانها  را در حدود 700 هزار تومان بیان کرد که از زائرین گرفته می شود و زمان حضور زائران در عراق 9 تا 10 روز خواهد بود.