چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

04 آبان 1395

حجت الاسلام والمسلين احمدي: راهپيمايي اربعين امسال به نيابت از شهدا برگزار مي‌شود

رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين گفت: بحث نيابت از شهدا از جمله برنامه‌هاي فرهنگي ستاد اربعين است كه هر زائر به نيابت از يك شهيد ايراني به مقصد زيارت خارج مي‌شود و در طول سفر، شهدا را ياد مي كند.


حجت الاسلام والمسلمين حميد احمدي در پايان نشست كميته اطلاع رساني ستاد اربعين اظهار داشت: مهمترين كار اين كميته فرهنگ سازي توجيه و آموزش مردم براي اين سفر مهم است كه زائران ايراني به كشور ديگري مي روند.

وي با تشريح برنامه هاي كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين پيش از اعزام گفت: چهاردهم آبان با حمايت و پشتيباني استانداري ها و كميته هايي كه در استان‌ها شكل گرفته اند تجمعي ملي در مصلي هاي سراسر كشور برگزار مي شود و پنجشنبه اين هفته نيز جلسه اي در قم با حضور دست اندركاران رسانه، عكاسان و مستند سازان برگزار مي شود تا برنامه ها و سياست هاي فرهنگي به آن‌ها منتقل شود.

رييس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين با بيان اينكه با همكاري سازمان اوقاف و امور خيريه حدود 1100 مبلغ و مبلغه به كشور عراق اعزام مي شوند گفت: ثبت نام مبلغان درحال انجام است و هفته آينده جلسات آموزشي به منظور توجيه و ابلاغ سياست ها و موارد ماموريت آنان در طول اين راهپيمايي بزرگ برگزار مي شود.

وي با بيان اينكه حدود 10 هزار روحاني از سراسر كشور به اين راهپيمايي اعزام مي شوند گفت: با همكاري خوب حوزه علميه قم براي همه اين روحانيون دوره هاي آموزشي برگزار مي كنيم.

وي با اشاره به فراخوان آثار ادبي هنري تحت عنوان «سوگواره عبرات» افزود: اين سوگواره با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر شده و هدفش اين است كه در طول اين سفر آثار و ايده هاي خوب اهل ادب و هنر را در حوزه هاي شعر، نگارگري، نقاشي، تصويرگري، عكس و فيلم جمع آوري كند.

رييس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين گفت: امسال مراسم سخنراني هاي متمركز در عتبات به نسبت سال گذشته سه برابر افزايش پيدا كرده است و در 40 نقطه با حضور سخنرانان و مداحان برجسته كشور برگزار خواهد شد.

وي افزود: علاوه بر سخنراني‌ها، اجراي نمايش‌هاي آييني موسسه اوج، تئاترهاي خياباني با مشاركت گروه هاي مردمي را خواهيم داشت و ازخانواده شهداي مدافع حرم در سطح بين المللي تجليل خواهد شد.

وي با اشاره به اجراي بخش‌هاي قرآني در راهپيمايي اربعين گفت: با كمك تشكل هاي قرآني ايران و عراق موكب‌هاي ويژه قرآني داير شده است تا كرسي‌هاي تلاوت و برنامه‌هاي همخواني قرآن را نيز داشته باشيم.

رييس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين با بيان اينكه متناسب با گروه‌هايي كه اعزام مي شوند كتب و محصولاتي را توليد كرده ايم گفت: براي مبلغان، كتاب «كامل الزيارات» و براي اصحاب رسانه «پيام‌هاي آموزشي و فرهنگي اربعين حسيني» متناسب با سياست هاي رسانه اي و همچنين براي افرادي كه به عنوان كارگزار به اين سفر معنوي مشرف مي شوند كتابي با همان مضامين و مجموعا 17 اثر آماده كرده ايم كه علاقه مندان مي توانند از طريق سامانه «العربعين» در قالب نرم افزار، آن‌ها را تهيه كنند.