شنبه 8 اردیبهشت 1403

03 آبان 1395

قائم مقام صداوسيما: راهپيمايي اربعين، بي بديل ترين اجتماع بزرگ مردمي در جهان

قائم مقام سازمان صداوسيما گفت: اگر بگوييم راهپيمايي اربعين، ظرفيت بزرگ سياسي، اجتماعي و اعتقادي مردم در زمان كنوني است، گزافه نگفته‌ايم زيرا از نظر كمي، بي‌بديل است ودرحال حاضر تنها اجتماع بزرگ مردمي در سراسر جهان است.


حجت الاسلام والمسلمين سيد رمضان موسوي مقدم در كميته اطلاع رساني ستاد اربعين كه صبح امروز در محل رسانه ملي برگزار شد، افزود: همايش بزرگ اربعين بازتاب فريادهايي است كه در جهان اسلام اتفاق مي افتد و اين راهپيمايي گام بزرگي است تا بسياري از پيام هاي خفته مسلمانان با بيان رسا به جهانيان منتقل شود.

وي اضافه كرد: درحالي كه رسانه هاي بيگانه كوچكترين رويدادهايي را كه بعضا خرافه اي بيش نيست بازتاب گسترده اي مي دهند ولي درخصوص اين راهپيمايي بزرگ سياست بي توجهي را پيش گرفته اند و توجهي به آن ندارند، رسانه هاي صهيونيستي هم در تلاشند تا علاوه بر اعمال اين سياست، زواياي منفي آن را مطرح كنند.

قائم مقام سازمان صدا و سيما با بيان اينكه وظيفه كميته اطلاع رساني، اطلاع رساني پيام هاي اين راهپيمايي است به آخرين هماهنگي هاي صورت گرفته در اين جلسه اشاره كرد و گفت: براي جلوگيري از ناهماهنگي و سردگمي زائران، اطلاع رساني ها صرفا بايد توسط سخنگوي ستاد اربعين صورت گيرد و مسئولان كميته ها فقط درخصوص كميته خودشان مي توانند اطلاع رساني كنند.

موسوي مقدم افزود: با توجه به افزايش 65 درصدي سفر هموطنانمان به عتبات عاليات نسبت به سال گذشته، سياست كميته اطلاع رساني، سياست تشويقي نيست و بنا نداريم هيچ گونه تشويق و ترغيبي براي انجام اين سفر صورت گيرد بلكه وظيفه ما تبيين پيام هاي قيام عاشورا و اطلاع رساني اين همايش بزرگ است.

وي درباره سكوت رسانه اي جوامع غربي نسبت به اين راهپيمايي بزرگ گفت: بين المللي كار كردن بسيار مهم است و بايد طوري عمل شود كه اين راهپيمايي بازتاب جهاني داشته باشد.

قائم مقام سازمان صدا و سيما افزود: علاوه بر شكل و كميت راهپيمايي بايد با توليد ادبيات جديد و گفتمان سازي به نحوي عمل كنيم كه فرياد بلند خونخواهي مردم كشورهاي اسلامي و محكوميت جوامع بين المللي كه سكوت اختيار كرده اند، بر سر زبان ها بيندازيم.

موسوي مقدم با اشاره به شعار راهپيمايي امسال مبني بر «من حامي دين هستم » گفت: اتفاقات بين شيعه و سني نبايد در رسانه ها بازتاب داده شود چرا كه يكي از پيام هاي اين راهپيمايي، وحدت جوامع اسلامي است و بايد مراقب باشيم كه به اين اختلافات دامن نزنيم.

وي با اشاره به تمهيدات خوبي كه براي پذيرايي از زائران در موكب ها برنامه ريزي شده است افزود: اصل اينكه مردم عراق ميزبان زائران هستند بايد مورد نظر قرار گيرد و ميزباني هاي سنتي عراقي ها بيان شود و ميزباني آنها تحت شعاع پذيرايي ما از زائرانمان قرار نگيرد همچنين رعايت قوانين و مقررات كشور عراق را بايد به زائرانمان تذكر دهيم.

قائم مقام سازمان صدا و سيما با اشاره به كمپين هايي كه در كشورهاي ديگر براي شركت در مراسم اربعين تشكيل شده گفت: در مراسم امسال بسياري از زائران از كشورهاي ديگر مي آيند و رسانه ها بايد اين وقايع را شكار كنند و بخوبي آن را بازتاب دهند.

موسوي مقدم با قدرداني از برنامه هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي راهپيمايي اربعين افزود: بايد بخشي از اطلاع رساني ها را در بستر پيامك هاي اپراتورها انجام دهيم كه شايد از جهاتي تاثيرگذاري بيشتري هم روي زائران داشته باشد چون به لحظه، پيام ارسال مي شود و مطمئنا پيام ها بدست زائران مي رسد.

وي با توصيه به سريعتر ثبت نام كردن متقاضيان سفر براي راهپيمايي اربعين گفت: تاكيد مي كنيم علاقه مندان تشرف به اعتاب مقدسه ثبت نام خود را سريعتر انجام دهند زيرا صدور رواديد در دقيقه نود با زحمت انجام مي شود.

موسوي مقدم تاكيد كرد: به زائران گفته شود كه از چه مرزهايي تردد كنند به طور مثال اصفهاني ها فقط از طريق مرز چزابه تردد كنند كه دچار مشكل ازدحام و ترافيك نشوند به همين ترتيب ساير هموطنان رفت و آمدشان را از مرزهايي انجام دهند كه در ويزا به آنها توصيه مي شود.

در اين جلسه مسئولان و نمايندگان هر يك از 13 كميته ستاد مركزي اربعين به بيان آخرين اقدامات و پيشنهادهاي خود پرداختند.