شنبه 1 اردیبهشت 1403

03 آبان 1395

ستاد اربعين: گذرنامه و ويزاي زائران قبل از ورود به شهرهاي مرزي كنترل مي شود

سخنگوي ستاد مركزي اربعين حسيني گفت: به منظور جلوگيري از هرگونه ازدحام و رفاه حال تمامي زائران، ويزاي زائران اربعين حسيني در محل هاي ورودي استان هاي مرزي بويژه شهرهاي منتهي به مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه كنترل و از ورود افراد بدون رواديد به داخل شهر جلوگيري خواهد شد.


'حميدرضا گودرزي' روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر اينكه اين روند در طول مسير منتهي به مرزها نيز توسط ماموران اعمال خواهد شد، افزود: مرز خروجي در ويزاي هر فرد مشخص شده و زائران موظف هستند بر اساس مرز تعيين شده براي عزيمت به كشور عراق و شركت در مراسم اربعين اقدام كنند تا در نقطه صفر مرزي با مشكل مواجه نشوند.

وي ادامه داد: با توجه به استقبال عاشقان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) براي حضور در اين آيين، امسال پيش بيني مي شود حدود دو ميليون و 500 هزار نفر از هموطنانمان در مراسم اربعين حسيني حضور داشته باشند.

او با بيان اينكه مرز شلمچه علاوه بر زائران ايراني براي عبور اتباع خارجي نيز در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به تقسيم بندي هاي صورت گرفته از عبور هرگونه اتباع خارجي از مرز مهران و چزابه براي ورود به خاك عراق جلوگيري خواهد شد.

گودرزي با تاكيد بر اينكه مبلغ پرداخت بيمه براي هر شخص 24 هزار و 800 تومان تعيين شده است، تصريح كرد: بيمه زائران اربعين حسيني الزامي است و در صورت فوت هر فرد، مبلغ 15ميليون تومان از سوي بيمه گذار به خانواده شخص فوت شده پرداخت خواهد شد.

سخنگوي ستاد مركزي اربعين به تشكيل 15 كميته در اين ستاد براي انجام امور مربوط به زائران اعم از اسكان، پذيرايي، حمل و نقل و غيره اشاره كرد و گفت: با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا سقف يك و نيم ميليون تومان نيز براي زائران بيمه شده و حادثه ديده در عراق خدمات درماني ارائه خواهد شد.

گودرزي با تاكيد بر اينكه تمامي زائران موظف به دريافت ويزا و ثبت نام در سامانه سماح سازمان حج و زيارت هستند، اظهاركرد: ورود غيرمجاز و بدون ويزا به خاك عراق بر اساس قوانين اين كشور 6ماه مجازات زندان در پي دارد و سال گذشته تعدادي از زائران اربعين حسيني كه بدون مجوز وارد خاك عراق شده بودند، مجبور به تحمل مجازات در آن كشور شدند.

وي با بيان اينكه هم اكنون صدور ويزاي اربعين در 16 كنسولگري ثابت و موقت(4دفتر رسمي و 12 دفتر موقت) در شهرهاي كشور انجام مي شود، گفت: زائران اربعين سعي كنند براي تردد تا مسير مرزهاي اعلام شده از خودروهاي همگاني و به صورت گروهي استفاده و از سفر به شكل انفرادي تا حد امكان پرهيز كنند؛ امسال براي پارك خودرو برخلاف سال گذشته روزانه مبلغ پنج هزار تومان دريافت مي شود.

گودرزي با بيان اينكه براي جابجايي زائران از شهرهاي مهران، خرمشهر و بستان تا نقطه صفر مرزي نزديك به اين شهرها نيز از هر نفر مبلغ دوهزار تومان دريافت خواهد شد، افزود: استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي علاوه بر اينكه از مشكلات صاحبان خودرو مي كاهد، از بروز ترافيك در اين مناطق جلوگيري مي كند و جابجايي زائران راحت انجام خواهد شد.

سال گذشته حدود دو ميليون نفر از هموطنانمان براي حضور در آيين اربعين حسيني راهي كشور عراق شدند.