پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

02 آبان 1395

اقدامات اورژانسي ايران براي پياده‌روي اربعين/ويزيت رايگان زائران در بيمارستان‌هاي عراق

رييس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور تمهيدات اورژانس براي اربعين حسيني را تشريح كرد.


دكتر پيرحسين كوليوند در گفت‌وگو با ايسنا، ‌ درباره تمهيدات اورژانس كشور براي اربعين حسيني، گفت: در نشستي كه با مسئولين وزارت بهداشت عراق داشتيم، توافق‌ها و تفاهم‌نامه مشتركي براي ارائه خدمات بهتر در حوزه بهداشت و درمان به زائران اربعين صورت گرفت.

وي با بيان اينكه يكي از بحث‌هاي مهمي كه در پياده‌روي اربعين بايد مد نظر قرار گيرد، امنيت و سلامت زائران حسيني است، افزود: بر اين اساس وزارت بهداشت تدابير ويژه‌اي را در اين زمينه هم در داخل كشور در مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه و هم تدابير خاصي را در كشور عراق در نظر گرفته است.

كوليوند ادامه داد: در اين راستا در داخل كشور ايران بايد از مرز پاكستان و افغانستان تا مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه آماده باشيم و فعاليت‌هايمان در زمينه‌هاي بهداشتي، امدادرساني و جاده‌اي را آغاز كنيم و حمايت‌هاي لازم را انجام دهيم.

وي با اشاره به حضور هلال احمر در طول سال در كشور عراق، اظهار كرد: از مركز پزشكي هلال‌احمر درخواست كرديم كه توليت اين كار را برعهده بگيرد و ما نيز در كنار هلال احمر كمك و خدمات‌رساني خواهيم كرد.

۱۰۰۰ پزشك در اربعين ارائه خدمت مي‌كنند

رييس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور با بيان اينكه امسال حدود ۱۰۰۰ نفر در گروه پزشكي و پيراپزشكي در شهرهاي كربلا، نجف و در بين راه شلمچه تا نجف، نجف تا كربلا و مهران تا كربلا خدمات پزشكي و سلامت را ارائه مي‌دهند، گفت: لازمه اين كار اين بود كه با وزارت بهداشت عراق هم هماهنگي و همفكري كنيم و از ظرفيت و پتانسيل آنها هم استفاده كنيم.

دكتر كوليوند افزود: بر همين اساس در اين نشستي كه با مسوولان وزارت بهداشت عراق داشتيم، ‌ قرار شد كه نماينده‌هاي تام‌الاختيار دو كشور به بررسي ساير موارد بپردازند. در عين حال آنچه برايمان مهم بود، ‌ داشتن يكسري رواديد براي همكاران‌مان در مرز ايران بود تا در صورت بروز اتفاق و حادثه بتوانند به سرعت در محل حادثه حاضر شوند و كار امدادرساني و كمك به مصدومان را انجام داده و نسبت به جابجايي مصدومان اقدام كنند.

وي همچنين اظهار كرد: در عين حال دومين بحث ما در اين نشست در زمينه اعزام تعدادي از آمبولانس‌ها و اتوبوس‌آمبولانس‌هاي ايران به كشور عراق بود كه لازمه فعاليت‌شان در كشور عراق، داشتن برگه‌هاي ويژه و مجوز تردد است. همچنين اعلام كرديم كه با توجه به تراكم جمعيت و ترافيك، بايد براي تردد آمبولانس‌ها و اتوبوس‌آمبولانس‌ها، خط امدادي ويژه‌اي در نظر گرفته شده و يك مسير استراتژيك طراحي شود تا بتوان بيماران و مصدومان را راحت‌تر منتقل كرد.

تيم بهداشت محيط ايران در عراق

دكتر كوليوند ادامه داد: در زمينه ارائه مشاوره‌هاي بهداشتي و سلامت نيز تيمي از بهداشت محيط و مبارزه با بيماري‌ها را به كشور عراق اعزام مي‌كنيم و با آنها تفاهم كرديم كه بتوانند در شبكه‌هاي اجتماعي و صداوسيما حضور يافته و نظرات مشورتي خود را اعلام كنند. به طوريكه از هم‌اكنون بتوانيم نكات بهداشتي را آموزش داده و از بروز بيماري‌ها و مشكلاتي كه ممكن است به دليل عدم رعايت بهداشت ايجاد شوند، پيشگيري كنيم. بنابراين براي ارائه مجوز اين اقدامات قول‌هايي داده شده است.

ويزيت رايگان زائران اربعين در بيمارستان‌هاي عراق

رييس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور با بيان اينكه اتخاذ تدابير لازم جهت اعزام آمبولانس هوايي و بالگرد در صورت نياز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و در اين زمينه نيز با عراق به تفاهم رسيده‌ايم، گفت: در عين حال سعي كرديم پذيرش بيماران در بيمارستان‌ها با سرعت بيشتري انجام شود. همچنين طي رايزني با وزير بهداشت عراق جهت رايگان شدن ويزيت زائران در اربعين در بيمارستان‌هاي عراقي، قرار شد كه ويزيت زائران به صورت رايگان انجام شود. البته در هفته‌هاي آينده نيز براي تبادلات بيشتر جلسه مشتركي را در يكي از شهرهاي عراق برگزار خواهيم كرد.

كوليوند با بيان اينكه همچنين با عراق تفاهم كرديم تا يك "قرارگاه مشترك" در كربلا، نجف، كاظمين و سامرا داشته باشيم و بتوانيم در كنار گروه بهداشت كشور عراق با سرعت و همكاري بيشتري خدمات بهتري ارائه دهيم، گفت: بر اين اساس در جلسات آينده تسهيل مسائل براي انجام راهپيمايي اربعين انجام مي پذيرد.

وي با بيان اينكه بايد توجه كرد كه ميزان دارو و درماني كه براي ايام اربعين استفاده مي‌شود، با حج قابل قياس نيست، گفت: البته از آنجايي كه راهپيمايي اربعين حسيني بزرگترين تجمع انبوه دنيا است كه در هيچ جاي دنيا هيچ تجمع انبوهي به اين شكل و اندازه نيست و تجمعي است كه حدود ۲۰ تا ۲۶ ميليون زائر در آن حضور دارند، حجم دارو و تجهيزات با تعداد نيرويي كه براي راهپيمايي عظيم اربعين حسيني ارسال مي‌شود با زمان حج قابل قياس نيست. همچنين نيروهايي كه براي اربعين در نظر گرفته شده‌اند از بهترين نيروهايي هستند كه چند ظرفيتي بوده و هركدام در چند زمينه در حوزه پزشكي و درمان مهارت دارند. بنابراين تدابير بسيار خوبي در داخل كشور در نظر گرفته شده است و كادر خوبي هم بين دو كشور وجود دارد.

كوليوند در عين حال افزود: همچنين درمانگاه‌هاي بسيار مناسبي هم در مسير جاده‌اي در راهپيمايي مهران تا نجف و شلمچه و مناطق مورد نياز، در نظر گرفته شده است و با همكاري ساير دستگاه‌ها در آنجا بيمارستان‌هاي صحرايي ايجاد مي‌شود و اتوبوس‌آمبولانس‌ها هم در طول اين مسيرها مستقر مي شوند.

وي با بيان اينكه وزارت بهداشت علاوه بر افزايش ظرفيتي كه در حالت عادي ايجاد مي‌كند، پايگاه‌ها و بيمارستان‌هاي سياري را هم ايجاد مي‌كند، اظهار كرد: بر اين اساس فوريت‌هاي پزشكي به جديت فعاليت‌هايش چند برابر خواهد شد و علاوه براين كه بايد آمادگي شرايط عادي را داشته باشد، بايد در مرز افغانستان و پاكستان تا مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه خدمت‌رساني مناسبي انجام پذيرد .

كوليوند با بيان اينكه از شهر ايلام تا مهران به ازاي هر ۱۰ كيلومتر و بعضا به ازاي هر پنج كيلومتر، يك آمبولانس مستقر مي شود و به ازاي هر چند كيلومتر نيز يك اتوبوس آمبولانس مسقر مي‌شود و در خود مرز تعداد آمبولانس‌هاي بيشتري استقرار مي‌يابند، گفت: فوريت‌هاي پزشكي با تمامي ظرفيت خود در اين پياده‌روي حضور دارند و در حوزه سلامت كاملا با مسؤليت وزارت بهداشت، ‌ خدمت‌رساني خواهيم كرد .

وي اظهار كرد: بنابراين امسال نسبت به سال گذشته به طور حتم، هم ظرفيت بيشتري ايجاد شده است و هم نيروي انساني افزايش يافته و هم امكانات بيشتري براي خدمات بهتر به زائران حسيني ارائه خواهد شد.