چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

01 آبان 1395

در ایام اربعین يك‌هزار و ۲۰۰ نفر از شهرداري مشهد به كربلا اعزام مي‌شوند

رئيس ستاد دائمي اربعين حسيني شهرداري مشهد گفت: نخستين كاروان اعزامي شهرداري مشهد با يك‌هزار و دويست نفر ۱۷ آبان ماه جاري به كربلا اعزام مي‌شود.


سيد وحيد موسويان در نشست خبري ستاد دائمي عراق و اربعين حسيني كه در شهرداري مشهد برگزار شد با بيان اينكه شهرداري مشهد براي دومين سال متوالي اراده و تجربه حضور در عرصه جهاني اربعين را دارد و بيش از سه ماه است كه ستاد خود را تشكيل داده و آماده ارائه خدمات در ايام اربعين است، اظهار كرد: نخستين ستاد رسمي در خراسان رضوي، ستاد اربعين شهرداري مشهد است كه بنا به دستور شهردار مشهد، اين ستاد به ستاد دائمي اربعين تبديل شده است.

وي با اشاره به اينكه نخستين كاروان اعزامي با يك‌هزار و ۲۰۰ نفر در ۱۷ آبان ماه جاري حركت خود را به طرف كربلا آغاز مي‌كند، افزود: بودجه ستاد دائمي اربعين به ميزان چهار ميليارد تومان است كه در چهار عرصه تخصصي شامل؛ حمل و نقل، اسكان، خدمات شهري و پاك بانان هزينه مي‌شود.

رئيس ستاد دائمي اربعين حسيني شهرداري مشهد با بيان اينكه تعداد ۲۲۰ طلبه از حوزه علميه به ارائه خدمات فرهنگي مي‌پردازند، گفت: امسال تعداد ۶۰۰ نفر براي پاك باني و كمك به پاك سازي دو نقطه در عراق اعزام مي‌شوند كه ۵۵۰ نفر در نجف براي نظافت اطراف حرم و يك كاروان مستقل ۵۰ نفري اطراف حرم كاظمين را نظافت مي‌كنند.

وي با بيان اينكه در طول دو ماه تعداد هشت كميته فعال شده است كه بين دو تا ۲۰ نفر عضو دارند، ادامه داد: كاروان حمل و نقل شامل ۲۰۰ دستگاه اتوبوس است، همچنين ۶۰۰ نفر خدمات شهري، ۳۵۰ نفر در حمل ونقل، ۱۰۰ نفر در مواكب در كاروان‌ها خدمت رساني مي‌كنند و پيوست بهداشتي، درماني، امنيتي، اطلاع رساني، تبليغي و رسانه‌اي براي تمامي كميته‌ها، پيش بيني شده است.

موسويان در رابطه با ناوگان حمل و نقل اظهار كرد: حدود هفت و نيم درصد از ناوگان اتوبوس‌راني خراسان رضوي را براي سرويس دهي به زائران اربعين در نظر گرفته‌ايم كه با مديريت و برنامه ريزي صورت گرفته، مشكل و كمبودي را در سرويس حمل و نقل اتوبوس‌راني خراسان رضوي نخواهيم داشت، همچنين اين كاروان پنج روز قبل از ۲۵ صفر به مشهد بر مي‌گردد.

وي با بيان اينكه اسكان تعداد ۳۰ هزار نفر را بايد مهيا كنيم، تصريح كرد: به تعداد قابل توجهي پتو نياز داريم كه در اين راستا نيازمند مشاركت‌هاي مردمي هستيم.

رئيس ستاد دائمي اربعين حسيني شهرداري مشهد، با اشاره به اينكه امسال نيز آستان قدس رضوي در خدمت رساني به زائران اربعين بسيار پر رنگ جلوه كرده است، گفت: بيشتر فعاليت آستان قدس در مرز مهران است و اميد داريم با همكاري و مساعدت آستان قدس رضوي كاستي‌هاي سال گذشته كاروان اعزامي به نجف، رفع شود.

وي با اشاره به اينكه براي اربعين اصالت قائل هستيم و كلمه اربعين بار معنايي بالايي دارد و يك اتفاق ويژه و ستودني است، افزود: پنج سال پيش در چنين روزهايي، تنها ۳۰۰ هزار زائر از ايران به عراق مشرف مي‌شد اما در يك زمان كوتاه سه، چهار ساله با يك سير صعودي اين رقم به بيش از سه ميليون زائر رسيده است، كه اين يك معجزه و اتفاق كم نظير است.

موسويان اربعين را بي نظيرترين حادثه معنوي تاريخ بشريت دانست كه هيچ مكتب فكري و مذهبي نمي‌تواند اين حادثه را رقم بزند و عنوان كرد: اين معجزه مظهر قدرت نرم مكتب سيدالشهدا است كه تا امروز از سراسر ايران بدون هيچ حادثه‌اي مديريت شده است و خدا اين اراده را رقم مي‌زند.