جمعه 10 فروردین 1403

29 مهر 1395

ميهمان نوازي از ايلام تا كربلا

استاندار ايلام از آمادگي اين استان براي پذيرايي از زائران راهپيمايي بزرگ اربعين حسيني در كشور عراق خبر داد و گفت: تمامي مسئولين اين استان آماده اند كه ميهمان نوازي به ياد ماندني را در استقبال و بدرقه زائران اربعين از خود به يادگار بگذارند.


محمدرضا مرواريد روز سه شنبه در حاشيه بازديد از سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا، اين مطلب را عنوان كرد.

وي در پاسخ به اين سئوال كه مهم ترين برنامه هاي استانداري ايلام براي تسهيل در تردد زائران راهپيمايي بزرگ اربعين در مرز مهران چيست، گفت: با نگاهي گذرا به آمار تردد زائران اربعين از مرز بين المللي مهران در سال هاي گذشته مي توان به مردم اينگونه گزارش داد كه در سال 1392، 160 هزار نفر، سال 1393، 540 هزار نفر، سال 1394، يك ميليون و 300 هزار نفر و براي سال جاري نيز با پيش بيني 20 تا 30 درصدي امكان دارد كه اين ميزان به بيش از 2ميليون زائر برسد.

استاندار ايلام ادامه داد، در آمار تردد خروجي زائران اعزامي به عتبات عاليات از مرز مهران فقط در 10 روز نخست ماه محرم 1438 هجري قمري شاهد يك رشد 60 درصدي بوديم و امسال نيز با توجه به استقبال مردم در سفر به شهرهاي زيارتي كشور عراق، افزايش تردد از مرز مهران براي انجام زيارت اربعين حسيني را پيش بيني مي كنيم.

مرواريد با بيان اينكه به منظور خدمات رساني به زائران اربعين حسيني از استان ايلام به شهرهاي مقدس عراق اقدامات مناسبي از سوي دستگاه هاي مختلف اين استان انجام شده است، توضيح داد، از آنجايي كه گروهي از زائران اربعين حسيني با حدود 100 هزار خودروي سواري و شخصي و حدود 40 درصد ديگر نيز با وسايل حمل و نقل عمومي به ويژه اتوبوس هاي مسافربري به اين استان و شهرستان مرزي مهران عزيمت مي كنند براي پارك خودروهاي آنان پاركينگ هاي متعددي به اندازه كافي پيش بيني كرده ايم تا اين گروه از زائران هنگام ورود و خروج به اين استان با مشكلاتي مواجه نشوند.

وي اضافه كرد، همچنين به منظور ايمن سازي تردد زائران اربعين حسيني به كشور عراق جاده هاي ورودي و خروجي به استان ايلام و شهر مرزي مهران را تقويت كرده و توانسته ايم حدود 20 تا 30 كيلومتر از جاده ايلام به مهران را چهار بانده كنيم كه اين كار با جديت در حال انجام است.

استاندار ايلام همچنين از آماده سازي زائرسراها براي اسكان اضطراري و موقت زائران اربعين حسيني در اين استان خبر داد و گفت: در اين راستا هم استانداري ايلام و هم ساير دستگاه هاي اجرايي و خدمات رسان مستقر در اين استان از جمله سازمان حج و زيارت يا زائرسراهايي را ساخته اند يا مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامي فضاهايي را به منظور اسكان زائران اربعين حسيني ورودي و خروجي به اين استان را پيش بيني كرده اند.

وي با اشاره به اينكه با همكاري تمامي دستگاه هاي متولي و مسئول در استان ايلام در پذيرايي و خدمات رساني به زائران اربعين حسيني،نسبت به سال هاي گذشته بهتر است، گفت: تمامي اقدامات در زمينه هاي ارائه خدمات متنوع انتظامي، بهداشت و درمان، تغذيه، امنيتي و رفاهي براي تردد آسان اين زائران فراهم شده است.

مرواريد اظهار كرد،براي تسهيل در تردد زائران اربعين حسيني 100 گيت ورودي و خروجي در پايانه مرزي مهران پيش بيني شده تا در حداقل زمان، امكان خروج و ورود زائران اربعين حسيني فراهم شود و هيچ مشكلي براي تردد زائران از اين پايانه مرزي وجود نداشته باشد و اگر كمبودي باشد به سرعت از سوي مسئولان مرتبط جبران مي شود.

وي با بيان اينكه تنها مشكل ما در خدمات رساني به زائران اربعين حسيني در استان ايلام حضور و تجمع افرادي است كه نه گذرنامه و نه ويزاي ورود به كشور عراق دارند، گفت: به منظور كنترل ورود اين افراد به استان ايلام برنامه هايي را پيش بيني كرده ايم كه با همكاري نيروي انتظامي از ادامه حركت اين افراد در مبادي ورودي استان، پايانه مسافربري به سمت مرز جلوگيري به عمل خواهد آمد.

استاندار ايلام تاكيد كرد: از زائران عتبات عاليات متقاضي خروج از كشور درخواست مي كنيم با توجه به افزايش حجم ترددها در ايام محرم و صفر نسبت به ديگر ايام سال، با صبر و حوصله مسئولان اجرايي و عوامل پليس گذرنامه و مقامات ذي صلاح را در ارائه خدمات ياري كنند.

مرواريد همچنين از حضور سازمان هاي خدمات رساني همچون جمعيت هلال احمر، اورژانس 115 و بهزيستي براي خدمات رساني به زائران اربعين حسيني در اين استان خبر داد.

محمدرضا مرواريد استاندار ايلام روز سه شنبه از خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) بازديد كرد.

وي در جريان اين بازديد ضمن ديدار و گفت و گو با محمد خدادي مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي، از بخش هاي مختلف ايرنا ديدن كرد.

استاندار ايلام از بخش هاي مختلف ايرنا همچون گروه اخبار صوتي و تصويري، اخبار خارجي و اخبار داخلي ديدن كرد و در جريان روند تهيه و توليد اخبار و گزارش هاي خبري، تصويري و انتشار آن ها بر روي خروجي هاي مختلف اين سازمان قرار گرفت.