جمعه 31 فروردین 1403

28 مهر 1395

جزئيات آمادگي مرز شلمچه براي زايران اربعين

اعضاي يازده كارگروه ستاد اربعين مي گويند: همه امور براي ميزباني از زائران اربعين حسيني در مرز بين المللي شلمچه مهياست.


همايش پياده‌روي اربعين حسيني در سال‌هاي اخير با استقبال باشكوهي مواجه شده است، استقبالي پرشور كه از حماسه‌اي بزرگ خبر مي دهد و حالا مرز بين‌المللي شلمچه - دروازه ورود تشيع به كشور – آماده استقبال از زائران اربعين حسيني در محرم 1438 است.

مسئولان كشوري ، استاني و شهرستاني با همدلي كامل و با بسيج امكانات، بهتر از سال‌هاي گذشته راه‌هاي تسهيل در امور زائران را از زمين و دريا مهيا كرده اند.

راه‌اندازي ستاد مركزي اربعين حسيني

ستاد مركزي اربعين با هدف كاهش كاستي هاي سال گذشته ، تأمين امكانات متعادل در بين مواكب و جلوگيري از اتلاف هزينه راه‌اندازي شد. اين ستاد به‌ عنوان يك ستاد راهبردي، براي خدمت‌رساني به زائران در خارج از مرز هم آمادگي دارد.

مسئوليت ستاد اربعين در كشور از سال گذشته به وزارت كشور در سطح كلان، استاندار در سطح استان و فرمانداران در سطح شهرستان محول شد كه با توجه به واقع شدن شلمچه در محدوده خرمشهر، فرماندار ويژه خرمشهر به عنوان رئيس ستاد اربعين تعيين شده است.

منطقه آزاد اروند پشتيبان ستاد اربعين

اسماعيل زماني مديرعامل سازمان منطقه آزاد اروند مي گويد: هيات‌ مديره براي بسيج امكانات منطقه آزاد اروند جهت پشتيباني ستاد اربعين حسيني و خدمت‌رساني به زائران در مرز شلمچه مصمم است و براي رفع چالش‌هاي موجود در مسير زائران اربعين حسيني، سهم خود را ادا مي‌كند.

ظرفيت اسكان بيش از 8 هزار نفر در مرز شلمچه

به گفته فرماندار ويژه خرمشهر، ظرفيت اسكان موقت زائران اربعين حسيني در موقعيت‌ موكب‌هاي تعيين‌شده 5 هزار نفر و در يادمان شلمچه 3 هزار نفر برآورد شده كه پيش از اربعين ايجاد مي‌شود. ولي الله حياتي با بيان اينكه وزارت كشور ظرفيت تردد دو ميليون زائر را از مرز شلمچه در نظر گرفته است، گفت: عبور روان، آسان و توام با امنيت بايد در اولويت خدمات رساني به زائران اربعين در شلمچه قرار گيرد.

او همچنين گفت: 5 رام قطار براي جابجايي زائران سراسر كشور تا نقطه صفر مرزي شلمچه در نظر گرفته شده است.

پايانه مسافري و گيت‌هاي گذرنامه در مرز شلمچه

پايانه مسافري مرز بين المللي شلمچه با افزايش گيتهاي خروجي ميزبان زائران كربلاي معلي خواهد بود.

جمال حميدي مدير پايانه مرزي شلمچه مي گويد: سالن اين پايانه در 7 هزار و 500 مترمربع مساحت به 32 گيت خروجي مجهز است و روزانه براي تردد بيش از 100 هزار زائر امكانات دارد.

اين در حاليست كه پارسال روزانه 50 هزار نفر از اين پايانه تردد مي كردند.

بيش از ۲۵۰ موكب پذيراي زائران

امسال بيش از ۲۵۰ موكب پذيراي زائران هستند.

از سال گذشته فرمانداري هاي ماهشهر، آبادان، اميديه، منطقه آزاد اروند و چهار استان معين اصفهان، بوشهر، فارس و هرمزگان در خدمات رساني هاي مرز شلمچه همكاري دارند.

شهرداري تهران نيز امسال در مرز شلمچه موكب راه اندازي خواهد كرد .

هياتهاي بهبهان، رامهرمز، شادگان و تعدادي از هيئت هاي اهواز از جمله دانشگاه علوم پزشكي و سپاه در موكب آبادان حضور دارند.


پذيرش 40 هزار خودرو در توقفگاه شلمچه

با اختصاص 50 هكتار از زمينهاي منابع طبيعي به پاركينگ خودرويي شلمچه ، هم اكنون شلمچه براي پذيرش 40 هزار خودرو ظرفيت دارد.

زائران مي توانند در امنيت كامل خودروي خود را در مرز شلمچه متوقف و پس از بازگشت از كربلاي معلي آن را دريافت كنند.

امكانات رفاهي – درماني در مرز شلمچه

امكانات استراحت، بهداشتي، درماني، اسكان، پذيرايي و كمك هاي اوليه براي زائران مهياست.

امسال تمام مواكب مستقر در شلمچه شناسنامه دار هستند.

آشپزخانه هاي مركزي كه در اين ايام به امر پخت و پز مبادرت مي كنند، كارت سلامت دارند و كارگروه بهداشت دانشكده علوم پزشكي آبادان بر كاركرد آنها نظارت مي كند.

بيش از 150 نيروي خدماتي شهرداري، خدمت‌رساني تا نقطه صفر مرزي را عهده‌دار شده اند.

دو پايگاه درماني موقت مجهز به دارو، تخت بستري، امكانات درمان سرپايي ، آمبولانس و اتوبوس اورژانس در مرز شلمچه تدارك ديده شده است.

راه اندازي فيبر نوري، ايستگاههاي تقويت فشار آب، راه اندازي دو دكل اپراتورهاي تلفن همراه و كنترل مسير از طريق دوربينهاي مدار بسته از ديگر امكانات رفاهي محسوب مي شود.

استقرار دفتر معين صدور ويزا در آبادان

عزيزالله شهبازي فرماندار ويژه آبادان مي گويد: دفتر معين صدور ويزا در ايام نزديك به اربعين در كنسولگري عراق در آبادان مستقر مي شود. اين دفتر به منظور سهولت دريافت ويزا و با هدف كاهش ازدحام شهروندان راه اندازي خواهد شد.

صدور «ويزاي اربعين» در مرزها محال است

مديركل امور مرزي وزارت كشور از اينكه ويزاي اربعين به هيچ عنوان در مرزها صادر نمي شود گفت و گفت: كساني كه در ايام اربعين حسيني قصد سفر به عتبات عاليات دارند بايد ويزاي خود را از طريق نام‌نويسي در سامانه سماح و بر اساس تدابير در نظر گرفته شده دريافت كنند.

مجيد آقابابايي تاكيد كرد: موضوع لغو ويزا نيز صحت ندارد.

وزير كشور: زائران توقف خود را كوتاه كنند

وزير كشور در سفر به شلمچه امكانات موجود در اين مرز را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: امنيت در همه مرزهاي خروجي به عراق برقرار است.

رحماني فضلي از زائران اربعين حسيني خواست، با كوتاه كردن مدت توقف خود در شهرهاي نجف و كربلا ، ثبات امنيت را بيشتر و از ازدحام جمعيت پيشگيري كنند.


"زائران اربعين حسيني سفر به خير، زيارت قبول"