جمعه 7 اردیبهشت 1403

28 مهر 1395

قشقاوي: نگراني امنيتي خاصي درباره راهپيمايي اربعين نداريم

معاون وزير خارجه با بيان اين كه براي شركت زائران ايراني در راهپيمايي بزرگ اربعين به لحاظ امنيتي و انتظامي نگراني خاصي نداريم، تأكيد كرد: محال است كه امسال به كسي بدون ويزا اجازه داده شود كه به عراق وارد شود.


حسن قشقاوي، معاون كنسولي، پارلماني و امور ايرانيان وزير خارجه در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به فعاليت ستاد مركزي اربعين و كميته‌هاي مختلف آن، اظهار كرد: مسووليت كميته سياسي و كنسولي اين ستاد بر عهده وزارت امور خارجه است و خوشبختانه ما امسال توانسته‌ايم بهتر از سال گذشته در اين زمينه عمل كنيم.

او با بيان اين كه در حال حاضر صدور ويزا براي شركت در راهپيمايي اربعين حسيني در سفارت عراق در تهران و هم‌چنين كنسولگري اين كشور در كرمانشاه و هم‌چنين شهرهاي مشهد و اهواز آغاز شده است، ادامه داد: قرار است دفاتر صدور ويزا در 12 منطقه ديگر در كشور آغاز به فعاليت كنند و به طور كلي در 16 نقطه ويزا براي شركت در راهپيمايي اربعين حسيني صادر خواهد شد.

قشقاوي ادامه داد: 12 دفتر مورد اشاره فعاليت خود را در عرض دو، سه روز آينده آغاز مي‌كنند. هيأت‌هايي از كشور عراق به اين منظور به تهران آمده‌اند و دفاتر آن‌ها از سوي سازمان حج و زيارت براي انجام اين موضوع تجهيز شده است.

وي با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در كشور براي حضور مناسب مردم در اربعين حسيني، گفت: امسال به خوبي برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شده و جاي نگراني نداريم اما مردم عزيزمان نيز بايد در اين راستا همكاري‌هاي لازم را انجام دهند. از جمله اين كه درخواست براي صدور ويزا را به روزهاي آخر موكول نكنند.

اين مقام وزارت امور خارجه با بيان اين كه بهترين راه براي اقدام جهت شركت در راهپيمايي اربعين حسيني مراجعه به سايت سامانه «سماح» است، افزود: كساني كه قصد حضور در اين راهپيمايي را دارند بايد حتماً جهت درخواست ويزا اقدام كنند و اين موضوع را به موقع انجام دهند و از موكول كردن آن به روزهاي آخر خودداري كنند.

او گفت: كسي نبايد به اميد اين باشد كه بدون ويزا به سر مرز بيايد و بخواهد از مرز بدون ويزا عبور كند. امكان فيزيكي اين موضوع وجود ندارد و از ديگر سو تمهيدات مناسبي در نظر گرفته شده كه اجازه داده نشود كه فردي بدون ويزا از مرز خارج شود و من به عنوان مسوول كميته سياسي و كنسولي ستاد اربعين تأكيد دارم كه محال است كه امسال كسي بدون ويزا اجازه خروج از كشور و رفتن به مرز عراق را پيدا كند.

قشقاوي با تأكيد بر اين كه زوار با گرفتن ويزا به قانون كشور عراق احترام مي‌گذارند و يكي از واجبات احترام به قانون است، ادامه داد: وقتي زائران از طريق سايت سامانه سماح براي دريافت ويزا اقدام كنند ديگر ما با مباحثي مثل جعل ويزا روبه‌رو نخواهيم شد.

معاون وزير امور خارجه، تصريح كرد: مسوولان مربوطه تلاش كردند وظايف خود را در اين ارتباط به نحو احسن انجام دهند و اكنون نوبت مردم است كه همكاري‌هاي لازم را داشته باشند تا اين موضوع به نحو مناسب به پيش برود.

قشقاوي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به آغاز عمليات آزادسازي موصل در عراق از دست نيروهاي تروريستي داعش، آيا نگراني خاصي در ارتباط با امنيت زائران وجود دارد و آيا اقدامات لازم براي امنيت آن‌ها انديشيده شده است؟ گفت: همان‌طور كه پيش از اين اشاره كردم ستاد مركزي اربعين متشكل از چند كميته است كه يكي از اين كميته‌ها، كميته انتظامي و امنيتي است.

وي ادامه داد: در مجموع از لحاظ امنيتي و انتظامي نگراني خاصي نداريم. سال گذشته موصل در اشغال تروريست‌ها بود و امسال عمليات آزادسازي آن آغاز شده و طبق اخبار منتشر شده اين عمليات تاكنون موفقيت‌آميز بوده است.

او ادامه داد: اميدواريم با تمهيدات در نظر گرفته شده اتفاق خاصي ايجاد نشود و ما نگراني خاصي نيز نداريم و مسأله اصلي براي ما در حال حاضر اين است كه مردم گرفتن ويزا را به روزهاي آخر موكول نكنند و در اين ارتباط هرچه زودتر اقدام كنند.