جمعه 10 فروردین 1403

28 مهر 1395

جلسه ستاد اربعین حسینی در فرمانداری ویژه خرمشهر برگزار شد

به منظور بررسی آخرین فعالیت های انجام شده در خصوص روند تسهیل در تردد زوار و ایجاد امکانات خدمات رسانی برای ایام اربعین امسال جلسه مشترک کمیته های خدمت رسان در سالن فرمانداری خرمشهر برگزار شد.


این جلسه با حضور حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز، ناصر حویزاری مدیرکل حج و زیارت خوزستان، فرماندار و امام جمعه شهرستان امیدیه و دیگر مسئولان استان ها و شهرستان های کشور مشارک در مراسم اربعین تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه فرماندار ویژه خرمشهر و معاون استاندار خوزستان خلاصه گزارشی از روند فعالیت های در حال انجام در مرز شلمچه را بیان کرد.

مشارکت پررنگ استانها و شهرستان های کشور

ولی الله حیاتی افزود: در این مدت با همکاری های صورت گرفته کمیته های مشارک از جمله شهرداری تهران، شهرستان امیدیه و دیگر استان ها انتظار می رود تا مشکلات سال گذشته در مرز شلمچه تکرار نشده و برگزاری مراسم با نظمی بهتر را شاهد باشیم.

وی همچنین از پروژه تقویت آب شلمچه خبر داد و تصریح کرد: پروژه تقویت آب در شلمچه در حال انجام است که اعتباری بالغ بر هفت میلیارد و نیم برای اجرا شدن آن برآورد شده که انتظار می رود تا پایان محرم به اتمام برسد.

فرماندار ویژه خرمشهر از نقل و انتقال زائران به وسیله قطار نیز خبر داد و گفت: بخش عظیمی از انتقال زائران در مسیر شلمچه به منظور کاهش ترافیک و سرعت به وسیله راه آهن خرمشهر به شلمچه انجام خواهد شد.

حیاتی از تکمیل و اتمام کار ساخت گیت هایی که قرار است در خاک عراق مستقر شوند خبر داد و گفت: گیت ها ساخته شده و به زودی در خاک عراق مستقر خواهند شد.

وی از تخصیص ۳۰ دستگاه اتوبوس ویژه حمل و نقل زائران در جاده شلمچه توسط شهرداری تهران خبر داد و گفت: این ۳۰ دستگاه وظیفه جابجایی زائران را از پارکینگ تا دروازه شلمچه داشته و در ایام اربعین سعی خواهد شد که از ظرفیت های ناوگان اتوبوسرانی خرمشهر و آبادان فقط در داخل شهر خدمات به شهروندان داده شود.

محمد کارگر معاون فرماندار ویژه شهرستان آبادان نیز که در این جلسه به نمایندگی از فرمانداری آبادان حضور داشت گفت: موقعیت های ویژه آبادان در مرز شلمچه مشخص و تعیین شده و هماهنگی های لازم از سوی فرمانداری ویژه آبادان با سایر ارگان ها و ادارات این شهر انجام شده است. پیش بینی می شود مراحل اجرای امور و برنامه ها تا یک ماه دیگر عملیاتی و تکمیل خواهند شد.

علی خاکپور مسئول قرارگاه خادمین امام حسین (ع) استان اصفهان نیز گفت: قرارگاه اصفهان با ایجاد موکبی در ورودی بعد از پل نو در ایام اربعین آماده خدمات رسانی به زوار سراسر کشور است.

وی همچنین از استقرار تکایای خدمت رسان در خاک عراق نیز خبر داد و افزود: امسال ۳۰ نقطه اسکان در کربلا ویژه زائران در نظر گرفته شده و در مسیر نجف تا کربلا نیز مواکب اصفهانی آماده خدمات رسانی به زوار خواهند بود.

انعکاس زنده مراسم توسط فیبر نوری از شلمچه

شهرام مزرعه که به نمایندگی از صدا و سیمای مرکز آبادان در جلسه حضور داشت خواستار اختصاصی شدن سیگنال های فیبر نوری شلمچه به صدا و سیمای مرکز آبادان شد و گفت: برای اتصال بهتر و سرعت بالاتر در انتقال سیگنال های ارتباطی بین شلمچه تا مرکز آبادان نیاز است مسئولان بخشی از باند را اختصاصی با نصب دو کر تاریک برای ارتباط پی سی خرمشهر به پی سی آبادان انجام دهند.

محمد حسین حمیدی رئیس پایانه شلمچه از افزایش پهنای باند اینترنت به ۱۰ مگابایت و همچنین افزایش واگن های مسافربری ریلی راه آهن خرمشهر به اهواز نیز خبر داد.

شهاب صدیقی فرماندار شهرستان امیدیه نیز از برنامه ریزی های لازم بین ادارات شهرستان خود جهت همکاری در بحث اربعین امسال خبر داد.

فرماندار شهرستان امیدیه با تشکر از مسئولان خرمشهر برای ایجاد بسترها و زیرساخت های لازم خواستار تسریع در اتصال انشعاب آب موقعیت شهرستان خود شد.

ناصر حویزاوی رئیس حج زیارت استان خوزستان نیز گفت: این فعالیت های زیبا و مثبت در خرمشهر بی شک الگوی خوبی برای تمامی مرزهای داخل کشورمان خواهند بود.

وی عنوان کرد: هم اکنون طبق آمار روز گذشته سازمان حج و زیارت کشور ۱۷۰ هزار نفر فقط در سامانه جهت اخذ ویزا انفرادی اربعین ثبت نام کرده اند و این درحالی است که دولت عراق اعلام کرده است امسال اجازه تردد بدون ویزا را به زائران نخواهد داد.

حویزاوی از مسئولان اجرایی در ستاد اربعین خواست تا جلسه هماهنگی با عشایر و مسئولان عراقی در استان بصره عراق نیز به منظور هماهنگی ویژه ایام اربعین تشکیل دهند.

حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز که به نمایندگی از آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری در این جلسه حضور داشت بیان کرد: اهمیت اربعین برای همه مشخص است و تشکیل این جلسه نیز نمونه بارز این اهتمام است.

استفاده راهیان نور از بسترهای ایجاد شده در شلمچه در طول سال

وی عنوان کرد: بی شک این خدمات و این امکانات صرف شده در مرز شلمچه فقط مورد استفاده زوار ایام اربعین نخواهد بود و در طول ماه های سال راهیان نور نیز از این امکانات بهره مند خواهند شد.

حسن زاده همچنین خواستار حضور واقعی و ملموس از سوی سازمان منطقه آزاد اروند در روند خدمات دهی و ایجاد زیرساخت های لازمی که به این سازمان محول گردیده  شد.

 امام جمعه موقت اهواز تأکید کرد: سازمان ها و ارگان ها از مطرح کردن خود با نصب بنرها خودداری کنند.

وی خواستار حضور فعال و پررنگ صدا و سیما در این مراسم شد و گفت: اطلاع رسانی به موقع از سوی صدا و سیمای مرکز آبادان می تواند در روند نظم بخشیدن به مراسم بسیار مؤثر باشد.

حسن زاده تصریح کرد: لازم است همکاری صدا و سیمای مرکز آبادان با صدا و سیمای مرکز خوزستان در اجرای برنامه ها دیده شود.

امام جمعه شهرستان خرمشهر نیز از فعالیت ها و تلاش فرماندار ویژه خرمشهر تشکر و اظهار کرد: فرماندار خرمشهر سال گذشته فعالیت های بسیار خوب و مطلوبی در راستای نظم بخشیدن به مرز شلمچه و تسهیل در تردد زوار نشان داد که جای تقدیر دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این جلسه فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر و معاون استاندار خوزستان، معاون خود را مؤظف کرد تا از هفته آینده هر هفته دو جلسه با کمیته های ستاد اربعین در فرمانداری خرمشهر به منظور ارائه آخرین آمار گزارشات و فعالیت های خود تشکیل دهد.

خبرنگار: مهدی بحرانی پور