جمعه 31 فروردین 1403

28 مهر 1395

تعویق صدور روادید در 12 مرکز ایران به دلیل شرایط فعلی در عراق

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شرایط خاص فعلی در عراق منجر به عدم حضور به موقع کارشناسان کنسولی این کشور در ایران شده، گفت: پس از استقرار همه کارشناسان عراقی صدور روادید در 12 مرکز آغاز می‌شود.


محسن نظافتی ، درباره تعویق عملیات صدور روادید در 12 مرکز صدور ویزای اربعین، گفت: کارشناسان کنسولی عراق سفر خود را به ایران در زمان اعلام شده انجام ندادند و تعدادی از آنها روز جمعه، تعدادی روز شنبه، تعدادی روز یکشنبه و تعدادی هم روز دوشنبه به ایران ‌آمدند.

وی افزود: تعدادی از کارشناسان کنسولی عراق   (دوشنبه) به استان‌های قم، مازندران و اصفهان سفر کردند و احتمالاً روند صدور روادید در این استان‌ها از (سه‌شنبه) آغاز خواهد شد و به دیگر استان‌ها نیز تسری پیدا می‌کند و امیدوارم که ظرف 2 یا 3 روز آینده این روند به کل 12 مرکز برسد.

نظافتی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود صدور روادید اربعین در 12 مرکز از  روز گذشته (شنبه) آغاز شود، تصریح کرد: صدور روادید اربعین در ایران به دلیل شرایط فعلی و خاص عراق با چند روز تأخیر آغاز خواهد شد.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان  اینکه هماهنگی زمان و روز حضور کارشناسان کنسولی عراق بر عهده وزارت امور خارجه ایران بوده است، خاطرنشان کرد: قرار بود که بعد از استقرار آنها در ایران کار صدور روادید آغاز شود که تاکنون این امر محقق نشده است. 

وی درباره حضور اتباع غیرایرانی در راهپیمایی اربعین و همچنین نحوه ثبت‌نام آنها برای دریافت روادید تصریح کرد: این امر بر عهده اداره اتباع وزارت کشور است و آنها هم سازوکار خاصی دارند که هم اکنون در حال تنظیم آیین‌نامه اختصاصی این موضوع و رایزنی با برخی سفارتخانه‌ها هستند ضمن اینکه سامانه سماح هم تنها برای ثبت‌نام اتباع ایرانی و تعیین تکلیف اتباع غیرایرانی مشتاق حضور در راهپیمایی اربعین بر عهده ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور است.

نظافتی در پایان درباره آخرین آمار ثبت‌نام زائرین اربعین در سامانه سماح خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 315 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند.