سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

27 مهر 1395

آمادگي خوزستان براي استقبال از زئران اربعين

مرزهاي خوزستان هم اكنون آماده استقبال از روزهاي پر تب و تابي است كه زائراني از سراسر ايران براي حضور در مراسم باشكوه اربعين حسيني در كربلا آنها رقم مي زنند.


 تا چند روز ديگر در هر مسيري در خوزستان كه قدم مي گذاري فقط بوي عاشقي به مشام مي رسد، عطري كه دل‌انگيز و سرمست از كربلاست و رد پايي كه نشان از دلدادگي لايتناهي كربلاييان دارد، تا چند روز آينده ديگر شميم «منيت» به مشامت نمي‌رسد و تا دوردست‌ها فقط صداي يكرنگي افراد پير و جوان و مرد و زن است كه با در دست گرفتن يك پرچم متبرك از رنگ سرخ شهادت كربلا را نمايان و مسيري را دنبال مي‌كنند كه به منزلگه عشاق مي‌رسد.

خيل عظيم كربلاييان امسال نيز بنا به رسم ديرينه عاشقي‌شان به اباعبدالله‌الحسين(ع) و خاندان مطهرش، دل به دريايي مقدس در مرزهاي كشور زده، با پاي بندگي، قدم در خاك كربلا مي‌گذارند تا نداي يكرنگي عشق و بندگي‌ خود را به اين خاندان به اثبات برسانند.

هر ساله درست همين حوالي است كه كاروان هاي عشق راهي كربلاي معلي مي شوند تا خالصانه و از نزديك براي نخستين و يا چندمين بار مرقد آقا اباعبدالله الحسين(ع) را زيارت كنند و جان و دلي تازه تر. كاروان هاي چند نفره و يا چند صد نفره با عزمي راسخ و عشقي لبريز از نام و ياد شهداي دشت كربلا، دل را رهسپار مرز و دياري مي كنند كه جز با نواي «يا حسين» شنيده نمي شود.

هر ساله در ايام محرم و صفر، زمزمه هاي باز شدن مرز كربلا از سوي مرز شلمچه و چذابه شنيده مي شود و مسئولان در تكاپو براي برنامه ريزي اقدامات لازم در اين خصوص مي شوند تا اين سفرهاي زيارتي به سهولت انجام پذيرد و مشكلي گريبانگير زائري نشود. زائران نيز از اقصي نقاط كشور در انتظار چنين روزهايي هستند و از كوله باري كه بر دوش داشته و بار سفري كه بسته اند به خوبي مي توان حال و هوايشان را دريافت.

البته زوار كم و بيش با مشكلاتي هم مواجه مي شوند كه رفع اين موانع با سياست هاي مسئولان، گاهي زود و گاهي با تاخيري غيرقابل انتظار روبه رو مي شود اما با وجود همه اين خستگي ها، عاشقان اباعبدالله دست از تصميمشان براي عزيمت به كربلا برنمي دارند و بسياري پياده و تعدادي هم سواره به سوي حرم امام حسين(ع) عازم مي شوند.

در همين راستا مسئولان نيز با تكاپو و تلاش شبانه‌روزي براي رفع مشكلات ريز و درشت زوار دست از كار نكشيده و تا جايي كه ممكن است راه را براي پياده‌هاي منزلگه عشق و اميد هموار مي سازند.

به توصيه هاي پليس عمل شود

در همين زمينه معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي خوزستان با تشريح توصيه هاي مختلف براي زائران عتبات عاليات از آنها خواست به اين توصيه ها عمل كنند.

«سرهنگ علي قاسمپور» اظهار كرد: از تمامي زائران عتبات عاليات تقاضا داريم كه هنگام اعزام از تحويل گذرنامه و مدارك هويتي و كارت ملي به افراد ناشناس جدا پرهيز كنند. همچنين در صورت مفقود شدن مدارك مذكور، مراتب را در اولين فرصت به مراجع ذيصلاح اعلام و تقاضاي صدور المثني كنند تا ضمن پيشگيري از سوءاستفاده احتمالي افراد سودجو، مسئوليتي متوجه آنها نشود.