جمعه 31 فروردین 1403

26 مهر 1395

راديو اربعين اول آبان شنيدني مي‌شود/اعلام فركانس‌هاي ايران و عراق

رضا كوچك زاده تهمتن مدير راديو اربعين از جزييات اين شبكه راديويي كه اول آبان ماه راه اندازي مي شود، سخن گفت.


رضا كوچك‌زاده تهمتن در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به راه اندازي راديو اربعين كه سال ۹۴ براي اولين بار شكل گرفت، گفت: ما تجربه خوب و موفقي از سال گذشته داشتيم كه اين شبكه راديويي به همت معاونت صدا راه اندازي شد و حالا با توجه به اهميت معنوي اين مراسم، معاونت صدا امسال هم بر آن شد تا براي پوشش هرچه بهتر اخبار و اطلاعات مربوط به حضور گسترده زائران «راديو اربعين» را راه اندازي كند.

از اول آبان تا ۱۰ آذر دوره فعاليت راديو اربعين

وي درباره زمان راه اندازي راديو اربعين عنوان كرد: راديو اربعين از روز شنبه اول آبان مصادف با ۲۰ محرم به صورت رسمي كار خود را آغاز مي كند و پايان ماه صفر يعني دهم آذرماه به كار خود پايان مي دهد.

مدير راديو اربعين با اشاره به عملكرد اين شبكه اعلام كرد: ما آخرين اقدامات دستگاه ها و نهادهاي خدمات رسان به زائران را پوشش مي دهيم و اطلاع رساني لحظه به لحظه از اخبار مربوط به اين تجمع ميليوني را ارايه مي كنيم. در واقع تداركات و اطلاعاتي را كه زائران در طول سفر خود به آن نيازمند هستند، به آنها ارايه مي كنيم.

پخش ۲۴ ساعته در سراسر كشور، نجف اشرف و كربلا

كوچك‌زاده تهمتن اضافه كرد: پخش راديو اربعين ۲۴ ساعته است و نكات لازم را به صورت خبر، گزارش و گفتگو اطلاع رساني مي كند. مخاطبان مي توانند راديو اربعين را روي موج اف ام رديف ۹۵.۵ مگاهرتز در تهران دريافت كنند. موج اين شبكه در استان ها نيز از طريق صداوسيماي استان ها اعلام مي شود. ما امسال توانستيم با تلاش همكاران در بخش فني معاونت صدا، راديو اربعين را به صورت سراسري پخش كنيم چون سال گذشته فقط در تهران و استان هاي مرزي كشور اين شبكه دريافت مي شد.

وي با اشاره به ديگر موج هاي اين شبكه راديويي عنوان كرد: مخاطبان مي توانند از طريق دستگاه هاي ستاپ باكس، گيرنده هاي ديجيتال و اپليكيشن تلفن همراه اين شبكه را دريافت كنند با تلاش همكاران فني راديو اربعين، اين شبكه در نجف اشرف روي موج اف ام رديف ۹۱/۹ مگاهرتز و در كربلاي معلي روي موج اف ام رديف ۹۰/۹ مگاهرتز قابل دريافت است. همچنين مخاطبان مي توانند براي تعامل بيشتر با شماره ۳۰۰۰۹۵۵ با ما در ارتباط باشند و از طريق تلفن ها و شبكه هاي اجتماعي سخنان خود را به گوش ما برسانند.

آموزش مكالمه عربي و آداب و احكام سفر

اين مدير رسانه‌اي درباره ماموريت هاي راديو اربعين اظهار كرد: ماموريت اين شبكه اطلاع رساني است كه در قالب ۱۲ باكس خبري شامل ۴ باكس مشروح خبري و ۸ باكس غيرمشروح ارايه مي شود.

مدير راديو اربعين با اشاره به برنامه هاي روتين اين شبكه يادآور شد: پخش روزانه دعاي عهد بعد از اذان صبح و دعاي ندبه بعد از اذان صبح روزهاي جمعه، پخش سخنراني هايي از وعاظ معروف، سخنان كوتاه وعاظ در باكس هاي مختلف، پخش مستندهاي راديويي ويژه اربعين، نمايش هاي راديويي ويژه اين ايام، مباحث كارشناسي در زمينه تبيين فلسفه اربعين و پياده روي آن، مباحثي درباره دلايل اهميت زيارت اربعين و تفسير فرازهايي از زيارت اربعين، آداب و احكام زيارت، امنيت و بهداشت سفر، فضايل قرائت قرآن كريم در سفر اربعين، تفسير فرازهايي از زيارت وارث و فرزاهايي از زيارت جامعه كبيره، آموزش مكالمه، كلمات و اصطلاحات پركاربرد عربي كه در سفر لازم خواهند بود و پخش ترتيل روزانه يك صفحه از قرآن كريم از برنامه هاي روتين ما در اين ايام هستند.

وي در پايان به ديگر برنامه هاي راديو اربعين اشاره كرد و گفت: پخش مداحي، مراثي و روضه خواني هاي مرتبط با محرم و اربعين از برنامه هاي ويژه ماست و ما در اين شبكه با ياران حضرت اباعبدالله(ع) و شهداي كربلا و همچنين تاريخ اربعين آشنا مي شويم. در كنار ارتباط با مسئولان و اعضاي كميته هاي عالي ۱۳ گانه اربعين ۹۵ گزارش هاي مردمي از سطح شهر تهران و مراكز استان ها و شهرستان ها را داريم.