پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

26 مهر 1395

خدمات رايگان اينترنت به زائران پياده‌ اربعين ارائه مي‌شود

خدمات رايگان اينترنت به زائران پياده‌ اربعين ارائه مي‌شودمعاون وزير ارتباطات گفت: اپراتورهاي ايراني و عراقي تلفن همراه در طول مسير پياده‌روي اربعين خدمات اينترنت را به‌طور رايگان در اختيار زائران قرار مي‌دهند.


محمدجواد آذري جهرمي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اينكه سال گذشته بيش از ۱۶ ميليون زائر در پياده‌روي روز اربعين حضور داشتند كه سهم ايراني اسلامي از آن دو ميليون نفر بوده است، گفت: امسال با توجه به مشكلات به‌وجود آمده توسط حكومت عربستان در جلوگيري از سفر مردم مسلمان ايران به حج عمره و تمتع و همچنين عشق و ارادت ايرانيان به ائمه اطهار(ع)، به نظر مي‌رسد حضور در مراسم اربعين رشد ۵۰ درصدي داشته باشد.

مسئول كميته ارتباطات اربعين با اشاره به تمهيدات انجام شده براي تسهيل در شرايط ارتباطي زائران، گفت: در برنامه‌ريزي‌هايي كه با هماهنگي ستاد عتبات عاليات، وزارت كشور و اپراتورهاي مخابراتي انجام شد اين خدمات در دو بخش عمده به زائران عرضه مي‌شود.

وي ادامه داد: بخشي از اين خدمات در رابطه با مقوله ارتباطات رومينگ و ارتباطات بين‌الملل دو كشور بوده كه در اين راستا، سال گذشته با اتصال فيبرنوري موفق شديم اين ارتباط را بعد ازمدت‌ها به‌طور مستقيم و بدون استفاده از كشور ثالت برقرار كنيم كه اين مهم در كيفيت ارتباطات تاثير بسزايي داشته است.

آذري جهرمي با اشاره به هماهنگي اپراتورها در موضوع رومينگ، به توسعه شبكه اپراتورهاي عراقي نيز اشاره كرد كه با توجه به استقبال گسترده مردم براي شركت در پياده‌روي اربعين، توسعه كيفيت شبكه توسط اپراتور عراقي انجام مي‌شود.

وي با اشاره به پوشش كامل سرويس رومينگ توسط اپراتورهاي ايراني در مرزهاي زميني، خاطرنشان كرد: ارتباطات ديتا و صوت در نقاط مرزي شلمچه و استان ايلام برقرار بوده و براي ارتباط مناسب زائران در مسير حركت آنها قرار مي‌گيرد.

مسئول كميته ارتباطات اربعين با اشاره به اينكه آنچه مازاد اين موضوع انجام شده در بحث فرهنگ‌سازي همايش اربعين است كه در اين راستا سال گذشته شاهد سكوت رسانه‌هاي غربي بوديم، گفت: استفاده از ظرفيت فضاي مجازي براي پوشش ابعاد اين همايش بزرگ در سطح دنيا در نظر گرفته شده و به همين خاطر تسهيل دسترسي زائران به سرويس اينترنت مد نظر قرار گرفته است.

سرويس واي فاي مسير نجف به كربلا

وي به سرمايه‌گذاري يكي از شكرتهاي مخابراتي ايران و يكي از شركت‌هاي عراقي براي ارائه سرويس واي‌فاي در مسير نجف به كربلا اشاره كرد و اظهارداشت: جدا از فراهم شدن خدمات نسل سوم اپراتورهاي عراقي، خدمات واي فاي نيز به صورت مجاني و در طول مسير در اختيار زوار است.

معاون وزير ارتباطات ادامه داد: به دليل محدوديت تكنولوژي و حجم گسترده ارتباطات احتمال كاهش كيفيت اينترنت در ساعات شب وجود دارد.

وي عنوان كرد: يكي از اپراتورهاي ايراني مسئوليت ساخت برنامه‌هاي كاربردي موبايلي براي زوار اربعين را بر عهده دارد كه در اين راستا ضمن اعلام فراخوان تا كنون حدود ۹۰ ايده در زمينه‌هاي مختلف از جمله ادعيه، خدمات گمشدگان، اطلاعات دارويي و عمومي دريافت كرده است.

آذري جهرمي با اشاره به اينكه مهلت ارسال اين ايده‌ها تا ۳۰ مهرماه اعلام شده و پس از پايان اين مهلت و با نظر كميته داوري تعداد پنج ايده برتر انتخاب مي‌شود، گفت: ساخت اين ايده‌ها توسط شركت مذكور مورد حمايت قرار مي‌گيرد.

معاون وزير ارتباطات همچنين با اشاره به تشكيل كميته جانبي شركت‌هاي ارائه كننده خدمات اينترنت در كميته ارتباطات اربعين نيز گفت: وظيفه اين شركت‌ها ارائه خدمات از جمله اطلاع‌رساني در حوزه بهداشت و سلامت به زائران است.

وي ادامه داد: اين شركت‌ها در طول مسير با راه‌اندازي مراكز آي سي تي، به ارائه خدمات مختلف در حوزه فناوري هستند.