جمعه 7 اردیبهشت 1403

25 مهر 1395

142 هزار زائر دهه نخست ماه محرم از مرز مهران رفت و آمد كردند

در دهه نخست ماه محرم طي روزهاي 12 تا 23 مهر جاري 142 هزار و 335 زائر از طريق مرز بين المللي مهران بين ايران و عراق رفت و آمد كردند.


نورالله دلخواه  گفت : 61 هزار و 449 نفر از اين تعداد وارد ايران و 80 هزار و 886 زائر نيز از طريق مرز مهران از كشور خارج شده اند.
وي ادامه داد: 30 هزار و 193 نفر از اين تعداد نيز زائر اتباع بيگانه بوده اند.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان ايلام همچنين به اقدامهاي انجام شده در ورودي شهر و پايانه مرزي مهران اشاره و بيان كرد: يكي از مشكلات پارسال نبود توقفگاه براي ناوگان عمومي و اتوبوس بين شهري بود لذا كارهاي مناسبي براي رفع اين مشكل صورت گرفت.

وي از ساخت سه مكان به عنوان توقفگاه ناوگان اتوبوس بين شهري و درون شهري در اين ايام خبر داد و گفت: اين توقفگاهها نقش موثري در ساماندهي و مديريت درست حمل و نقل زائران با اتوبوس دارد.

دلخواه طرح توسعه روشنايي معابر در پايانه، توسعه آبرساني، افزايش سرويسهاي بهداشتي در مرز و شهر مهران را از ديگر برنامه هاي اجرا شده براي ايام اربعين حسيني امسال اعلام كرد.

وي همچنين از افزايش گيتهاي ورود و خروج در پايانه مرزي مهران خبر و ادامه داد: گيتهاي پايانه مرزي مهران از 18 مورد به 96 گيت افزايش يافه كه بطور قطع نقش مهمي در سهولت رفت و آمد زائران عتبات عاليات دارد.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان ايلام همچنين گفت: تداركات كافي در زمينه وسايل نقليه عمومي براي جا به جايي زائرين عتبات عاليات پيش از برگزاري كنگره بزرگ اربعين حسيني با فراخوان صورت مي گيرد و در اين خصوص از ظرفيت ساير استانها همانند سال گذشته استفاده خواهد شد.

مرز بين المللي مهران در جنوب باختري و فاصله 90 كيلومتري شهر ايلام كانون اصلي آمد و شد گردشگران مذهبي كشورهاي عراق و ايران است.

در شرايط عادي بطور ميانگين روزانه شش هزار زائر ايراني و عراق از اين گذرگاه مرزي سفر مي كنند.

امنيت بالا و نزديكي به شهرها و مكانهاي مقدس عتبات عاليات و بغداد پايتخت عراق از مهمترين عوامل استقبال و انتخاب مهران به عنوان گذرگاه زائران است.

هر سال در اربعين حسيني و ميليون زائر سوگوار ايراني و شيعه خارجي براي شركت در راهپيمايي اربعين از مرز رسمي و بين المللي مهران راهي عراق مي شوند.