جمعه 31 فروردین 1403

20 مهر 1395

تردد زائران به كربلا از مرز خسروي همچنان ممنوع است

معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري قصرشيرين گفت: تردد زائران به شكل انفرادي و كارواني به كربلاي معلي و مكان هاي مقدس عراق از مرز رسمي خسروي در اين شهرستان همچنان ممنوع است.


نعمت الله نازپرورده در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، از زائران حسيني خواست براي تردد به عراق و كربلاي معلي به مرز رسمي خسروي مراجعه نكنند و علت اين امر را نيز مسايل امنيتي آن سوي مرز عنوان كرد.

وي اظهار كرد: با توجه به ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني و افزايش حجم مسافرت ها به كربلا ازسوي هموطنان، زائران مرزهاي ديگري غير از خسروي را براي سفر به عتبات عاليات انتخاب كنند زيرا مرز خسروي همچنان بسته است.

وي بيان كرد: مرز خسروي بنا به تصميم مقام هاي كشورمان به روي زائران عتبات عاليات كه از سال 92 بنا به دلايل امنيتي بسته شده بود، همچنان مسدود است و هيچ گونه ترددي در اين مرز درقالب كاروان هاي زيرپوشش حج و زيارت و انفرادي انجام نمي شود.

معاون فرماندار قصرشيرين اضافه كرد كه تنها اتباع عراقي مي توانند از مرز خسروي براي زيارت ثامن الحجج علي بن موسي رضا (ع) به كشورمان به صورت انفرادي تردد داشته باشند.

نازپرورده ادامه داد: همچنين در ايام اربعين امام حسين (ع) هيچ گونه ترددي از مرز خسروي براي رفت به كربلاي معلي و همچنين بازگشت زايران از اين مرز انجام نمي شود.

وي گفت: مرز پرويزخان نيز فقط براي تردد مسافران، گردشگران و بازرگانان به اقليم كردستان عراق است و سفر به ديگر مناطق عراق به ويژه شهرهاي مذهبي از اين طريق ممنوع است.

قبل از بسته شدن موقت مرز خسروي، روزانه سه هزار زائر از اين معبر رسمي به عراق و داخل كشورمان تردد مي كردند كه از اين تعداد يك هزار و 500 زائر عراقي وارد ايران مي شدند و به همين تعداد نيز زائران ايراني به عتبات عاليات سفر مي كردند.

با پيگيري مسوولان استان و با ابلاغ نامه اي از سوي وزارت كشور مبني بر بازگشايي مرز خسروي در 28 اسفند 93 به استانداري كرمانشاه، اكنون اين مرز رسمي و بين المللي بازگشايي شده است.
مرز رسمي خسروي هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروريستي در مسير تردد زائران ايراني در آن سوي مرز كه به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زائر ايراني منجر شد بسته شده است.

شهرستان قصرشيرين داراي 14 واحد اقامتي شامل هتل و مهمانپذير درجه يك تا سه با 322 اتاق و يك هزار و 200 تخت است كه بيشتر اين اماكن در اوايل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عاليات در مسير تردد خود به عراق يك شب را در اين منطقه مرزي اقامت داشته باشد.

مرز خسروي نزديكترين نقطه از كشورمان به بغداد، كربلا، كاظمين و سامراست كه اين مرز رسمي تا بغداد پايتخت كشور عراق 190، نجف 380، كربلا 300، كاظمين 203 و تا سامرا 326 كيلومتر فاصله دارد.

عمليات ساخت پايانه بين المللي مرز خسروي از سال 77 در نقطه صفر مرزي آغاز شد و اين مجموعه در سال 81 با 75 ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري رسيد.

قصرشيرين با 27 هزار تن جمعيت در غرب كرمانشاه، بيش از 186 كيلومتر مرز مشترك با عراق دارد و در امتداد اين مرزهاي طولاني 2 مرز رسمي خسروي و پرويزخان قرار دارد كه اولي هم مرز با حوزه حكومت مركزي و دومي هم مرز با اقليم كردستان عراق است.
مرز خسروي در 20 كيلومتري شهر قصرشيرين واقع شده است.