پنج شنبه 9 فروردین 1403

20 مهر 1395

معاون وزير كشور: تصويب دستورالعمل نحوه تردد اتباع افغانستان به عراق در ايام اربعين

معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور گفت: اطلاعات همه زائران به منظور امكان سازي تسهيل تردد زائران اربعين به كشور عراق و پيشگيري از ايجاد ترافيك در برخي از مرزها به ويژه مرز مهران، بايد در سامانه سماح ثبت شود.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني الاربعین به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، در هفدهمين جلسه ستاد مركزي اربعين حسيني كه در محل وزارت كشور برگزار شد، دستورالعمل نحوه تردد اتباع افغانستان به عراق در ايام اربعين حسيني به تصويب رسيد.

حسين ذوالفقاري معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور و رئيس ستاد مركزي اربعين حسيني اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده با طرف عراقي در خصوص نحوه تردد اتباع كشور افغانستان در ايام اربعين 1395 و در چارچوب هماهنگي هاي بين دستگاه هاي ذيربط، دستورالعمل مشخصي در اين زمينه تدوين شد كه در جلسه هفدهم ستاد به تصويب رسيد.

ذوالفقاري با اشاره به اينكه بر اساس اين توافق، مقرر شده است كه اتباع خارجي مجاز و داراي اقامت قانوني در كشور اجازه تردد به كشور عراق را در ايام اربعين منحصراً از مرز شلمچه داشته باشند، افزود: اطلاع رساني در اين خصوص و جزئيات نحوه تردد اتباع افغانستان در ايران كه داراي كارت آمايش و يا گذرنامه هستند، از هفته آينده انجام خواهد شد.

عبور و مرور زائرين از مرز سومار- مندلي براي امسال منتفي است.

رئيس ستاد مركزي اربعين حسيني (ع) درخصوص استفاده از مرز سومار- مندلي براي ايام اربعين گفت: با توجه به اينكه دو طرف براي ايجاد زيرساخت ها و تامين امنيت زائران، فرصت كافي براي ايجاد آمادگي هاي لازم را در اختيار نداشتند، بر اساس بررسي ها و تصميم ستاد مركزي اربعين، عبور و مرور از مرز سومار براي مراسم اربعين سال جاري منتفي است.

در جلسه هفدهم ستاد مركزي اربعين همچنين گزارش كميته زيرساخت اين ستاد در خصوص آخرين وضعيت آمادگي ها از جمله در خصوص اصلاحات در دست اقدام در راه هاي ارتباطي استان هاي خوزستان و ايلام و همچنين زيرساخت هاي ارتباطي و خدماتي، ملزومات ساختماني و زير بنايي امداد و نجات و خدمات اضطراري ارائه و تصميمات لازم اتخاذ شد.

ذوالفقاري با تأكيد بر اينكه هدف ستاد مركزي اربعين در سال جاري، كاهش نسبي مشكلات در مقايسه با سال گذشته است اضافه كد: همچنان تأكيد ما بر تشويق و ترغيب مردم به حضور در مراسم اربعين از طريق ثبت نام در 'سامانه سماح' (سامانه اعلام شده توسط سازمان حج و زيارت) است و در هر صورت اطلاعات همه زائرين عليرغم دريافت ويزاي عراق از طرق مختلف، مي بايست توسط زائرين يا شركت هاي دخيل در دريافت ويزاي عراق، در سامانه سماح وارد شود.