جمعه 10 فروردین 1403

14 مهر 1395

فقط 46 روز تا برگزاری باشکوه‌ترین راهپیمایی جهان

46 روز تا برگزاری راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگ‌ترین راهپیمایی صلح‌آمیز و معنوی جهان باقی مانده است.


در روزهای برگزاری پرشکوه‌ترین راهپیمایی جهان، چشم جهانیان به پاهای خسته و مجروح و قلب‌های شکسته و عزادار زایران سیدالشهدا(ع) دوخته می‌شود. گرچه طی سال‌های اخیر به دلیل استقبال میلیونی مردم ایران از زیارت اربعین، ستادها، موکب‌ها و مجتمعهای فرهنگی و خدمات رسانی زیادی برای کمک به زایران تشکیل شده، اما برای بهتر شدن این مانور میدانی بزرگ و این کنگره عظیم هنوز هم باید تلاش کرد.

امکانات اقامتی کافی نیست

کارشناسان معتقدند، بیشترین مشکلات زایران در ایام اربعین به نبود هماهنگی بین بخش‌های مختلف، کافی نبودن اماکن اقامتی مناسب و نبود اطلاع رسانی برمی‌گردد.

حجت الاسلام علی روحی، مدیر کاروان عتبات در این باره می‌گوید: گرچه زایر حسینی در اربعین برای اقامت و رفاه سفر نکرده، اما ایجاد اماکن اقامتی مناسب برای استقرار زایران یک ضرورت اولیه است، در حالی که در بیشتر محورها مکان‌های بهداشتی مناسب وجود ندارد.

وی می‌افزاید: بیشترین اماکن اقامتی به صورت خودجوش فراهم شده و به دلیل نبود برنامه‌ریزی کافی و ناهماهنگی بین موکب‌ها با مسؤولان و نبود نگاه سرمایه‌ای به ایجاد این مکان‌ها، این ضرورت به فراموشی سپرده می‌شود.

مغایرت اسراف با اهداف حسینی

به اعتقاد حجت الاسلام روحی، از سوی دیگر شاهد هستیم امکانات پذیرایی و اقلام خوراکی در برخی موکب‌ها و مسیرهای منتهی به عتبات عالیات به صورت زننده ای مورد اسراف و تبذیر قرار می‌گیرد که این نوع حرکات با فرهنگ حسینی و اهداف آقا اباعبدالله(ع) تضاد دارد. وی تأکید می‌کند: پر رنگ نگاه داشتن بعد مردمی این راهپیمایی و کنگره معنوی، پرهیز از اسراف در ارایه خدمات و توزیع غذا، جهت بخشی فرهنگی به راهپیمایی زایران، تقویت حس کربلایی شدن زایران، اطلاع رسانی و بیان آداب زیارت و بایدها و نبایدهای اربعین از جمله ضرورت‌های فراموش شده این گردهمایی بین المللی است.

ورود 2 میلیون زایر ایرانی به عراق

مجید آقابابایی، دبیر ستاد اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگارما با بیان اینکه ورود دو میلیون زایر ایرانی به عراق پیش‌بینی شده، می‌گوید: با توجه به تلاش ستاد اربعین حسینی، گمرک‌های مرزی، نمایندگی‌های عراق و نیز وزارت کشور ایران در اعزام زایران، امیدواریم امسال این اعزام‌ها با رعایت شرایط قانونی و ساماندهی مناسب، موفق تر از سال های قبل انجام شود.

وی با بیان اینکه برخی زایران از طریق مرز هوایی به عتبات اعزام می‌شوند، می‌افزاید: با هماهنگی انجام شده، خروج زایران از مرزهای چذابه، شلمچه و مهران نیز انجام می‌شود و قرار شده با هماهنگی طرف عراقی، مرز سومار- مندلی نیز به مرزهای زمینی افزوده شود. وی تأکید می‌کند: هم اکنون، صدور روادید اربعین غیر از سفارت عراق در تهران، در دفاتر کنسولی سفارت و در شهرهای مشهد، کرمانشاه و اهواز انجام می‌شود و از 15 مهر، 12 شهر دیگر نیز به شهرهای موجود افزوده خواهد شد و زایران اربعین می توانند در گروه‌های پنج تا 50 نفره ثبت نام کنند.

لغو روادید برای سفر اربعین نداریم

دکتر سیدخلیل ارونده، کارشناس کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه کشورمان نیز به خبرنگار ما می‌گوید: امسال برای سفر زایران ایرانی به عتبات عالیات و در مراسم اربعین حسینی لغو روادید نخواهیم داشت و تمامی زایران باید روادید دریافت کنند. وی می‌افزاید: با مسؤولان سفارت و سرکنسولگری عراق جلسه هایی داشتیم و قرار شد در خصوص صدور روادید برای زایران اربعین حسینی تسریع شود. البته طرف ایرانی همواره بر موضوع لغو روادید در اربعین حسینی تأکید کرده و در سفر اخیر نیز وزارت خارجه به این مسأله اشاره کرد، اما طرف عراقی فعلاً با لغو روادید موافقت نکرده است.

به گفته وی، با توجه به تعداد دو میلیونی زایران ایرانی و دریافت 40 دلار برای صدور روادید، لغو شدن آن منتفی است، ولی در دوره‌های بعدی اعزام زایران به عتبات عراق هر تصمیمی که دولت عراق و ستاد اربعین برای زایران ایرانی بگیرند، ما نیز آن را اجرا می‌کنیم.

همکاری خوب ایران و عراق در ایام اربعین

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین نیز به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به استقرار ستاد در کشور عراق در طول سال، ارتباط مطلوبی را با مسؤولان این کشور داریم و باید از امکانات این کشور برای خدمات دهی به زایران ایرانی استفاده شود. البته پارسال امکانات خدمات دهی به 350 هزار نفر فراهم شد که امسال مقرر شده این ظرفیت دو برابر شود. حسین پلارک ادامه می‌دهد: گرچه هنوز هم برخی از امکانات ایران در کشور عراق برای برگزاری مراسم اربعین وجود دارد، اما اعزام بیش از دو هزار دستگاه کامیون تجهیزات به عراق، آغاز شده و بنا داریم هیأت های عزاداری که وارد کشور عراق می‌شوند، ساماندهی مطلوب شوند تا بتوانند در موکب‌ها خدمات مناسب و اثربخشی دریافت کنند. بر اساس هدفگذاری اولیه این خدمات علاوه بر عتبات، در ورودی مرزهای شلمچه، چذابه و مهران نیز به زایران اربعین حسینی ارایه می‌شود.

ارسال 115 تن دارو برای زایران اربعین

دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال ‌احمر نیز در این باره به «قدس» می‌گوید: جلسات متعددی در داخل عراق و ستاد مرکزی اربعین برای خدمت رسانی بهینه به زایران برگزار و قرار شد دو هزار نفر با 115 تن دارو و تجهیزات پزشکی از مرز زمینی به عراق فرستاده شوند.

وی با بیان اینکه در مسیر نجف به کربلا چهار چادر بزرگ هلال احمر با به کارگیری 80 پرسنل متخصص مستقر است، افزود: چادرهای امدادی هلال‌احمر مانند سال گذشته در عراق برپا می‌شود و علاوه برآن طبق توافق صورت گرفته، هم اکنون یک بیمارستان صحرایی در کوت با 180 عضو تیم پزشکی و 63 پزشک متخصص و نیز دو اتوبوس آمبولانس مجهز نیز در حله فعال است. به گفته دکتر چرخساز، جمعیت هلال‌احمر استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه در اربعین پایگاه‌های فعال دارند و 500 پایگاه امداد و نجات در مناطق مرزی و جمعیتی برای خدمت رسانی به زایران در این ایام در وضعیت آماده باش هستند و در روزهای اوج کاری، ظرفیت نیروها و پایگاه‌ها در دو استان خوزستان و ایلام تا چهار برابر ظرفیت فعلی افزایش می‌یابد.

دانشجویان نیاز به وثیقه ندارند

همچنین با هماهنگی سازمان نظام وظیفه و وزارت کشور، مقرر شده خروج دانشجویان از مرز برای زیارت اربعین بدون پرداخت وثیقه انجام گیرد و کارها به صورت یکپارچه و در قالب «ستاد اربعین دانشگاهیان کشور» انجام و در کشور عراق تمام فعالیت‌ها با عنوان «شباب رضوی» انجام می‌شود و این نام در عراق به ثبت رسیده است. فضلی، نماینده سازمان بسیج دانشجویی کشور با اعلام این مطلب می‌افزاید: پیش بینی شده روزانه ۱۰ هزار دانشجو در کربلا و پنج هزار نفر در نجف داشته باشیم و برای ثبت نام دانشجویان اربعین، سامانه ای به نام «سقا» طراحی شده که در این سامانه ابتدا ثبت نام اولیه انجام می‌شود و سپس توسط مدیران کاروان ها، اسامی دانشجویان در سامانه به ثبت رسیده و اعزام می‌شوند.