شنبه 1 اردیبهشت 1403

14 مهر 1395

هشدارسازمان حج و زيارت به زائران اربعين؛ زائران مداركشان را به دفاتر غير معتبر ندهند

سازمان حج و زيارت با صدور اطلاعيه اي نسبت فعاليت مجموعه هاي غير مجاز در خصوص سفر اربعين هشدار داد.


در متن اطلاعيه اين سازمان آمده است : بر اساس مصوبه ستاد مركزي اربعين تنها مسير دريافت ويزاي اربعين سامانه سماح است اما متاسفانه عده اي با تشكيل موسسات موقت و غير مجاز با هدف كسب منافع و سوء استفاده از احساسات پاك مذهبي مردم شريف سعي دارند با وعده ارائه ويزا و بيمه ارزان قيمت، در روند متمركز و منظم ساماندهي زائران اخلال ايجاد نمايند.

در اطلاعيه سازمان حج ضمن هشدار به مشتاقان زيارت اربعين در خصوص مراجعه به مراكز نامعتبر و غيرمجاز ، عنوان شده است: متأسفانه طي هفته هاي گذشته شاهد بوديم برخي مجموعه‌هاي فرصت‌طلب با ادعاي اخذ رواديد از سفارت عراق اقدام به صدور ويزاي جعلي براي زائران عتبات نموده بودند كه از عزيمت اين گروه از زائران به عراق جلوگيري به عمل آمد و آن عزيزان به كشور بازگردانده شدند. از اين رو به مشتاقان زيارت اربعين نيز در خصوص واگذاري گذرنامه ها و مدارك شان به مجموعه هاي نامعتبر و غير مجاز و خطر سوء استفاده احتمالي از مدارك آنان هشدار داده مي شود.

در اين اطلاعيه با بيان اينكه تسهيل در روند صدور ويزاي زائران اربعين تنها يكي از قابليت هاي سامانه سماح است، بيان شده است: سامانه سماح بمنظور تسهيل و نظم بخشي به حركت انبوه مشتاقان زيارت اربعين و پيشگيري از سرگرداني زائران در مرزهاي كشور در ايام منتهي به اربعين طراحي و توسعه يافته تا زائران در قالب يك برنامه زمان بندي مشخص و با در نظر گرفتن پيش بيني هاي لازم شامل دريافت ويزا، پوشش بيمه اي و درماني در چارچوبي قانونمند به اين سفر معنوي اعزام شوند و از طرفي منافذ هر گونه سوء استفاده احتمالي فرصت طلبان محدود گردد.

در اطلاعيه سازمان حج و زيارت با تأكيد بر اينكه مشتاقان زيارت اربعين ثبت نام در سماح را به روزهاي پاياني موكول نكنند، آمده است: متقاضيان زيارت اربعين براي دريافت ويزا از مراجعه مستقيم به سفارت و كنسولگري هاي كشور عراق خودداري نمايند و صرفاً از طريق دفاتر مجاز زيارتي كه ليست آن در سامانه سماح و سايت سازمان حج و زيارت اعلام شده، اقدام نمايند.

دراين اطلاعيه با اشاره به اينكه هزينه دريافت ويزاي عزيمت به عراق در ايام اربعين از سوي دولت عراق 40 دلار تعيين شده كه در سامانه سماح بصورت ريالي با نرخ روز بانك مركزي بصورت سيستمي محاسبه و دريافت مي شود، تاكيد شده است: لازم است مشتاقان زيارت اربعين در خصوص پوشش بيمه اي ارزان تر كه از سوي برخي مجموعه ها پيشنهاد مي گردد كه قطعا خدمات محدودتري دارد، دقت لازم را داشته باشند و فريب وعده ويزا و بيمه ارزان را نخورند.

در اين اطلاعيه آمده است: بر اساس مصوبات ستاد مركزي اربعين سازمان حج و زيارت تنها متولي ثبت نام و هماهنگي اخذ رواديد زائران اربعين است و امسال بر اساس تصميم گيري اين ستاد، موضوع اسكان ، تغذيه و تداركات زائران اربعين در ايران و عراق به ستاد بازسازي عتبات واگذار شده است.

در پايان اين اطلاعيه نيز يادآوري شده است: ضمناً ديگر هزينه هاي سفر زائران شامل بيمه و خدمات پزشكي نيز از طريق درگاه اينترنتي پرداخت خواهد شد و نياز به پرداخت وجه نقد چه بصورت ارزي و يا ريالي نخواهد بود.