شنبه 1 اردیبهشت 1403

12 مهر 1395

سوگواری اربعین حسینی به عنوان نماد عزاداری مردم شیراز معرفی شود

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: باید با برنامه ریزی، سوگواری اربعین حسینی در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) به عنوان نماد عزاداری مردم شیراز سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی معرفی شود.


آیت الله اسدالله ایمانی دوشنبه در نشست هم اندیشی فعالان و برگزارکنندگان عزاداری امام حسین (ع) در استان فارس افزود: شهر شیراز با سابقه طولانی در عزاداری امام حسین(ع) باید یک نشان عزاداری داشته باشند که ظرفیت اربعین فرصت مناسبی برای تحقق این مهم از سوی هیات های مذهبی استان است.
وی اظهار کرد: شهر شیراز سابقه هزار ساله و برخی از شهرستان های فارس سابقه افزون بر یک قرن در برگزاری عزاداری های ماه محرم دارد که هیات های مذهبی استان باید این ظرفیت مردم شیراز را به عنوان نشان عزاداری مردم این شهر معرفی کنند.
امام جمعه شیراز بیان کرد: همچنین هیات های مذهبی و پیرغلامان حسینی نیز باید در برپایی مراسم های عزاداری و آیین های سوگواری برای امام حسین(ع) به لحاظ کیفیت، شعر، مداحی و جمعیت عزادار همت بیشتری داشته باشند.
وی درادامه با اشاره به قبرستان قدیمی دارالسلام شیراز گفت: مردم شهر شیراز ارادت عمیقی به امام حسین(ع) داشته اند به طوری که در قبرستان قدیمی دارالسلام خاک تربیت کربلا می ریختند و به همین دلیل مردم شهر شیراز از دیرباز در قبرستان قدیمی دارالسلام شیراز با پای برهنه و وضو حرکت می کردند.
آیت الله ایمانی بیان کرد: این قبرستان قدیمی که یکی از افتخارات ارزشمند شهر شیراز است 22 هکتار بود اما هم اینک شهرداری شیراز با تصرف و ایجاد خیابان در اطراف آن قبرستان تاریخی شیراز را به شش هکتار تنزل داده است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود باری دیگر بر بهبود وضعیت مسیرهای ارتباطی به حرم حضرت شاهچراغ (ع) تاکید کرد و گفت: بارها تاکید کرده ام که دسترسی به حرم شاهچراغ (ع) هرچه سریع تر برای همگان امکان پذیر باشد و این حرم مطهر مرکز و محور فعالیت های مذهبی قرار داد اما تا امروز می بینیم که هنوز هیچ اقدامی برای خیابان های پیرامون حرم مطهر انجام نشده است.
مدیرکل صدا و سیمای استان فارس نیز در این آیین گفت: ماه محرم فرصت مغتنمی برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی است و هیات های مذهبی به دلیل ارتباط نزدیک با مردم یکی از بهترین ظرفیت ها برای ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی هستند.
سید تقی سهرابی اظهارداشت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید باور مردم در این زمینه تقویت و سپس مشارکت مردمی ایجاد شود.
** برپایی یک هزار خیمه عزاداری حسینی در استان فارس
رئیس شورای هیات های مذهبی استان فارس هم گفت: امسال هیات های مذهبی استان برای پیاده روی اربعین حسینی یک تکیه (موکب) در مسیر راهپیمایی اربعین در کشور عراق راه اندازی می کند که تاکنون 10 هیات مذهبی استان برای برپایی این تکیه اعلام آمادگی کردند.
مظفر مختاری با بیان اینکه برای ایام محرم امسال یک هزار خیمه و حسینیه عزاداری سید و سالار شهیدان در استان برپا شده است، افزود: رویکرد ما در ایام محرم امسال در استان، احیای عزاداری های سنتی فارس است.
وی ادامه داد: همچنین بنا داریم زائرسرای استان فارس را با مساحت دو هزار متر مربع برای زائران در مسیر نجف تا کربلا احداث کنیم که در این زمینه تفاهم نامه هایی با مسئولان عراقی منعقد شده است.
رئیس ستاد اربعین سپاه فجر استان فارس نیز گفت: امسال برای دومین سال پیاپی تکیه (موکب) حضرت احمدبن موسی(ع) استان فارس با ظرفیت ارائه خدمت به 14 هزار نفر در مسیر پیاده روی اربعین در کربلای معلی برپا می شود.
سرهنگ مسعود راستی اظهار کرد: این تکیه از محل نذورات خیران و مردم برپا می شود و هیچ هزینه ای از بیت المال در آن هزینه نمی شود.