شنبه 1 اردیبهشت 1403

12 مهر 1395

باز کردن مرزها برای سفر اربعین نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید بر لزوم تسهیل روادید سفر اربعین، تصریح کرد: متقاضیان سفر به کربلا باید بتوانند به راحتی برای سفر اقدام کنند و جلوی مرزها با مشکل رو به رو نشوند.


احد آزادی‌خواه با اشاره به عدم لغو روادید سفر اربعین حسینی، گفت: دولت جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از دول محوری این سفر باید زمینه و شرایط مناسب را برای متقاضیان زیارت حرم اباعبدالله فراهم کند اما این مهم بدان معنا نیست که ضوابط خروج از کشور را زیر پا گذاریم لذا پیشنهاد می‌کنم به جای لغو روادید تسهیل روادید در دستور کار قرار گیرد. 
 
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متقاضیان سفر به کربلا از  طریق پیاده‌روی، باید بتوانند از شهرستان محل زندگی خود به راحتی برای سفر اقدام کنند و جلوی مرزها با مشکل رو به رو نشوند.   
 
وی ادامه داد: لغو روادید به طورکل و باز کردن مرزها در ایام اربعین حسینی عواقبی برای کشور به همراه دارد و به لحاظ امنیتی به نفع ایران نخواهد بود. 
 
آزادی‌خواه با بیان اینکه باز کردن مرز «سومار» یا هر مرز دیگری نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم و ایجاد امنیت در منطقه از سوی دول ایران و عراق است، گفت: باز کردن مرزها بودن ایجاد زیرساخت‌ها، امنیت لازم و شرایط دیپلماسی هنر نیست لذا مسئولان باید توجه کنند زائران از مرز سومار به  کدام منطقه عراق فرستاده می‌شوند؟ و آیا آن منطقه امنیت لازم را دارد و وسایل ایاب و ذهاب برای رسیدن به اماکن زیارتی به درستی وحود دارد؟ 
 
وی با بیان اینکه شاید به ظاهر باز کردن مرزها به رفت و آمد زائران کمک کند اما تبعاتش بیش از فوایدش خواهد بود و موجب نارضایتی زائران می‌شود، ادامه داد: ایجاد امنیت کامل در منطقه و حفظ جان زائران از اهمیت فراوانی برخوردار است و با وجود آنکه متولیان در این سال‌ها در حفظ این مهم، موفق ظاهر شده‌اند اما نباید کوچکترین خطا و غفلتی صورت بگیرد. 
 
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین صدرو ویزای سفر اربعین برای اتباع مقیم ایران را در صورت قانونی بودن بلااشکال دانست و گفت: ترویج فرهنگ حسینی در میان تمام مسلمان و ایجاد فرصت زیارت حرم اباعبدالله برای همه عاشقان اتفاق درخور توجهی است.