جمعه 10 فروردین 1403

08 مهر 1395

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تأکید کرد؛ پرهیز از مجادلات سیاسی در تبلیغ/ وظیفه مبلغان تبیین دیدگاه‌های رهبر انقلاب است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر ضرورت پرهیز از مجادلات سیاسی در تبلیغ گفت: وظیفه روحانیت حرکت در خط رهبری و تبیین دیدگاه های رهبر معظم انقلاب است، این تبیین باید با روش های عالمانه و حکیمانه ای که خود رهبری استفاده می کنند همراه باشد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امشب در نشست لوای اربعین که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با بیان این که مصیبت ها برای بیان مظلومیت اهل بیت(ع) است، گفت: خدای نکرده نباید به شکلی مطرح کنیم که از آن احساس ذلت شود.

وی افزود: قبل از انقلاب مجالس عزاداری به شور انقلابی تبدیل شد، مضامین باید به گونه ای باشد که لرزه بر اندازه ظالمان بیندازد و ما نباید آن را دچار تغییرات نادرست کنیم، باید مضامین درست را نقل کنیم که شور انقلابی در جامعه به وجود آید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این که تاریخ عاشورا انسان ها را متحول و انقلابی می کند، اظهار داشت: این محتوای غنی را داریم و نیازی نیست که به سراغ محتواهای دیگر رفت، خوشبختانه پس از انقلاب هم کارهای بسیاری انجام و مقاتل صحیح نوشته شده است که می توان از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: این مصیبت های درست هم مردم را متحول می کند، فداکاری های قمر بنی هاشم، کنار امام بودن و به دستور رهبری عمل کردن از مواردی است که می توان بیان کرد تا جوانان مستعتد را متحول کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به محتوای زیارت نامه ها ابراز داشت: در زیارتنامه ها جملات ارزشمند و درس آموز وجود دارد، باید تبیین شود اگر اهل بیت(ع) نبودند بشریت امروز در چه حالی قرار داشت، اگر تعالیم انبیا و ائمه طاهرین(ع) نبود امروز انسان ها در چه وضعیتی قرار داشتند.

وی عنوان کرد: ما فقط نباید دنبال منبر و خطابه باشیم بلکه باید همانند طبیب دوار عمل کنیم، اگر حتی در راه چند جوان را دیدیم باید تبلیغ خود را انجام دهیم؛ مسأله دیگر ضرورت پرهیز از مجادلات سیاسی در تبلیغ ها است.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: متأسفانه جامعه گرفتار این مجادلات شده و وظیفه روحانیت حرکت در خط رهبری و تبیین دیدگاه های رهبر معظم انقلاب است، این تبیین باید با روش های عالمانه و حکیمانه ای که خود رهبری استفاده می کنند همراه باشد.

وی اضافه کرد: با برخی سخنان و حرف ها می خواهند ما را به بحث های سیاسی بکشانند و عصبانی کنند که انسان باید بفهمد شرایط چگونه است تا سکوت کند و در مواردی نیز سکوت جایز نیست و باید حرف بزند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر رعایت اولویت ها در تبلیغ گفت: بر اساس نیازها و اولویت های افراد باید آن ها را تغذیه معنوی کرد، معلومات انسان محدود است و گاهی ممکن است که مسأله ای را بلد نباشد؛ هیچ اشکالی ندارد که یک روحانی بگویند من فلان مسأله را نمی دانم.

وی افزود: اگر خدایی نکرده به محفوظات تکیه کردیم و اشتباه جواب دهیم اگر طرف مقابل متوجه نشود او را به اشتباه انداخته ایم و اگر بفهمد وجهه روحانیت در نظر او آسیب می  بیند، اگر واقعا انسان می بیند که نمی داند باید بگوید.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این که تواضع یکی از مسائل مهم است، اظهار داشت: هیچگاه با خود بزرگ بینی و کبر به جایی نمی رسیم، بهترین شیوه برای جذب قلوب تواضع است؛ نباید فکر کنیم چون روحانی هستیم باید جا و شرایط ویژه ای را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: تواضع یک مهارت برای جذب قلوب است؛ خودسازی، اخلاص، هماهنگی قول و عمل، نرم خویی و محبت، شرح صدر، صبر و بردباری، شجاعت، استقامت، آسان گیری بر مردم ورعایت ادب و نزاکت از مواردی است که حتما باید مورد توجه طلاب مبلغ باشد.