پنج شنبه 9 فروردین 1403

06 مهر 1395

با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری محصولات فرهنگی کمیته فرهنگی ستاد اربعین رونمایی شد

مراسم رونمایی از تولیدات و محصولات فرهنگی کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری در قم برگزار شد.


راسم رونمایی از تولیدات و محصولات فرهنگی ستاد مرکزی اربعین ظهر امروز در سالن همایش‌های اداره حج و زیارت استان قم برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی مسوول بعثه مقام معظم رهبری در عراق، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه و عالی‌پور معاون امور هماهنگی زائرین استانداری قم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب در این مراسم با اشاره به اهمیت روایت‌گری اظهار کرد: نخستین راوی عاشورا خود خداوند است و از خدا روایت عاشورا به پیامبر(ص) نقل شد و ایشان هم این روایت را برای دیگران نقل کردند، خداوند در قرآن کریم بیش از 200 قصه را بیان کرده است، قصه‌های قرآنی در سوره قصص و در بسیاری دیگر از سوره‌های قرآنی بیان شده است.

مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: انسان اگر با قرآن کریم انس داشته باشد، می‌تواند روایت‌گر خوبی باشد، روایت‌گری الهی را ما در آیات مختلف قرآن مشاهده می‌کنیم، خداوند وصف بهشت و جهنم و بهشتیان و جهنمیان را به گونه‌ای بیان کرد که هر شنونده‌ای را به سوی خود جذب می‌کند، روایت‌گران برای روایت باید از شیوه‌های قرآنی استفاده کنند.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری هم در ادامه این مراسم با اشاره به واقعه عاشورا اظهار کرد: یکی از پرسش‌های جدی این است که رمز ماندگاری واقعه عاشورا چه چیزی بوده که برای این سؤال پاسخ‌های زیادی بیان شده است، آن چیزی که موجب موفقیت یک حرکت می‌شود، این است که رنگ حقیقت داشته باشد، آنچه که عاشورا را ماندگار کرد، حقیقت عاشورا بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص فلسفه قیام عاشورا تصریح کرد: هدف اصلی قیام امام حسین(ع) مبارزه با جهل و گمراهی بود، ایشان با قیام خود به دنبال نجات مردم از ضلالت و گمراهی بودند، کار اگر برای خدا باشد، ماندگار می‌شود، اخلاص در جملات امام حسین(ع) موج می زند و اخلاص یکی از رمزهای ماندگاری نهضت امام حسین(ع) بود.

وی افزود: انسان زمانی که در یک دو راهی قرار می‌گیرد، باید راهی را که به آخرت ختم می‌شود را انتخاب کند، بسیاری از افراد به امام حسین(ع) پیشنهاداتی را دادند، اما ایشان قیام عاشورا را رقم زدند، یکی از دلایل ماندگاری واقعه عاشورا این بود که اهل بیت(ع) این واقعه را مدام تبلیغ کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نجفی مدیر کارگروه روایت‌گری هم در این مراسم با اشاره به سابقه روایت‌گری در عراق اظهار کرد: حدود چهار سال پیش در راستای گفتمان‌سازی عاشورا بحث روایت‌گری توسط بعثه مقام معظم رهبری در منطقه خیمه‌گاه کربلا آغاز شد که این حرکت طی سال‌های اخیر مورد استقبال خواص و عوام مردم قرار گرفت، در این راستا کمیته فرهنگی اربعین سال گذشته کارگروهی را برای روایت‌گری تشکیل داد.

مدیر کارگروه روایت‌گری ادامه داد: پس از برگزاری دوره‌های آموزشی، روایت‌گران با تجهیزات لازم سال گذشته در ایام اربعین به عراق اعزام شدند و آن‌ها توانستند که 670 برنامه روایت‌گری را برای 210 هزار نفر برگزار کنند، روایت‌گری سال گذشته آسیب شناسی شد و امسال سند برنامه ریزی در این خصوص به نگارش درآمد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم از دو تن از روایت‌گران برتر تقدیر به عمل آمد.

پایان بخش این مراسم رونمایی از چندین کتاب و نرم افزار تولید شده توسط ستاد مرکزی اربعین بود، از جمله این محصولات فرهنگی، نرم‌افزارهای حماسه عاشورا، آستان خورشید، آرام دجله و اپلیکیشن تماس زائرین عتبات عالیات بود، همچنین در این مراسم از کتاب‌های تخلیص لهوف، اربعین در گذر زمان و راهنمای زائرین اربعین حسینی رونمایی به عمل آمد.