جمعه 10 فروردین 1403

03 مهر 1395

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛ ضرورت فرهنگ‌سازی اطعام فرهنگی در مراسم محرم

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اطعام فرهنگی در کنار تغذیه جسمی در مراسم محرم، گفت: کسانی که برای برگزاری مراسم امام حسین (ع) نذر می‌کنند بهتر است تغذیه مادی و فرهنگی را در کنار هم ببینند.


حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در دومین نشست کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعين خراسان شمالی، با تأکید بر برگزاری پرشور و شعور مراسم راهپیمایی عظیم اربعین و زیارت عتبات عالیات، اظهار کرد: زیارت مقدمه معرفت بوده و اگر زیارت اربعین ما با معرفت همراه باشد، بدون شک تأثیر این حرکت تا یک سال در جامعه دینی ما باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به اهمیت اطعام فرهنگی در مراسم سیدالشهدا (ع) همزمان با اطعام جسمانی، افزود: امام حسن (ع) می‌فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یتَفَکَّرُ فی مَأْکُولِهِ کیْفَ لا یَتَفَکَّرُ فی مَعْقُولِهِ فَیُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤذیهِ وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدیهِ»؛ در شگفتم از کسی که در چگونگی استفاده از خوراکی‌های خود اندیشه می‏ کند ولی درباره معقولات خویش اندیشه نمی‏ کند. از آنچه معده‏ اش را اذیت می‏کند دوری می‏ کند در حالی که سینه و روح خود را از پست‏ترین چیزها پر می‏ کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: خداوند در آیه 23 سوره عبس می‌فرماید: «فَلیَنظُرَ الاِنسانُ الی طَعامِهِ» و تأکید می‌کند که آدمی باید به قوت و غذای خود به چشم خرد بیندیشد.

وی اضافه کرد: در آیه فوق طعام به این موضوع هم تعمیم داده شده که باید انسان ببیند از چه انسانی درس می‌گیرد؛ زیرا هم طعام فرهنگی و هم جسمی مهم است.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کسانی که برای برگزاری مراسم امام حسین (ع) نذر می‌کنند بهتر است تغذیه مادی و فرهنگی را در کنار هم ببینند.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی باید تلاش کنیم در کنار تغذیه مادی و نذر و نذورات مردمی در ایام محرم، اطعام فرهنگی و معنوی را هم مد نظر قرار داده و سازوکار آن را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه بدون شک عاشقانی که با پای دل به کربلای معلا می‌روند آمادگی بیشتری برای مسائل معنوی دارند، خاطرنشان کرد: این زائران زمینه‌های تأثیرپذیری بالایی دارند به همین دلیل هرچقدر بتوانیم با استفاده از فرصت اربعین کار معنوی و فرهنگی کنیم بدون شک در فرهنگ‌سازی جامعه دینی نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری زیادی خواهیم داشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: با زیارت و حضور در مراسم راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، معنویت اربعین به خانواده زائران و جامعه سرریز می‌شود؛ به همین دلیل باید سازوکار مناسبی برای استفاده از ظرفیت استثنایی اربعین داشته باشیم تا از این فرصت نتیجه مطلوب و معنوی بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه می‌توان برای اوقات رفع خستگی و تغذیه زائران اربعین، زنگ تفریح و تفنن آنها را با کار فرهنگی پر کنیم، افزود: مسؤولان و متولیان امر باید تلاش کنند کاروان عشق و دل را به شایستگی مدیریت و هدایت کرده و اطعام فرهنگی و جسمانی را در کنار هم مد نظر داشته باشند.

 

منبع: رسا