شنبه 8 اردیبهشت 1403

03 مهر 1395

هدف زیارت اربعین حکومت ولایت و امامت

جلسه بررسی مسائل پیرامون اربعین حسینی با حضور مدیرحج و زیارت استان و هیات همراه، مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری استان اصفهان، امام جمعه خوانسار و گلپایگان، فرماندار شهرستان ، بخشدار گلپایگان و جمعی از مسئولین برگزار شد.


بنا به گزارش پايگاه اطلاع رسانس الاربعين  حجت الاسلام و المسلمين فقيهي مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان اصفهان هدف از برگزاري اين جلسه را به برگزاري بهترين زيارت با به حداقل رساندن مشکلات سالهاي قبل برشمرد و بيان داشت بايد در راستاي چگونگي و مراحل ثبت نام اطلاع رساني درستي انجام دهيم.

همچنين زاهدي مدير حج و زيارت استان اصفهان  نيز گفت: سازمان حج و زيات سامانه اي را جهت ثبت نام زائرين فعال نموده که در آن گروه بندي و حتي تاريخ و زمان اعزام نيز مشخص خواهد شد و حدود ۱۸۰۰۰۰ نفر براي صدور هر ويزا هزينه خواهد شد که اعتبار هر ويزا ۲۰ مي باشد و ورود و خروج افراد بايد از يک مرز صورت پذيرد.

در ادامه امام جمعه گلپايگان نيز ضمن گراميداشت ياد شهداي منا افزود: مسئوليت کار اربعين و ستاد بايد خوب شفاف سازي شود و اطلاعات دقيق و درست به مردم داده شود و از پراکنده گويي پرهيز شود ، مسئوليتها مشخص شود و تقسيم کار انجام شود تا تخلفات سالهاي قبل کاهش يابد. وي تاکيد کرد  وقتي اين کار نهادينه مي شود که محکم  و جدي بگيريم .

وي به خصوصيت غير دولتي بودن زيارت اربعين اشاره داشت و گفت: اربعين بايد بصورت مردمي برگزار شود و نهادهاي قانوني فقط بايد برنامه بدهند و نظارت داشته باشند مانند موکبها که مردمي است و با  کلاهبرداران نيز برخورد جدي صورت پذيرد . اسماعيلي پيشنهاد داد که در داخل ايران نيز موکب هايي طراحي شود.

خواجه کريمي امام جمعه شهرستان نيز هدف و محتواي زيارات اينگونه بيان داشت: در محتواي زيارات توجه خداوند به اين است که مردم را متصل به امام و حاکميت آن بر مردم نمايد. بايد مردم با را با حکومت ولايت و امات آشنا کنيم تا تاثير آن را ببينيم و اين بستگي به آموزش و معرفتي دارد که کسب مي نمايند. وي تصريح کرد بايد از ظرفيت اربعين براي بصيرت و آگاهي بخشي معرفتي استفاده نمود با وجود فرقه هاي که در عراق بسيار است زائر بايد  معارفي را بشناسد.

خواجه کريمي به آمار قابل توجهي از اتصال مردم به گروه داعش اشاره داشت و احتمال وجود سياست هاي امريکا  در ورود و خروج آسان به خاک عراق را عنوان نمود و با توجه به وجود شيادان با هدف منفعت طلبي و کسب سود تاکيد نمود بايد زائر شناخت اجمالي معرفتي داشته باشد تا بيشترين بهره را ببرد چرا که مهمترين هدف زيارت اربعين حکومت ولايت و امامت است.

فرماندار نيز در اين جلسه ضمن خيرمقدم به ميهمانان و تبريک عيد غدير گفت: سال گذشته مردم حماسه اي را خلق کردند که در جهان بي نظير بود که عصبانيت استکبار را به دنبال داشت و اکنون در فکر ضربه زدن هستند و مي طلبد که با همت و دقت بيشتر مراقبت نماييم چرا که امنيت کشور را تهديد مي کند . وي اذعان نمود : مي توان با دقت عمل برنامه ريزي خوبي داشت و کار را به هيات هاي مذهبي سپرد چرا که با وجود بحث تفرقه در شيعه در هر کاروان روحاني وجود دارد که مي تواند مردم ار راهنمايي کنند.

شفعتي افزود: در اين کنگره عظيم دستگاههاي مختلفي درگير هستند از جمله حمل و نقل، بهداشت ، هلال احمر و ... که بايد از همراهي و همدلي بين مسئولين بهترين استفاده را ببريم و نگراني ما در آنطرف مرز است که نوجوان و جوان ما آسيب فکري ببيند و درخواست داريم اعداد و ارقام براي مردم از طريق رسانه ها و...  شفاف سازي شود.

همچنين اعضاي حاضر در اين جلسه نيز نقطه نظرات خود را بيان داشتند و عناويني همچون : توجيه نمودن مردم  قبل از اعزام ، نظم و انضباط در کار و رفع ابهامات ، استفاده از حمل و نقل داخل کشور از ايران تا نجف و برگشت از کربلا ، برگزاري برنامه فرهنگي در داخل شهرستان،برگزاري کلاس براي رانندگان اتوبوس و گذاشتن سي دي هاي آموزشي با محتواي بايد ها و نبايد ها و مسائل امنيتي و بهداشتي و ... . ايجاد موکب ويژه خوانساريها، چاپ بروشور در خصوص موارد فرهنگي و بهداشتي و... . و همچنين ارائه راهکار براي رفع مشکلات  برگشت زائر به لحاظ سرويس دهي و کمبود امکانات  مطرح شد.