سه شنبه 28 فروردین 1403

01 مهر 1395

رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: ما باید برای اربعین فرهنگ‌سازی کنیم

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با بیان اینکه امسال گروه یاوران معنوی اربعین که از ائمه جماعات تشکیل شده است را خواهیم داشت که بحث فرهنگ‌سازی کار مهم این کارگروه است، در کنار این گروه باید به این نکته اشاره کرد که اعتبار مداح و ائمه جماعات زیاد است و محرم فرصت طلایی است که این فرهنگ‌سازی از طریق آنها انجام شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید احمدی در نشست فصلی مسولین شورای هیات مذهبی استان‌ها که در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه اربعین تبدیل به یک جنبه حیثیتی و مانور قدرت معنوی شده است اظهار کرد : برای پیروان اهل بیت(ع) در دوره‌ای که در اوج ظلم و ستم توسط گروه‌های افراطی است، تنها سیدالشهدا و خون اصحاب ایشان به کمک ما آمده و در واقع اربعین به کمک دین اسلام آمد.
 
وی ادامه داد: در کشورهای همسایه ما و همچنین دیگر کشورهای آسیایی چنان فضای آلوده‌ای راجع به اربعین به وجود آمده که باعث شده فضا مسموم شود، بنابراین درست نیست ما در قبال اربعین که یه اجتماع کاملا صلح‌آمیز است و همه با دوستی و مودت با هم کار می‌کنند فعالیتی و فرهنگ‌سازی نداشته باشیم.
 
احمدی با بیان اینکه فضای موجود در دنیا با مشکلاتی از سوی دشمن مواجه است خاطرنشان کرد: اسرائیل در حال حاضر کلاس‌هایی تحت عنوان اربعین پژوهشی به راه انداخته تا بتواند کارشکنی کند و این یک تهدید جدی است، پس ما باید برای اربعین فرهنگ‌سازی کنیم، به همین منظور ما شبکه‌های مذهبی خوبی چون هیات مذهبی داریم که می‌توانیم از طریق آنها فعالیت لازم را داشته باشیم، زیرا همانگونه که رهبری فرمودند "امیدوارم مردم با شور به اربعین بروند و با شعور برگردند" دقیقا نشان از فهم اربعین و مسائل پیرامون آن دارد و باید در این راستا حرکت کنیم.
 
رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه برای مراسم مذهبی چون محرم و اربعین کمیته‌ فرهنگی شکل گرفته است تصریح کرد: کمیته فرهنگی با اجتماع ۱۵ ارگان از جمله سازمان تبلیغات، اوقاف، عتبات و عالیات، بعثه رهبری، سپاه، بازسازی عتبات و... حضور دارند. در کنار کمیته فرهنگی سرویس حمل و نقل، سازمان امنیت و کنسولی در حال فعالیت هستند.
 
وی افزود: امسال گروه یاوران معنوی اربعین که از ائمه جماعات تشکیل شده است را خواهیم  داشت که بحث فرهنگ‌سازی کار مهم این کارگروه است، در کنار این گروه باید به این نکته اشاره کرد که اعتبار مداح و ائمه جماعات زیاد است و محرم فرصت طلایی است که این فرهنگ‌سازی از طریق آنها انجام شود.
 
«احمدی» با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم ما بحث اسراف در اربعین است یادآور شد: رهبری در سال ۹۳ بر وی این موضوع تاکید داشتند، بدین ترتیب نیاز داریم هیات به مردم آگاهی لازم را در این زمینه بدهند تا مردم با آگاهی کافی به اربعین بروند، همچنین بحث ناوگان حمل و نقل نیز بحث مهم دیگری است که مردم باید بدانند که ممکن است مشکل حمل و نقل و جا را در مسیر داشته باشند، در سال ۹۳ مشکل آب در مسیر را داشته‌ایم و به مردم گفته شد که نذر آب را به نیت شهدای کربلا داشته باشند که خدا را شکر مشکل آب حل شد؛ پس مردم در زمینه مشکلات احتمالی آگاهی لازم را باید پیدا کنند.
 
رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه جزوه راهنمای زائران را تهیه کرده‌ایم تاکید کرد: این جزوات در خدمت هیات قرار می‌گیرد که امیدواریم چاپ و در بین مردم توزیع شود تا مردم آگاهی لازم را پیدا کنند، در این جزوه آداب زیارت، نوع پوشش و وسایل مورد نیاز و... بیان شده است، همچنین برای روسای سازمان‌های تبلیغات یک جزوه ۲۳ بندی ارسال شده است که در آن نوع آداب زیارت، چکونگی شکل‌گیری اربعین، تاریخچه اربعین، اساس فلسفه زیارت، سیاست ما در قبال حکومت عراق، تقویت مرجعیت دینی عراق، مصالح کشور عراق چگونه رعایت شود و... توضیح داده شده است؛ ما نباید عراق را ایرانیزه کنیم.
 
وی اضافه کرد: باتوجه به فرمایش رهبری که سال گذشته فرمودند "از عکس من در پیاده‌روی اربعین استفاده نکنید تا ایجاد فرقه نشود زیرا محور تنها باید سیدالشهدا باشد" کاملا نشان از آن داشت که ایشان به دنبال تنش، فرقه‌گرایی و دشمنی با برخی اشخاص نیستند، پس هرگونه حرکت در موضوعات مختلف سیاسی باید در کشور خودمان اتفاق بیافتد و ما نباید در کشور عراق تنش ایجاد کنیم، به همین منظور ما از هیات خواستیم نام موکبی را که در عراق ایجاد می‌کنند به اسم امام رضا(ع) بگذارند که هم مورد پسنده عراقی‌ها باشد و هم اینکه اسم‌های مختلف ایجاد اختلاف و تنش نکند.
 
احمدی با بیان اینکه بخش تولیدات محصولات فرهنگی در اربعین بسیار مهم است افزود: سال گذشته یک سری محصولات فرهنگی تولید شده خوب نبود، با وجود آن که نیت افراد خیر بوده است، همانگونه که رهبری گفتند اربعین شبه‌اعجاز است، بنابراین انجام شعارهای فرهنگی نامربوط در عراق خوب نیست.
 
رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه با ۹گروه عراقی در زمینه کارهای فرهنگی مذاکره کرده‌ایم اظهار کرد: نتیجه این جلسات به صورت مواردی در اختیار مسولین مربوطه قرار می‌گیرد تا حول این محورها فعالیت کنند، همچنین کتابی در همکاری با وزارت بهداشت تهیه نموده‌ایم که مردم قبل از زیارت چه مسائلی را باید رعایت کنند و چه وسایلی درمانی و ملزوم را با خودشان ببرند.
 
وی گفت: کتابی در باب مقتل تهیه شده که در داخل کشور روحانیون و مداحان بتوانند از آن استفاده کنند تا در کشور عراق نیز چنانچه به کار آنها آمد، بتوانند از مقاتل صحیح و معتبر بهره ببرند، در همین راستا امسال در ۱۸ نقطه متمرکز فضاهایی برای سخنرانان و مداحان در نظر گرفته شده است که هیات رزمندگان مسولیت آن را برعهده دارد، در ضمن خواهشمندیم هر شهری یک سخنران و مداح با خود ببرد که فضای معنوی خوبی را برای کاروانشان ایجاد کنند، همچنین یک کتاب از محتویات پیام‌های مردم در تلگرام سال پیش تهیه شده که نکات مفید برای زائران در آن آمده است.