جمعه 10 فروردین 1403

30 شهریور 1395

توصيه‌هاي مهم پليس به زائران عتبات

نيروي انتظامي توصيه‌ها و هشدارهايي را به زائران اربعين حسيني و عتبات ارائه كرد و از آنان خواست تا فرصت كافي در اختيار دارند نسبت به تكميل و دريافت مدارك خود اقدام كنند.


نيروي انتظامي اعلام كرد كه خروج زائران اربعين حسيني(ع) بدون گذرنامه امكان پذير نيست و در صورت خروج غير قانوني زائران از كشور علاوه بر امكان دستگيري در كشور مقابل، در هنگام برگشت نيز با مشكلات جدي در مرز روبرو خواهند شد، از اين رو براي اينكه مراسم اربعين حسيني در كمال برنامه‌ريزي، امنيت و... برگزار شود و زائران نهايت بهره مندي از اين سفر معنوي را داشته باشند، تاكنون جلسات متعددي با ارگان ها و سازمان هاي مرتبط براي هماهنگي و برگزاري هر چه باشكوه تر اربعين حسيني تشكيل شده است.

براي سهولت و تسريع امور زائراني كه قصد سفر به عراق را دارند حداكثر ظرف 72 ساعت از زمان تحويل مدارك به دفاتر پليس +10 براي صدور گذرنامه وقت لازم است، البته پليس مهاجرت و گذرنامه همانند سنوات گذشته با تمام توان و ظرفيت در خدمت زائران اربعين حسيني خواهد بود و در صورت ازدحام و شلوغي زياد، بنا بر صلاحديد مسئولان ذيصلاح، خدمات رساني همانند سال گذشته در روزهاي تعطيل هم انجام خواهد شد.

ضرورت تمديد گذرنامه ها

افرادي كه قصد سفر به كربلا و نجف را دارند ؛ بايد هر چه زودتر اقدام به گرفتن گذرنامه كنند البته منعي نيز براي خروج زوار ايراني به عراق در صورتي كه گذرنامه آنها معتبر باشد، وجود ندارد. معمولا دولت ها يكسري ملاحظاتي براي مدت اعتبار گذرنامه اتباع خارجي كه به كشور آنها وارد مي شوند، در نظر دارند كه دولت عراق هم از اين قاعده مستثني نيست؛ پيشنهاد مي شود دارندگان گذرنامه ايراني كه مدت اعتبار گذرنامه شان كمتر از 6 ماه است، براي تعويض گذرنامه هاي خود اقدام كنند.

هزينه ‌هاي دريافت و تمديد گذرنامه نسبت به سال قبل افزايش نداشته و ميزان افزايشي كه در رسانه ها اعلام شده، مربوط به گذرنامه هاي صادره كنسولي است؛ همچنين مبلغ عوارض خروج، نسبت به سال گذشته تغييري نكرده است.

به زائران توصيه مي شود به صورت گروهي مسافرت كنندتا سفر مطلوب و ايمن تري را پيش رو داشته باشند اما سفر انفرادي نيز امكان پذير است. خروج از كليه مبادي مرزي صرفاً با در دست داشتن اصل گذرنامه و رواديد معتبر مقدور است و هيچ گونه خدماتي به كساني كه فاقد گذرنامه و رواديد هستند، ارائه نخواهد شد و اينكه افراد مي توانند با كارت ملي و ... از كشور خارج شوند، صحت نداشته و شايعه است.

از طرف ديگر در اربعين امسال پيش بيني شده براي جلوگيري از بروز هر گونه ازدحام و شلوغي صف؛ در مرز شلمچه، گيت ها، افزايش يابد؛ براي خدمات رساني بهتر به زوار و جلوگيري از افزايش ازدحام آنها، نيروي انتظامي با بكارگيري حداكثري كاركنان در مرز و نيز تمام توان و ظرفيت خود آماده خدمت رساني به زائران است.

علاوه بر اينكه در صورت برقراري پرواز توسط شركت هاي هواپيمايي منعي براي اعزام زائران به صورت هوايي وجود ندارد؛ تردد زائران كنگره عظيم اربعين از مبادي ورودي و خروجي مرزهاي زميني مهران، شلمچه و چزابه، قطعي است. با توجه به اينكه بخش عمده اي از بار مسافري به مرز زميني مهران اختصاص مي يابد؛ پيشنهاد مي شود زائران براي سهولت در تردد از مرزهاي ديگر از جمله مرز زميني شلمچه استفاده كنند.

البته تا اين لحظه هيچ تصميمي در خصوص خروج زوار اربعين حسيني با استفاده از خودروهاي شخصي خود به سمت كشور عراق اتخاذ نشده است.

تلاش پليس براي تامين حداكثري امنيت زائران

پليس با استفاده از همه نيروها و امكانات و تجهيزات خود در راستاي تامين امنيت مرز ها و زائران تلاش مي كند تا سفري امن و ايمن را در پيش داشته باشند؛ افزايش گيت و افسران كنترل گذرنامه در مرز و نيز كنترل و دقت بيشتر در نحوه ورود و خروج زائران از تهديدات احتمالي جلوگيري مي شود. در مرزهاي زميني مهران و چزابه تعداد گيت ها يا ايستگاه هاي ايست بازرسي نسبت به سال گذشته افزايشي نداشته است؛ البته گيت هاي موجود در آن دو مرز جوابگو هستند و در مرز زميني شلمچه با افتتاح سالن جديد مسافري خيلي از مشكلات رفع خواهد شد.

مركز اطلاع رساني پليس همچنين هشدارهايي همه زائران عتبات ارائه كرد و از آنان خواسته از تحويل گذرنامه و مدارك هويتي و كارت ملي به افراد ناشناس در هنگام اعزام به عتبات عاليات، جدا پرهيز شود و در صورت مفقود شدن مدارك مذكور، مراتب را در اولين فرصت به مراجع ذيصلاح اعلام و تقاضاي المثني كنند تا ضمن پيشگيري از سوءاستفاده احتمالي افراد سود جو، مسئوليتي متوجه زائران نشود.

در حفظ و نگهداري اسناد مسافرتي از جمله گذرنامه، رواديد، قبض عوارض خروج از كشور ، بليط تردد و... دقت داشته باشند و از همراه داشتن گذرنامه جز در موارد ضروري اجتناب كنند و با توجه به اينكه صدور گذر نامه المثني به جاي گذرنامه مفقود و مخدوش مستلزم بررسي و انجام تشريفات اداري طولاني است لذا زائران بايستي در حفظ و نگهداري آن نهايت دقت را داشته باشند.

همچنين آنان هنگام ثبت نام براي تورهاي سياحتي و اعزام به عتبات عاليات، صرفاً از آژانس هاي معتبر سياحتي و زيارتي كه داراي مجوز سازمان حج و زيارت است، استفاده كنندو به تاريخ اعتبار گذرنامه و درج ورود و خروج از كشور هنگام تردد از مرزهاي زميني كشور، (بالانس امهار تردد)، دقت لازم را داشته باشند.

در حفظ و نگهداري مانيفست بيانيه هاي پخش شده بين زائران عتبات عاليات و رواديدهاي دسته جمعي كوشا باشند. چرا كه هوشياري و دقت نظرمسافران و زوار عتبات عاليات به هنگام مسافرت به خارج از كشور مانع از بروز اتفاقات ناگوار مي شود البته از به همراه داشتن زيور آلات، ارز اضافي، مدارك شخصي و ....خودداري كنند.

زائران بايد توجه داشته باشند كه برخي از كشورهاي عربي قرص‌هاي اعصاب، فنوباربيتال، واليوم و ... را مواد مخدر تلقي كرده و مانند مصرف كنندگان مواد مخدر با حاملان آن برخورد قانوني مي‌شود، افرادي كه در خارج از كشور مرتكب اعمال خلاف قانون از قبيل سرقت، كلاهبرداري، خريد و فروش مواد مخدر، ولگردي، فساد اخلاقي و ساير اعمال خلاف شئونات اسلامي مي‌شوند، از خروج مجددشان جلوگيري خواهد شد.

به زائران توصيه مي‌شود به قوانين بين المللي و الزامات داخلي ساير كشورها، از جمله توجه به علايم و تابلوهاي هشدار ، عدم عكسبرداري از مناطق طبقه بندي شده كشور مقصد و... احترام بگذارند. همراه داشتن شماره تماس شخصي، آدرس، تلفن سفارت و نمايندگي‌هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران در كشور مقصد، ضروري است.

زائران هر چه بيشتر رعايت بهداشت فردي و اجتماعي در هنگام برقراري ارتباط با بيگانگان را رعايت كنند تا از انتقال بيماري هاي غير بومي و واگير جلوگيري شود. به منظور تهيه سوغاتي و هدايا حتما از فروشگاه‌هاي معتبر خريداري و از پذيرش بسته و چمدان اشخاص ديگر جدا خودداري شود.