شنبه 1 اردیبهشت 1403

30 شهریور 1395

بازداشت گروهي كه از 6 هزار زائر عتبات كلاهبرداري كردند

رئيس سازمان حج و زيارت از دستگيري گروهي خبر داد كه از 6 هزار زائر كلاهبرداري كرده و پول و گذرنامه آنها را به جيب زده اند.


سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت در مورد زائران زنداني در عراق و عربستان گفت: هم اكنون هيچ يك از زائران ما در عربستان در زندان نيستند.

وي ادامه داد: از موسم حج سال گذشته يك نفر در زندان بود كه با تلاش وزارت امور خارجه و سازمان حج و زيارت يك ماه بعد از پايان موسم حج آزاد و به وطن بازگشت.

رئيس سازمان حج و زيارت همچنين در مورد زائران زنداني در عراق گفت: ابتدا بايد بگويم ما هيچ زائري را نداريم كه از سوي كاروان هاي حج و زيارت اعزام شده و در زندان باشد.

وي افزود: مشكل ما در مورد عراق و زيارت عتبات عاليات اين است كه عده اي در قالب كاروان هاي آزادبر، با تبليغ زيارت قسطي يا ارزان زائر را به عراق مي برند و آنجا زائر دچار مشكل مي شود.

اوحدي با بيان اينكه تنها كاروان هاي حج و زيارت هستند كه با نهادهاي درماني و امنيتي در عراق قرارداد رسمي دارند گفت: تأكيد مي كنم كه كاروان هاي آزاد بر غيرقانوني هستند و مردم نبايد به آنها اعتماد كنند.

وي در مورد زائران زندان و علت دستگيري آنها در عراق گفت: ما بايد به قوانين كشور عراق احترام بگذاريم تعدادي از زائران به علت عدم توجه به قوانين عراق در بازداشت هستند.

رئيس سازمان حج و زيارت افزود: براي مثال، در يكي از موارد پول هتل از سوي مسئول كاروان تسويه نشده بود، بنابر اين هتل گذرنامه زائران را تحويل نداد و آنها را به پليس معرفي كرد.

وي بيان كرد: وقتي ما اعلام كرده ايم تنها مرجع رسمي اعزام به عتبات هستيم و كاروان هاي ما نيز محدوديت اعزام ندارد، چرا مردم به اين افراد كه عده اي از آنها شياد و كلاهبردار هستند اعتماد مي كنند؟

اوحدي گفت: همين چند روز گذشته پليس عده اي را دستگير كرد كه در قالب كاروان هاي زيارتي از 6 هزار زائر پول و گذرنامه به سرقت برده اند.

وي در پايان از تلاش سازمان حج و زيارت و وزارت امورخارجه جهت آزادي اين زائران در عراق خبر داد.