پنج شنبه 30 فروردین 1403

23 شهریور 1395

استقرار ١٢ دفتر در ایران برای ارائه خدمات کنسولی به زوار اربعین/هزینه روادید ٤٠ دلار/ ١٦ مرکز صدور روادید در ایران

سفیر عراق در تهران از استقرار 12 دفتر در ایران برای ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین خبر داد و با بیان اینکه سفارت و سرکنسولگری‌های عراق نیز اقدام به صدور روادید می‌کنند، گفت: هزینه روادید ۴۰ دلار است.


«راجح صابر عبود الموسوی» سفیر عراق در تهران در نشستی خبری از استقرار ١٢ دفتر در ایران برای ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین خبر داد.

*16 مرکز صدور روادید/استقرار 12 مرکز برای ارائه خدمات کنسولی

الموسوی در پاسخ به خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفت: این دفاتر به همراه سفارت در تهران و سرکنسولگری‌های عراق در مشهد، کرمانشاه و اهواز [عملا 16 دفتر] اقدام به ارائه خدمات کنسولی و صدور روادید برای زوار ایرانی اربعین خواهند کرد.

سفیر عراق افزود: این مراکز در شهرهای کرج، ورامین، رشت، ساری، تبریز، قم، اصفهان، شیراز، کرمان، آبادان، سوسنگرد، ایلام  مستقر خواهند شد و علاوه بر آن سفارت عراق در تهران و کنسولری‌های این کشور در اهواز، مشهد و کرمانشاه به همراه این ١٢ دفتر اقدام به صدور روادید برای ایرانیان به منظور شرکت در مراسم اربعین خواهند کرد.

وی گفت که سال گذشته تعداد این دفاتر 11 دفتر بود که امسال یک دفتر نیز اضافه شده است.

الموسوی با اشاره به تشکیل کمیته‌ اربعین در عراق و ایران و برگزاری جلساتی برای انجام برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص، اعلام کرد که اعضای این کمیته‌ها از همه وزارتخانه‌های 2 کشور تشکیل شده است.

*هزینه صدور روادید 40 دلار/افتتاح 12 دفتر دو تا سه هفته آینده

سفیر عراق همچنین عنوان کرد که مبلغ صدور روادید اربعین برای اتباع ایرانی ٤٠ دلار چه به صورت انفرادی و چه دسته جمعی است و روادید برای زائران ایرانی از یکم سپتامبر ٢٠١٦ آغاز شده و به مدت سه ماه و تا سه روز قبل از اربعین صادر می‌شود.

الموسوی عنوان کرد که مدت روادید بسته به مدت اقامت دارد و عمدتا 20 روزه است.

وی گفت که زوار ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین می‌توانند روادید را در این 16 مرکز دریافت کنند.

سفیر عراق گفت که این 12 دفتر از دو سه هفته دیگر کار خود را آغاز خواهند کرد.

این دیپلمات عراقی اضافه کرد: استقرار این تعداد دفاتر در روابط دیپلماتیک سابقه ندارد و نشانه‌ای از روابط مستحکم ایران و عراق است.

وی با بیان اینکه برادران ایرانی سال گذشته کمک‌های زیادی را برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین صورت دادند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز مراسم اربعین سال گذشته را معجزه خواندند. امسال برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم تلاش خواهیم کرد.

به گزارش فارس، وی گفت که کارمندان وزارت خارجه عراق از دو سه هفته آینده کار خود را آغاز می‌کنند تا به نحو احسن از زائران ایرانی میزبانی کنند.

سفیر عراق اضافه کرد: در تلاشیم که در سفارت و سرکنسولگری‌هایمان بهترین خدمات را به زوار ایرانی ارائه دهیم.

این دیپلمات عراقی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها برای صدور روادید در ایران نیست و ما در تلاشیم این دستگاه‌ها را از ایتالیا تهیه تا فعالیت خود را در اولین زمان آغاز کنیم.

*دریافت روادید الزامی است

وی گفت: شاید برخی شایعاتی را مبنی بر لغو روادید و روادید رایگان مطرح کنند ولی تأکید می‌کنیم که هر زائر ایرانی بایستی روادید دریافت کند.

سفیر عراق با بیان اینکه احتمالا یکسری تخلفات در این زمینه از سوی کارکنان محلی یا رسمی سفارت برای صدور روادید صورت گیرد، افزود: اگر چنین مواردی مشاهده شد حتما به ما اطلاع رسانی شود. شاید برخی افراد سوء استفاده کنند و مقادیر زیادی برای صدور روادید از زوار دریافت کنند، لازم به ذکر است که سفارت و مراکز صدور روادید روزانه اقدام به صدور روادید می‌کند و زوار ایرانی فریب این افراد را نخورند.

*روادید چند بار ورود 100 دلار

وی درباره روادید چند بار ورود به عراق نیز با بیان اینکه این قیمت این روادید 100 دلار است، خاطرنشان کرد: شاید برخی سوء استفاده کرده و از کسانی که از قوانین بی اطلاع هستند مبالغ بیشتری را دریافت کنند. درب سفارت همیشه باز است و اگر با چنین مواردی برخورد شد، سریعا اطلاع دهید.

سفیر عراق درباره شرایط صدور این روادید گفت: درخواست کننده این روادید بایستی قرارداد کاری با یکی از وزارتخانه‌ها و نهادهای عراقی داشته باشد و سندی را ارائه دهد که نیاز است باید به کرات در عراق حضور یابد و یا اینکه به صورت حضوری به سفارت مراجعه کند و توضیحات خود را ارائه دهد که در صورتی برای ما قابل قبول بود این روادید برای آنها صادر می‌شود.

وی گفت: اعضای اتاق‌های بازرگانی ایران و کارمندان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ایرانی می‌توانند درخواست دریافت روادید چند بار ورود را مطرح کنند.

*برنامه‌های امنیتی برای تامین امنیت زوار

الموسوی همچنین گفت که برنامه‌ریزی‌های گسترده امنیتی برای تامین امنیت زوار در زمان اربعین در دستورکار دولت عراق است.

وی عنوان کرد که هماهنگی‌هایی بین مسئولان دو کشور برای برقراری امنیت این مراسم در جریان است و یکسری مسئولیت‌ها برای دو طرف تعیین شده است.

این دیپلمات عراقی از زوار ایرانی خواست که هر غذایی را در عراق تناول نکنند.

سفیر عراق در خصوص ورود غیرقانونی به عراق نیز اظهار داشت: سال گذشته تعدادی از ایرانیان از مرز مهران وارد عراق شدند که تعداد آن بین 5 هزار تا 10 هزار نفر بود و رسانه‌ها این اخبار را بزرگ جلوه دادند و گفتند که ایرانی‌ها عراق را اشغال کرده‌اند. مواردی که پیش آمد کوتاهی از سفارت و سرکنسولگری‌های عراق نبود بلکه زوار ایرانی علاقه‌مند می‌خواستند که به زیارت بروند و از دستگاه‌های قضایی ایران برای برخورد قانونی با این موارد قدردانی می‌کنیم.

سفیر عراق پیش‌بینی کرد که امسال رقم زوار ایرانی مراسم اربعین به 2 میلیون و 500 هزار نفر برسد.

این دیپلمات عراقی همچنین گفت که سالیانه برای 4 میلیون ایرانی روادید سفر به عتبات عالیات صادر می‌شود و 6 میلیون تبعه عراقی نیز به منظور زیارت، تجارت و درمان به ایران سفر می‌کنند.

وی همچنین از زوار ایرانی خواست که برای دریافت روادید زودتر اقدام کرده و حتی المقدور از اقامت طولانی مدت در کربلا در روز اربعین خودداری کنند تا دیگران نیز بتوانند در این مراسم شرکت کنند.

الموسوی درباره محل استقرار زوار مراسم اربعین با بیان اینکه پروژه‌های جدیدی برای رفع مشکلات استقرار زوار در دستور کار قرار گرفته، یادآور شد: هر چه تعداد زائران بیشتر می‌شود طبیعتا مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.

سفیر عراق با بیان اینکه مردم عراق در این ایام در خانه‌های خود را به روی زوار باز و از آنها پذیرایی می‌کنند، گفت: آمادگی‌ها نسبت به سال گذشته در این زمینه بیشتر است و انشاءالله هیچ مشکلی در این راستا به وجود نیاید.

* موضوع لغو روادید بین ایران و عراق

این دیپلمات عراقی درباره لغو روادید بین ایران و عراق نیز گفت: این خواست دو کشور و ملت است. این موضوع در دست بررسی است و امیدوارم نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

وی با مقایسه‌ای بین برگزاری مراسم حج تمتع در عربستان و مراسم اربعین در عراق، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه زوار زیادتری نسبت به مراسم حج در مراسم اربعین حضور دارند ولی خوشبختانه مشکلی در این زمینه پیش نیامده است.

الموسوی همچنین گفت که در طی این مدت تعداد وسایل حمل و نقل از جمله اتوبوس بیشتر خواهد شد و تعداد پروازهای بیشتری نیز بین ایران و عراق برقرار خواهد بود.

سفیر عراق همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره آخرین اخبار از وضعیت سفیر عربستان در عراق که بغداد به دلیل دخالت‌های مکرر این فرد خواستار تغییر آن شده نیز گفت: از سفیر عربستان و گفت‌وگویی که انجام داده، اطلاعی ندارم.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه‌ عراق موظف به پیگیری این موارد و حمایت از کرامت عراق است، عنوان کرد: روابطمان با دوستان در عربستان عادی و خوب است و امیدواریم سیاست گفت‌وگو بین کشورها همواره برقرار و مشکلات از طریق برگزاری نشست‌های منطقی حل و فصل شود وگرنه همه متضرر خواهیم شد.

سفیر عراق ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در منطقه، به سیاست‌ تهران مبنی بر عدم دخالت در امور دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: ایران نقش خیلی مهمی در منطقه ایفا کرده و مانع از آن شده که منطقه از بین برود.

این دیپلمات عراقی اضافه کرد: ایران کشوری مستقل است و ابرقدرت‌ها به دنبال این هستند که ایران را به زیر یوغ خود در بیاورند که ایران چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهد و به همین خاطر تحریم‌های زیادی را بر ایران اعمال کردند ولی موضوع اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد، عملی خواهد شد.

الموسوی ایران را مایه افتخار همه مردم جهان برشمرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به روابط استراتژیک ایران و عراق اشاره کرد.

*خبرهایی خوش درباره آزادسازی موصل

سفیر عراق در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چه زمانی خبر آزادسازی موصل را اعلام خواهید کرد؟ گفت: ما افتخار می‌کنیم که به نمایندگی از همه جهان با گروهک داعش مبارزه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه علیرغم وضعیت وخیم اقتصادی در عراق ولی برداران عراقی پیروزی‌های خوبی را در مبارزه با داعش به دست آوردند، افزود: آمادگی زیادی برای آزادسازی موصل داریم و همه اتباع عراقی از همه اقوام و قومیت‌ها چه ترکمن، کرد، مسیحی، مسلمان و ... یکپارچه در حال رویارویی با داعش هستند.

این دیپلمات عراقی ادامه داد: اخباری را در زمینه موصل خواهید شنید که شما را خوشحال خواهد کرد.

وی درباره حضور مستشاری ایران در عراق نیز با بیان اینکه ایران در همه زمینه‌ها به یاری عراق پرداخت، اظهار داشت: مستشاران ایرانی مثل دیگر کشورها در عراق و در کنار برادران عراقی خود هستند ولی به دلیل اینکه ایران نقشه‌ای که دیگران برای منطقه طراحی کرده بودند را به هم ریخت، انتقادات زیادی را به ایران وارد می‌کنند در حالی که مستشاران دیگری نیز در عراق حضور دارند.

سفیر عراق نیروهای مردمی این کشور را افرادی شجاع خواند که از همه طوایف عراق تشکیل شده‌اند و افزود: آنهایی که به این نیروها انتقاد می‌کنند باید بدانند که اگر این نیروها نبودند زنان آنها در حال حاضر در دست داعش بودند.

به گزارش فارس، الموسوی در ادامه سخنانش سید حسن نصرالله را رمز مقاومت اسلامی خواند و با بیان اینکه نصرالله را تروریست می‌خوانند، اظهار داشت: این ننگ است که کشورهای اسلامی سید حسن نصرالله را به تروریسم تشبیه کرده و تروریست بنامند.

وی افزود: همانطور که سایر نقاط عراق را آزاد کردیم انشاءالله موصل را نیز آزاد خواهیم کرد و تحویل مردم این دیار خواهیم داد.

این دیپلمات عراقی بر هوشیاری کشورهای مسلمان برای مقابله با توطئه‌های دشمنان و تکفیری‌ها تأکید کرد.