پنج شنبه 9 فروردین 1403

21 شهریور 1395

تشکیل جلسه کارگروه بین الملل کمیته فرهنگی و آموزشی با حضور نمایندگان نهادها و سازمان های مردم نهاد

کارگروه بین الملل کمیته فرهنگی و آموزشی: بر طراحی نقشه راه و تدوین استراتژی تاکید کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین،  نشست کار گروه بین الملل کمیته فرهنگی و آموزشی با حضور نمایندگان نهادها و سازمان های مردم نهاد به ریاست دکتر علیرضا توکلی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی رییس کمیته فرهنگی در دبیرخانه کمیته فرهنگی در تهران تشکیل گردید.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام دکتر احمدی با یادآوری ضرورت انتشار پیام اربعین در عرصه بین الملل،  بر تدوین راهبردهای جامع و منطبق با شرایط، جهت انتقال پیام این حرکت بزرگ فرهنگی و ترسیم درست آن در انظار جهانیان تاکید کرد

وی در ادامه گفتند: این هدف مهم بدون همفکری و هم افزایی همه ظرفیت های موجود و استفاده از تجارب نهادهای مالی ممکن نخواهد بود.

ایشان گام نخست و اصلی در این عرصه را، ارتباط با نخبگان جهان اسلام از طریق فراهم کردن زمینه گفتگو و مشارکت در هم اندیشی ها دانست  و لازمه تحقق آن را ورود نخبگان در تولید ادبیات و  تبیین عالمانه معارف بلند نهضت عاشورا  بر شمرد.

در ادامه نشست آقای ذاکری از مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام به تشریح اقدامات و برنامه های مجمع در اربعین ۹۴ پرداخت و بر تعامل بیشتر  موسسه های فعال این حوزه و ضرورت  تعیین نیازهای جامعه مخاطبین و ظرفیت های گسترده سازمان متبوع خود پرداخت.

آنگاه آقای ولی از معاونت  بین الملل  بعثه مقام معظم رهبری  بر رصد برخی آسیب ها در این  حوزه توصیه کردند و گفتند: برخی رفتارهای در تجمعات داخلی مخل همگرایی و اعتماد سازی با نخبگان جهان اسلام است

که باید این  آفات شناسایی و به مسنولان و دست اندرکاران مربوطه تذکر داد.

در ادامه آقای موافق نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات بر تدوین سیاست های بین‌المللی هم گرایی اربعین تاکید کرد و گفت ضرورت و لازمه این کار، تشکیل اتاق فکر برای ایده پردازی و اتخاذ راهبردهای متناسب با جامعه هدف است.

بعد از آن اولین گام، تولید محتوای مناسب با جامعه هدف می باشد.  ایشان تحقق  عالمانه این هدف را  با تشکيل هیئت علمی آشنا به حوزه بین الملل و معارف اهل بیت علیهم السلام دانستند.

در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین ستاره از  موسسه مشکوه الرسول  با ضروری خواندن  تشکیل این کار گروه  بیان داشت: همه این مباحث نشان از ضرورت تدوین استراتژی و  تدوین راهبردها می باشد به همین جهت می بایست اولین اقدام در کنار برنامه های کوتاه مدت،  حرکت به سمت هدف باشد.

وی  تحقق اهداف و بهره گیری از ظرفیت عظیم اربعین در معرفی اسلام ناب به جهان،  را منوط به تشکیل بانک اطلاعات جامع از همه اقدامات نهادهای در ایران و عراق و سایر جاها در این حوزه و  آینده پژوهی دانست.

ایشان در ادامه گفتند: باز تعریف مفاهیم و آموزه های این آیین برای جهانی سازی  آن و بسیج جهانی ضروری است که خروجی همه تلاشها و اقدامات و برنامه ها در این حوزه باید وحدت باشد.

در پایان نشست دکتر علیرضا توکلی  با تقدیر از  مشارکت و همکاری نهادها و سازمان ها، گزارشی از اقدام‌هاي انجام گرفته ارائه کردند و در جمع بندی  مباحث این نشست، تدوین راهبردها و استراتژی و نقشه راه  اربعین در حوزه بین الملل را ضروری دانست و اعلام کرد طراحی و ارایه پیش نویس برنامه و استراتژی با مسولیت حجت‌الاسلام والمسلمین ستاره انجام می گیرد.

وی رایزنی با همه صاحب نظران و موسسه ها و سازمان های دولتی و مردم نهاد تاکید کرد.