پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

20 شهریور 1395

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت:ظالمان نمی‌توانند سرپرستی خانه خدا را بر عهده داشته باشند

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: در قرآن اشاره شده است که ظالمان نمی‌توانند سرپرستی خانه خدا را بر عهده داشته باشند و اختیار آنجا باید با متقین باشد.


جت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام باقر (ع) و اولین سالگرد شهدای منا، اظهار داشت: فاجعه سال گذشته مسجدالحرام و منا و همین طور شهادت چند هزار مسلمان را به عموم مسلمانان و به ویژه ملت شریف و بافضیلت ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم. 

وی افزود: در چند روز گذشته پیام بسیار مهمی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد و در دیدار خانواده‌های شهدای مسجدالحرام و منا با مقام معظم رهبری نیز سخنان جامع و مهمی را ایشان ایراد فرمودند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی عسگر گفت: محورهای مختلفی پیام و سخنان ایشان داشت که پرداختن به آنها زمان زیادی را می‌طلبد و در این زمان کم به بخش مهمی از سخنان مقام معظم رهبری اشاره می‌کنم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: ولی فقیه فرمودند برای مدیریت حج جهان اسلام فکر و چاره‌اندیشی کند و این بحث در ذهن بعضی‌ها به وجود آمد که چگونه یک شهر که در یک کشور دیگر وجود دارد برای ‌آن اظهارنظر کرد؟پاسخ این است که مالکیت این دو شهر مربوط به کشوری است که مکه و مدینه در آن قرار دارد و بحث ما مالکیت این دو شهر نیست. مکه، مسجدالحرام و مدینه باید از هم تفکیک شود.

وی ادامه داد: آیا کسی می‌تواند خانه کعبه را مالک بشود؟ آیا مسجدالحرام می‌تواند ملک شخصی باشد؟ و آیا حج که مربوط به عموم جامعه اسلامی است گروه خاصی می‌تواند نظر بدهد و تصمیم بگیرد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر گفت: در قرآن آمده است که این خانه ملک کسی نیست و کعبه برای عموم مسلمانان است و کسی حق مالکیت آن را ندارد و این خانه یک خانه‌ای است که هیچ یک از مردم سلطه‌ای بر آن ندارند و هیچ کس نمی‌تواند مالک آن باشد. 

وی ادامه داد: آنجا خانه خدا لقب گرفته و هیچ کس نمی‌تواند در آن تصرفی داشته باشد و ادعای مالکیت کند. 

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت بیان داشت: امام صادق (ع) فرمودند: تا کعبه برپاست دین برپاست و در جامعه حضور خواهد داشت. آیات متعددی در قرآن وجود دارد که اگر کسی باعث شود مسلمانی نتواند به حج برود گناه بزرگی مرتکب شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: اگر بنا بود افرادی مالک کعبه بشود خدا در قرآن چنین تعبیری نمی‌کرد. رهبر اشاره کردند مانع رفتن حجاج ایرانی به حج شدند و در کمال وقاحت رسانه‌های آل‌سعود مطرح می‌کنند که  ایرانی‌ها بودند که نیامدند ولی آل‌سعود مانع شد و شرایط را فراهم نکرد.

وی افزود: اساساً مدیریت‌هایی که الان در حج وجود دارد سمت‌هایی است که اگر به مردم خدمت کنند پاداش می‌برند ولی هیچ کدام برابری در جهاد در راه خدا نیست. شماها ادعای خادمی حرمین شریفین دارید ولی خدمت نمی‌کنید.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که مالکیت این خانه با خداست و برای عبادت مردم قرار داده شده است و در قرآن نیز اشاره شده است ظالمان نمی‌توانند سرپرستی این خانه را بر عهده داشته باشند و اختیار آنجا باید با متقین باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر یادآور شد: آل‌سعود نتوانسته حج را درست مدیریت کند و پرونده حج طی سالیان گذشته مشخص است که در طول این 1400 سال چه کردند.

وی افزود: برای حجاج امکانات رفاهی مهیا نکردند و از نظر بهداشتی حجاج با مشکلاتی مواجهند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: حجاج در ایام حج امنیت لازم را ندارند؛ کدام انسان عاقلی در زمان حج جرثقیلی که کارش به پایان رسیده را و در دادگاه اعتراف کردند که نقص فنی داشته در مسجدالحرام نگه می‌دارد که در اثر طوفان سقوط کند و موجب شهادت چندین نفر شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر گفت: جمعیتی را در یک خیابان روانه می‌کنند و هیچ گونه امکاناتی لحاظ نمی‌کنند و حتی دستگاه‌های خدماتی و امدادی نیز حضور ندارند. ساعت‌ها جنازه شهیدان بر روی زمین ماند که اگر به موقع دستگاه‌های ذیربط می‌رسیدند حجاج نجات پیدا می‌کردند. این چه مدیریتی است که این حادثه بزرگ اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در حادثه منا 465 نفر از هموطنانمان شهید شدند، در سایت وزارت عربستان نیز عنوان کردند بیش از 7400 نفر در حادثه منا از مسلمانان جان خود را از دست داده‌اند. 

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: آل‌سعود به جای اینکه حرف حق را بشنود و از ظرفیت کشورهای اسلامی برای مدیریت حج استفاده کند بعد از پیام رهبری وابستگان خود را بسیج کردند و در اتحادیه عرب که همه آنها از وابستگان خود هستند و مفتی عربستان که نابیناست و دلش نیز کور است ملت ایران را غیرمسلمان نامیدند و این چیزی است که جهان اسلام مشاهده می‌کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: در یکی از کنفرانس‌ها رسماً‌ اعلام کردند وهابیت دینی نیست که مسلمانان بپذیرند و ان‌شاءالله شاهد روزی باشیم که مدیریت صحیح حج اتفاق بیفتد و از این وضعیت آشفته نجات پیدا کند.

 

منبع: خبرگزاری فارس